اخبار داغ

با مشارکت بسیج سازندگی و شبکه دامپزشکی سرباز؛

طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در شهرستان سرباز اجرا می‌شود

طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی در شهرستان سرباز اجرا می‌شود
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سرباز گفت: طرح ملی واکسیناسیون طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت تولید داخل، با مشارکت شبکه دامپزشکی، بسیج سازندگی سپاه شهرستان و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی سرباز اجرایی می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالحسین محبوبی در گفت و گو با پاپایا، با اشاره به انجام طرح ملی واکسیناسیون نیوکاسل طیور روستایی در شهرستان سرباز، اظهار داشت: به منظور اجرای بهینه طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل، جلسه ای با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرماندار، جهادکشاورزی، مسئول بسیج سازندگی سپاه، بخشداران و شبکه بهداشت و درمان  شهرستان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پاپایا,

وی افزود: در این جلسه پیرامون اهمیت کنترل و پیشگیری بیماری نیوکاسل و نقشی که کنترل این بیماری در اقتصاد خانوار های روستایی و همچنین اقتصاد ملی دارد مطالبی ارائه گردید.

,

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سرباز در خصوص نحوه اجرای طرح اظهار داشت: طرح ملی واکسیناسیون نیوکاسل طیور روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت در تاریخ 5 آذر سال جاری با همکاری سازمان بسیج سازندگی به صورت هماهنگ در  روستا های شهرستان اجرا می گردد و لازم است با توجه به ملی بودن طرح همکاری لازم صورت گیرد.

,

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیوکاسل از بیماری‌های بسیار مسری است، بیان کرد: این بیماری تقریباً همه گونه‌های پرندگان را در سنین مختلف مبتلا می‌کند و در مواردی حتی بدون بروز نشانه‌ای از بیماری،سبب مرگ و میر صد در صدی طیور در گله مبتلا می‌شود. به همین دلیل در بسیاری از کشورها گسترش صنعت پرورش طیور را محدود کرده است.

,

محبوبی با بیان اینکه پرندگان بومی و روستایی از مخازن مهم ویروس نیوکاسل هستند،افزود: این پرندگان در بسیاری از موارد بدون بروز تلفات یا نشانه‌ای از بیماری و یا پس از بهبود به مخزن ویروس تبدیل می‌شوند و آن را به سایر پرندگان از جمله جمعیت عظیم طیور صنعتی منتقل می‌کنند. بنابراین کنترل بیماری در پرندگان روستایی بسیار حائز اهمیت است.

,

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سرباز در پایان با تاکید بر  اینکه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگه‌داری پرندگان در پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل بسیار موثرند، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون پرندگان با استفاده از واکسن زنده و غیر بیماری‌زا از یک سو ایمنی آن‌ها را در برابر بیماری بالا می‌برد و از سوی دیگر ویروس زنده ولی غیر بیماری‌زا را در بدن پرندگان،جایگزین ویروس بیماری‌زای وحشی می‌کند؛ به این ترتیب خطر انتقال آلودگی از این مخازن به پرندگان سالم به ویژه طیور صنعتی بسیار کم می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه