اخبار داغ

بسیج مردمی در عراق با تصویب پارلمان یک نهاد قانونی شد + متن قانون

بسیج مردمی در عراق با تصویب پارلمان یک نهاد قانونی شد + متن قانون
حشد شعبی (بسیج مردمی) در عراق با مصوبه امروز پارلمان عراق تبدیل به یک نهاد قانونی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حشد شعبی (بسیج مردمی) در عراق با مصوبه امروز پارلمان عراق تبدیل به یک نهاد قانونی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و رئیس ائتلاف ملی عراق ضمن استقبال از این مصوبه، آن را گامی ملی برای ثبات عراق خواند.

,

متن قانون «حشد شعبی» یا همان نیروهای بسیج مردمی عراق که در نشست امروز پارلمان عراق به تصویب رسید به‌شرح زیر است:

, متن قانون «حشد شعبی» یا همان نیروهای بسیج مردمی عراق که در نشست امروز پارلمان عراق به تصویب رسید به‌شرح زیر است:,

ریاست‌جمهوری عراق

,

بر اساس آنچه پارلمان عراق تصویب و رئیس جمهوری هم با آن موافقت کرد و با استناد به احکام بند (اولا) از ماده 61 و بند (ثالثا) از ماده 73 قانون اساسی، قانون زیر صادر شد.

,

قانون حمایت قانونی از حشد شعبی

,

ماده اول: گروه‌ها و تشکیلات حشد شعبی به‌موجب این قانون، مجموعه‌های قانونی هستند که از حقوق برخوردارند و به‌عنوان نیروی پشتیبان نیروهای امنیتی عراق به وظایف خود پایبند هستند و تا زمانی که تهدیدی برای امنیت ملی عراق تشکیل ندهند، حق حفظ هویت و ویژگی‌های خود را دارند.

,

ماده دوم: عناوین و نام‌ها برای تشکیلاتی که تحت عنوان گروه‌ها و تشکیلات حشد شعبی مورد اشاره در ماده 1 فوق‌الذکر مشخص و از سوی کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان و از طریق هماهنگی با دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در سایه تدابیری که مستلزم آن است، تصویب می‌شود.

,

ماده سوم: گروه‌ها و تشکیلات حشد شعبی، مأموریت‌ها و فعالیت‌های نظامی و امنیتی خود را به‌درخواست و دستور فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و از طریق هماهنگی با وی در صورت وجود تهدیدهای امنیتی که مستلزم دخالت میدانی آن برای دفع این تهدیدها و مهار آن باشد، انجام می‌دهند.

,

ماده چهارم: به گروه‌ها و تشکیلات حشد شعبی به‌موجب این قانون، حق استفاده از نیروی لازم و انجام آنچه برای بازداشتن و دفع تهدیدهای امنیتی و تروریستی از عراق لازم است و نیز آزادی شهرها از چنگال گروه‌های تروریستی و حفظ امنیت و نابودی این گروه‌ها و همدستان آنها داده می‌شود.

,

ماده پنجم: دولت و پارلمان عراق ملزم به تأمین وسایل و نیازهای نظامی گروه‌های تشکیل دهنده حشد شعبی و دیگر وسایل مورد نیاز آنها برای انجام فعالیت‌های امنیتی و نظامی در صورتی که تهدید امنیتی عراق را هدف قرار دهد، هستند یا نیازهایی که مستلزم باقی ماندن این نیروها در حالت آماده‌باش کامل برای دفع این تهدیدها باشد.

,

ماده ششم: افراد و وابستگان تشکیلات و گروه‌های تشکیل دهنده حشد شعبی و شهدا، مجروحان و مفقودان آنها از همان حقوق و مزایای بازنشستگی و امتیازهایی که افراد مشابه آنها در وزارت دفاع و کشور عراق بهره‌مند هستند، برخوردار می‌شوند.

,

ماده هفتم: دوره حضور جهادی که نیروهای حشد شعبی در مقابله با تهدیدهای تروریستی طی می‌کنند، در صورت استخدام در شغل دیگری در چارچوب رسمی دولت برای اهداف خدمات شغلی، ارتقا و بازنشستگی محاسبه می‌شود.

,

ماده هشتم: دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح و وزارت بهداشت بر اساس اختیارات خود ملزم به حفظ پرونده‌های مرکزی در بغداد هستند که وقایع و رویدادهای مربوط به خدمت جهادی گروه‌ها و  تشکیلات حشد شعبی و شهدا، مجروحان و مفقودان مناطق عملیات امنیتی در استان‌ها را اثبات می‌کند.

,

ماده نهم: پرونده‌های مرکزی مورد اشاره در ماده هفتم، مرجعیت قانونی اداری برای محدودیت‌های مطلوب در انجام قراردادهای مربوط به تثبیت و تصویب حقوق نیروها و شهداء، مجروحان و مفقودان گروه‌های تشکیل دهنده حشد شعبی و تمام ‌آنچه با اثبات صحت صدور اسناد مربوطه ارتباط دارد، به شمار می‌رود.

,

ماده دهم: شورای وزیران (دولت) دستورات لازم برای تسهیل مفاد این قانون را صادر می‌کند.

,

ماده یازدهم: این قانون در روزنامه رسمی منتشر و از تاریخ 10 ژوئن 2014 اجرایی می‌شود.

,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه