اخبار داغ

محمد جواد حق شناس در گفت‌وگو با دانا:

تمدید تحریم ها مغایر با روح برجام است/ با توانمندی دانشمندان هسته ای بازگشت به گذشته دست یافتنی است/ دولت باید با ایجاد یک اجماع جهانی با بی‌اخلاقی آمریکا مقابله کند

تمدید تحریم ها مغایر با روح برجام است/ با توانمندی دانشمندان هسته ای بازگشت به گذشته دست یافتنی است/ دولت باید با ایجاد یک اجماع جهانی با بی‌اخلاقی آمریکا مقابله کند
فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص تمدید تحریم‌های داماتو علیه کشورمان در کنگره آمریکا اظهار داشت:این اقدام با روح برجام مغایرت دارد و دولت آمریکا باید وظیفه خود را در این بخش ایفا کند، کما اینکه قبلا هم "جان کری" در مواضع علنی خود از سنا خواسته بود تا تمدید این تحریم‌ها را تصویب نکنند؛ چرا که تدام این روند ممکن است آسیب جدی به برجام وارد کند و اگر طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده به این موضوع واکنش نشان ندهند و سکوت کنند، برجام با خطر مواجه می‌شود.
[

محمد جواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب و کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تمدید تحریم‌های داماتو علیه کشورمان در کنگره آمریکا اظهار داشت: تحریم‌های داماتو مربوط به چیزی حدود سه دهه قبل است که توسط یک سناتور آمریکایی به نام "داماتو" برای مقابله با ایران انقلابی مطرح شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه این تحریم‌ها پس از حوادث مربوط به تسخیر سفارت آمریکا از سوی این کشور مطرح شده است افزود: تحریم‌هایی که علیه کشور ما وضع شد به 4 دسته کلی تقسیم می‌شوند که بخشی از آن‌ها مربوط به ایامی است که فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان علنی نشده بود.

,

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: محور اول این تحریم‌ها مربوط به مسائلی است که غرب آن را حمایت از تروریسم تلقی می‌کند مانند حمایت ایران از حزب الله یا فلسطین و مقابله کشورمان با اسرائیل و محور دوم تحریم‌ها هم به مسائل نظامی ایران و مواردی که ممکن است برای برای ایران کاربرد نظامی داشته باشد و غربی‌ها روی آن حساس باشند، مربوط است.

,

حق‌شناس گفت: محور سوم تحریم‌ها مربوط به مسائل حقوق بشری است که بیشتر مورد تاکید اروپایی‌ها قرار دارد و آخرین محور تحریم‌ها مربوط به زمانی است که فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان علنی شد.

,

وی با بیان اینکه تحریم‌های مربوط به فعالیت هسته‌ای به چند بخش تقسیم می‌شوند عنوان کرد: یکسری از تحریم ها ناشی از قطعنامه های مصوب و لازم الاجرای شورای امنیت سازمان ملل متحد است، بخش دیگری از این تحریم ها در اروپا شکل‌گرفته است و بخشی از آن ها نیز مربوط به ایالات‌متحده امریکا است؛ که خود تحریم‌های مربوط به آمریکا باز از دو منشاء دولت آمریکا و کنگره سرچشمه می‌گیرد.

, ,

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در بحث لغو تحریم‌های مربوط به دولت آمریکا، به خاطر تقسیم قدرتی که بین کنگره و دولت وجود دارد مشکلاتی به وجود آمده است گفت: در این بین دولت سعی می‌کند که کنگره را متقاعد کند و اگر نتوانست، در حوزه‌هایی از اختیارات قانونی خود مثل بحث "وتو" استفاده می کند تا روح برجام حفظ شود.

,

حق‌شناس اظهار داشت: برخی بر این باورند که تحریم‌های داماتو چون مربوط به پیش از بحث هسته‌ای است، تمدید آن‌ها برجام را نقض نمی‌کند ولی مسئله‌ای که ایران بر آن تاکید دارد این است که تمدید این تحریم‌ها با روح برجام ناهماهنگ است و باعث ایجاد اختلال در آن می‌شود.

,

وی افزود: این اقدام با روح برجام مغایرت دارد و دولت آمریکا باید وظیفه خود را در این بخش ایفا کند، کما اینکه قبلا هم "جان کری" در مواضع علنی خود از سنا خواسته بود تا تمدید این تحریم‌ها را تصویب نکنند؛ چرا که تدام این روند ممکن است آسیب جدی به برجام وارد کند و اگر طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده به این موضوع واکنش نشان ندهند و سکوت کنند، برجام با خطر مواجه می‌شود.

,

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اقدامی که دولت و دستگاه دیپلماسی باید برای مقابله با تمدید تحریم‌ها باید انجام دهند گفت: با توجه به تغییراتی در آمریکا صورت گرفته، دولت باید از آخرین‌ فرصت‌های دیپلماسی که در این دو ماه وجود دارد حداکثر بهره را ببرد و با به دست آوردن یک اجماع جهانی اجازه ندهد دستاورد به این مهمی با بی‌اخلاقی و عدم تعهد کنگره آمریکا و جمهوری‌خواهان با آسیب جدی روبه‌رو شود.

,

حق‌شناس در خصوص اظهارنظر برخی مسئولان مبنی بر توانایی بازگشت به ایام قبل از برجام اظهارداشت: به دست آوردن دانش و توانمدی هسته‌ای مسئله‌ای است کشورمان با صرف هزینه بسیاری آن را به داست آورده و باتوجه به توانمندی دانشمندان هسته‌ای کشورمان بازگشت به آن ایام مسئله غیرقابل دسترسی نیست هرچند در برخی از حوزه‌های سخت افزاری برای انجام تعهداتمان در برجام کارهایی انجام شده است ولی به لحاظ نرم‌افزاری و علمی سطح ما بالا رفته و امکان بازگشت به آن ایام وجود دارد.

,

 

,

انتهای پیام/نج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه