اخبار داغ

یادداشت

تمدید "داماتو"؛ پایان دیپلماسی لبخند

تمدید "داماتو"؛ پایان دیپلماسی لبخند
آیا وقت آن نرسیده است که با تکیه برتوان داخلی و اقتدار ملی مقابل کدخدای زورگوی دهکده جهانی بایستیم!؟ کد خدایی که تا چند روز آینده سکان هدایت جبهه شیطان را به فرعونی به مراتب بد عهد تر و خبیث تر ازجنس خود واگذار خواهد کرد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، تاریخ چراغ راه آینده است. ملتی که تاریخ خود را نداند و با آن بیگانه باشد به وسعت همان تاریخ تاوانش راپرداخت خواهد کرد. تاریخ قصه نیست .شرح حال ما در صحنه ای دیگر است.بد نیست یکی از همین صفحات تاریخ ایران را  که بی شباهت با موضوع سیاست خارجی این روزهای کشور نیست ، تورقی بزنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یکی از علل و عوامل شکست جبهه ملی وسقوط دولت دکتر "مصدق" در 28 مرداد 1332 جدای از اختلافالات داخلی و مطالبات استعمار خارجی، اعتماد بیش از حد و به نوعی خوش بینی ایشان به ایالات متحده امریکا بود. برپایه این باور وی معتقد است که با تکیه بر کمک های اقتصادی آمریکای جوان، می توان با رقیب کهنه کارعرصه سیاست یعنی انگلستان مقابله کرد.

,

ایشان در سفری که چندماه ازملی شدن صنعت نفت به شورای امنیت داشت ،پس از اتمام جلسات به پیشنهاد" ترومن" به واشنگتن رفت و مذاکرات ده روزه ای صورت داد.قرار برآن بود که مصدق وام120میلیون دلاری ازآمریکا دریافت کند تا بتواند ازتحریم های انگلستان عبور کند.غافل از آنکه در پس وعده های تو خالی و خنده های" جرج مک گی" آمریکایی و پس از 25 روز نه تنها وامی پرداخت نشد ،بلکه منجر به طراحی واجرای یک کودتا علیه دولت ملی و شخص دکتر مصدق شد.

,

حال آنکه اگر کانون توجهات مرحوم مصدق به توان داخلی معطوف بود، می توانست از بحران آن روزبا اتکا به قدرت ملی گذر نماید.وی با اینکه خود سیاستمداری کهنه کار بود ، بارها در قبال موضوع نفت ایران از سیاست موازنه منفی بهره می گرفت .ایشان  در شناخت  ودرک موقعیت و ملاحضات منافع به اصطلاح ملی دچار تخطئه شد .وی به سمت قدرت نوظهور اما به مراتب منفعت طلب تر وحیله گرتر از انگلستان یعنی آمریکا تمایل یافت.درنهایت آنچه که نمی بایست حادث شود؛ به وقوع پیوست.فرجام دولت نوپای مصدق با همه هزینه های فراوان مبارزات مردمی درجهت روی کارآمدن یک دولت ملی به سقوط انجامید.

,

بعداز گذشت چند دهه از آن دوران و مجددا تجربه را تجربه کردن، این روزها مجلس سنای آمریکا قانون تحریم ایران را با رای قاطع اکثریت به تصویب رساند. رای گیری برسر تمدید ده ساله قانون تحریم ایران تا 31 دسامبر 2026 با رای با رای مثبت 99 سناتور و بدون هیچ رای منفی تصویب شد. قانونی که  به نظر می رسد صنعت نفت،گاز ، بنزین و پتروشیمی ایران را هدف گرفته است.

,

یادآور می شود سال گذشته رییس جمهور اذعان کرد در روز اجرای توافق تمامی تحریم ها حتی تحریم های تسلیحاتی و موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده است، لغو خواهد شد.

,

آنچه مسلم است عدم تحقق این مهم و همچنین قطعی بودن نقض برجام ازسوی امریکا است. رهبر معظم انقلاب در دیدار سوم آذر با بسیجیان فرمودند: تمدید تحریم های ده ساله علیه ایران  قطعا نقض بر جام است و ایران حتما واکنش نشان می دهد.

,

قرار بود تصویب برجام  فرجام خوشی را برای سرنوشت یک ملت رقم بزند که این مهم تا به امروز محقق نشد. قرار بود لبخند های یانکی ها به طرف ایرانی از جنس جرج مک گی سال 1332 نباشد که با نهایت تاسف باید به آن معترف بود.قرار بود سانتریفیوژ ها نچرخد تا چرخ زندگی مردم در گردش باشد ؛اما امروز چرخ هیچ کدام نمی چرخد .

,

در مقام مقایسه این دو برهه تاریخی، گویی فقط گذر زمان را شاهد هستیم و مهره های دیپلماسی دردل زمان  تاثیری بر روند سیاست گذاری ها نداشته است . درواقع صحیح تر آن است که بگوییم در مدیریت جبهه شیطان فقط نوعیت فرعون تغییر می کند . ماهیت کماکان پابرجاست.درچنین وضعیتی وبرای مقابله با جبهه شیطان به قول "مونتسکیو" فقط با قدرت  می توان جلوی قدرت را گرفت.

,

 آیا وقت آن نرسیده است که با تکیه  برتوان داخلی و اقتدار ملی مقابل کدخدای زورگوی دهکده جهانی بایستیم!؟ کد خدایی که تا چند روز آینده سکان  هدایت جبهه شیطان  را به فرعونی به مراتب بد عهد تر و خبیث تر ازجنس خود واگذار خواهد کرد. شایسته است مسئولان جامعه به عنوان نخبگان سیاسی حاکمیت ،قدری سختی را به جان خریده واندکی میدان داری جبهه حق را برعهده بگیرند. قطعا وزن اشخاص در جامعه به قدر مشقت هایی است که در راه مردم تحمل می کنند.امید است که دولت مردان پاسخ درخور به این مصداق بارز نقض بر جام بدهند تا بار دیگر تاریخ، شاهد تکرار اشتباهی راهبردی در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورمان نباشد.

,

به قلم علیرضا مالمیر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه