اخبار داغ

چرا باید یتیم خانه ایران را ببینیم؛

شجاعت تاریخی کارگردان ایرانی در برابر انگلیس+عکس

شجاعت تاریخی کارگردان ایرانی در برابر انگلیس+عکس
یتیم خانه ایران بخش گمشده تاریخ ایران را به نمایش گذاشت اما روایت داستان از زبان یک بانوی سالخورده نشان میدهد هیچ مسئله ای در تاریخ گم نخواهد شد زیرا تاریخ شفاهی یک ملت هرگز با تهدید و زور از بین نخواهد رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ثامن؛دیشب فیلم یتیم خانه ایران را دیدم، دیدن یک فیلم،خواندن یک خبر یا یک مقاله و یا شنىدن یک موسیقی بدون شناخت از ساختارفرهنگی،اجتماعی وسیاسی یک جامعه و یا شیوه فکری یک فرد قابل تحلیل نیست،هر محصول هنری باید با توجه به متن مورد بررسی قرار باید بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ثامن,

معنای اول و واضح این فیلم استکبار ستیزی و مبارزه باظلم است که این تفکر با انقلاب هایى در جهان با تحمیل و پرداخت هزینه هایی سنگین از هند وآفریقای جنوبی گرفته تا کوبا و ایران  استکبارستیزی یکی از ویژگی های بارز انقلاب ها به ویژه انقلاب اسلامی است.

,

کارگران این فیلم این ویژگی انقلابی را با اشاره به واقعه ای تاریخى که گاها از پدربزرگهای خود درشب های زمستانهایی که هنوز دور کرسی نشینی رونق داشت شنیده ایم بیان کرده است،البته آقای طالبی با استفاده از هنر سینما علاوه بر مستند کردن واقعه ،به روایت واقعه از دیدگاه یک مبارز جنگلی می پردازد.

,

این فیلم در امتداد شعار ملی شدن نفت،روز ملی ۱۳آبان روز ملی اسکبار ستیزى،وشعار مرگ بر انگلیس در راهپیمایی ها ونماز جمعه هاا ست یعنی واقعیتی برآمده از دل جامعه را به نمایش می گذارد.

,

, ,

در یتیم خانه ایران اشاره خوبی به عاقبت وابستگی به دشمن به نمایش درآمده است این فیلم درس دشمن شناسی و پیروی از دلسوزان جامعه را به عنوان رهبران جامعه و به عبارتی پیروی از رهبری را به خوبی بیان می کند

,

این فیلم سرشار از دشمن شناسی داخلی و خارجی است که می تواند علاوه بر انقلابی ها ، ملی گراهای واقعی(نه شعاری) را نیز اغنا کند که عاقبت اعتماد به بیگانگان چه سرنوشی را رقم خواهد زد.

,

قهرمان قصه(لیدرانقلابی) مرد جنگلی بنکدار با تفکر استکبارستیزى وهمراهی مشتی ها وخانواده است و به عبارتی اشاره به وجود رهبر ،بسیجیان و همراهی خانواده های شهدا برای پیروزی وتداوم انقلاب و هزینه ای که خود رهبران و همرهان ها آنها می پردازند دارد، اما باز هم  مسیر خود را ادامه می دهند و به پیروزی ایمان دارند ایمانی که دردیالوگ  پایانی میرزا محمد جواد به اوج خودمی رسد.(مبارزه می کنیم تا زمانی که دیگر فرزندان ما با دیدن سربازان انگلیس نترسند)

,

روایت داستان از زبان پیرزن در مورد  فرد نفوذی که سالار جنگل را برای بدست آوردن امتیازات بیشتر به انگلیسى ها فروخته بود نشان از نفوذی های داخلی دارد که سالهاست به ایران اسیب می زند آسیب هایی که گاها قابل جبران نیست.

,

, ,

زیرا سیدجواد بنکداربعد از خیانت یک نفوذی، همیشه نگران از نفوذ ، افسرده و بی اعتماد نسبت به برادری که درسفارت هند بود و با روزنامه رعد که نماد مدیریت افکار عمومى توسط سید ضیاء بود تا حتی نسبت به خودی هایی که سالها در جنگل در کنارشان علیه استبداد مبارزه کرده بود.

,

تاریخ یک ملت تجربیات ارزشمندی را پیش روی هر ملت خواهد گذاشت تجربیاتی که اگه دوباره روی دهند شاید فاجعه ای بزرگ را دوباره رقم بزنند اما طالبی با زیرکی تمام صفحه ای از تاریخ  ایران را به نمایش گذاشت  که مصداق های عینی آن را این روزها میتوانیم مشاهده کنیم.

,

این فیلم در تلاش است عماررسانه ای زمانه شود وبه جامعه هشدار دهد مراقب شگرد های نفوذ باشید ،مراقب باشید انگلیس با حیله های جدید وبا پیمان های دروغین جامعه، ایران را دوباره یتیم نکند.

,

یکی از نکات قابل توجه در این فیلم این است که با وجود اینکه در تاریخ رخ دادن ماجرای فیلم یتیم خانه رسانه ها چندان گسترده نبودند اما باز هم  نقش ویژه ای در نشان دادن چهره مثبت در افکار عمومی داشتند مسئله ای که این روزها بسیار پر رنگ تر است و روزنامه ها و رسانه های انگلیسى در جامعه با همان خط مشی در حال مسخ کردن افکار عمومی است.

,

یتیم خانه ایران بخش گمشده تاریخ ایران را به نمایش گذاشت اما روایت داستان از زبان یک بانوی سالخورده نشان میدهد هیچ مسئله ای در تاریخ گم نخواهد شد زیرا تاریخ شفاهی یک ملت هرگز با تهدید و زور از بین نخواهد رفت.

,

یتیم خانه ایران هشدار می دهد میرزا کوچک های زمان و راه آنها را فراموش نکنیم که اگر فراموش شود دوباره جامعه ایران یتیم خواهد شد هشدارمی دهد که با فریب های جدید استکباری و استعماری نوین مراقب باشىم چپاول نشویم، با نشان دادن زرق وبرق وارداتی غرب، اقتصاد مقاومتى در جامعه امروز فراموش نشود.

,

یتیم خانه ایران به خوبی با بیان یک واقعیت تاریخی نشان داد که علت این همه بگیر وببند ها در دنیا جلوگیری ازگسترش مقاومت انقلابی بر علیه استکبار جهانی است و انگلیس در این فیلم نماد حیوان حیله گرى است که برای از بین بردن باغ ایران از هر سوراخی برای ایجاد فتنه رسوخ خواهد کرد حتی سوراخ قدیمی تفرقه بیانداز تا حکومت کنی.

,

طالبی برای اینکه نشان دهد با وجود همه سانسورهایی که در ثبت تاریخ انجام شده مقاومت مردان انقلابی از قیام جنگل و حتی قبل تر ها به نتیجه رسیده و هدف قهرمان قصه به ثمر نشسته است سکانس پایانی را به دستگیری تفنگداران امریکایی در خلیج فارس  اختصاص می دهد روزی که فرزندان ایران نه تنها با دیدن سربازان بیگانه نمی ترسند و بلکه این سربازان بیگانه هستند که جرات نزدیک شدن به مرزها ایران را هم ندارد.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه