اخبار داغ

مروری بر وضعیت حاشیه نشینی در جنوب شرق؛

زاهدان رکوردار حاشیه نشینی در کشور/زنان قربانیان معضلات اجتماعی

زاهدان رکوردار حاشیه نشینی در کشور/زنان قربانیان معضلات اجتماعی
رئیس اداره پیشگیری های امنیتی انتظامی دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان گفت: شهر زاهدان از نظر جمعیتی در کنار شهرهایی همچون اهواز و کرج به نسبت جمعیت کل بیشترین حاشیه نشینی را بخود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زاهدانه، زاهدان به عنوان بزرگترین شهر جنوب شرق کشور از نظر وسعت و جمعیت با داشتن یک سوم جمعیت حاشیه نشینی، صفت رکوردارترین شهر حاشیه نشین در کشور را با خود یدک می کشد. شیرآباد، باباییان، پشت گاراژها و کارخانه نمک، رسالت و کریم آباد از مناطق حاشیه نشینی به شمار می روند که جوانی جمعیت، بالا بودن نرخ بی سوادی، وجود خانوارهای فاقد سرپرست، تکثر افراد فاقد شناسنامه، عدم وجود نیروی کار متخصص و وجود شغل های کاذب و زیرزمینی از جمله معضلات حاکم بر آن است.
در شیرآباد آلونک هایی خود نمایی می کنند که پناهگاه رانده شده ها می باشد؛ رانده شده هایی که فقر، فساد، اعتیاد و بی سرپناهی در بین آنان بیداد می کند. از بلوارهایی که به جای گل و بلبل با خاک، زباله و سرنگ تزریق مواد تزیین شده تا خرده فروشان و زنان و مردانی که سهم روزانه شان کسب درآمد فقط برای دود کردن مواد است و بس.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زاهدانه، ,
,
,
\"\"
, \"\",
,

دردناک ترین فاجعه کودکان و جوانانی هستند که به تماشای زنان و مردانی نشسته که هر 3 یا 4 نفری گرد هم آمده و سر در لاک خود فرو برده تا سازشان کوک شود. براستی آینده این جوانان و نوجوانان که الگوی رفتاریشان چنین اشخاصی هستند چگونه رقم خواهد خورد وقتی کودکی شان در بی انصافی زندگی به تاراج رفته است؟
کمبود امکانات رفاهی و آموزشی در مناطق حاشیه ‌نشین‌ از سویی و وجود افراد بیکار و معتاد، نبود روشنایی کافی در معابر، وجود خرده فروشان مواد مخدر وغیره نیز از سویی دیگر باعث شده زنان و دختران در این مناطق از امنیت کافی برخوردار نباشند.
به گفته برخی از مسئولان ازدواج‌های ثبت نشده، فرزندان بی‌شناسنامه، وضعیت بد بهداشتی، بی‌سوادی و رعایت نشدن عدالت در حق زنان از مهم‌ترین مشکلات جامعه زنان در نقاط حاشیه‌ ای شهر زاهدان است که می طلبد مسئولین امر با برنامه ‌ای دقیق حداقل‌ های زندگی را به آنان هدیه دهند تا آنها هم بتوانند ذره ای از زندگی سایر زنان شهری را تجربه کنند.

اشتغال حاشیه نشینان زیرزمینی و پنهان است
در این زمینه رئیس اداره پیشگیری های امنیتی انتظامی دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت: حاشیه نشینی ناشی از وجود یک مکانیزم است که افراد بنا به دلایلی مثل عوامل دافعه در مبدا یا جاذبه در مقصد به یک سیستم مهاجرت کرده و بنا به دلایلی جذب ساخت و کار جامعه مقصد نمی شوند.
غلامرضا باق شیرین با بیان اینکه اشتغال افراد حاشیه نشین بعضا از نوع زیر زمینی یا اقتصاد پنهان است، گفت: در ساختار شهر زاهدان جنس حاشیه نشینی به واسطه سه الگو که شامل اتباع بیگانه و مهاجرین خارج از کشور، افرادی که بنا به دلایلی به واسطه ساختار مهاجرت درون استانی از سیستان و بلوچستان جذب مناطق حاشیه نشین شده یا افرادی که از دیگر استان های کشور مانند یزد، خراسان جنوبی و رضوی به این دیار آمده و در مناطق حاشیه شهر زاهدان سکنی گزیدند، می باشد.
 

,
,
,
,
, اشتغال حاشیه نشینان زیرزمینی و پنهان است, اشتغال حاشیه نشینان زیرزمینی و پنهان است,
, زاهدانه ,
,
,
\"\"
, \"\",

زاهدان رکوردار حاشیه نشینی در کشور
وی ادامه داد: شهر زاهدان از نظر جمعیتی در کنار شهرهایی همچون اهواز و کرج به نسبت جمعیت کل بیشترین حاشیه نشینی را بین 30 تا 35 درصد بخود اختصاص داده همچنین از نظر وسعت عرصه هم بعد از مشهد بیشترین میزان بافت سکونت گاه های غیررسمی را دارا می باشد از اینرو امسال به عنوان طرح پایلوت کشور به منظور ارتقاء پیشگیری از بافت های ناکارآمد شهر و توانمند سازی افراد حاشیه نشینی انتخاب شد.
این مسئول با اشاره به اینکه باید در طرح های اجتماعی مردم دخیل باشند تا آن طرح نتیجه مثبت بدهد، افزود: باید سیاست های برای مردم تبدیل به سیاست های با مردم و توسط مردم شود.

پایین بودن سرمایه های اجتماعی و فرهنگی عامل ایجاد آسیب در حاشیه ها
وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی افراد متنوع است، ادامه داد: یکی از دلایل اصلی گرایش افراد حاشیه نشین به آسیب های اجتماعی پایین بودن سرمایه های اجتماعی و فرهنگی این افراد است.

گمنامی محیط باعث ارتکاب جرم می شود
باق شیرین عامل دوم گرایش به آسیب های اجتماعی را ساختارهای هندسی یا بافت های فرسوده عنوان کرد و افزود: جرم و آسیب های اجتماعی در محیطی رشد می کند که توام با گمنامی باشد لذا هر چه مجرم در فضای کمتر شناخته شده باشد احتمال ارتکاب جرم آن افزایش پیدا کرده از طرفی چون میزان نظارت بر افراد در این مناطق کمتر است انگیزه بیشتری برای ارتکاب جرم پیدا می کنند.

, زاهدان رکوردار حاشیه نشینی در کشور, زاهدان رکوردار حاشیه نشینی در کشور,
,
,
,
, پایین بودن سرمایه های اجتماعی و فرهنگی عامل ایجاد آسیب در حاشیه ها , پایین بودن سرمایه های اجتماعی و فرهنگی عامل ایجاد آسیب در حاشیه ها ,
,
,
, گمنامی محیط باعث ارتکاب جرم می شود, گمنامی محیط باعث ارتکاب جرم می شود,
,
,
,
\"\"
, \"\",
,

وی مهمترین آسیب های اجتماعی در نقاط حاشیه نشین کشور من جمله زاهدان را خرده فروشی مواد مخدر، توزیع مواد مخدر و سوء مصرف مواد مخدر بیان کرد.

محل سکونت بیشتر سارقین در نقاط حاشیه نشین است
این مسئول با بیان اینکه محل سکونت بیشتر سارقین در نقاط حاشیه نشین است، گفت: خیلی از جرم ها و آسیب های اجتماعی خاموش مانند همسر آزاری یا کودک آزاری در مناطق حاشیه نشین رخ می دهد زیرا در این مناطق شاهد چند همسری بودن افراد و ازدواج های غیر ثبتی هستیم.
رئیس اداره پیشگیری های امنیتی انتظامی دادگستری کل استان خاطر نشان کرد: چرخه جرم باعث ایجاد دو عامل گرایش به وسیع شدن حلقه های آسیب زا و انتقال جرم یا آسیب ها از نسلی به نسل دیگر می شود از اینرو شاهد آنیم که افرادی که در حاشیه شهر دارای والدینی تبهکار وخلاف کار هستند در این چرخه جای دارند.
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار 30 درصد از بودجه کل استان صرف به سازی و توانمند سازی نقاط حاشیه نشین شده است، گفت: شورای شهر و شهرداری را مکلف کرده که تضاد فکری، روحی، فرهنگی و اقتصادی و برخورداری را در شهر کاهش داده زیرا شکاف های موجود منجر به دو دستگی می شود.
باق شیرین توسعه میادین شهری و ایجاد بوستان در نقاط حاشیه ای شهر را از جمله اقدامات برای بهره مندی از امکانات شهری عنوان کرد و افزود: مهمترین راهکار برون رفت از وضعیت حاشیه نشینی در گام اول پیشگیری از رشد حاشیه نشینی و در گام بعد افزایش امتیازات شهری و برخورداری افراد در مناطق حاشیه نشین است.
 

,
,
, محل سکونت بیشتر سارقین در نقاط حاشیه نشین است , محل سکونت بیشتر سارقین در نقاط حاشیه نشین است,
,
,
,
,
,
\"\"
, \"\",

دختران حاشیه‌ نشین را نمی‌ توان در همان حاشیه حبس کرد
در این زمینه یک کارشناس جامعه ‌شناسی نیز با اشاره به معضلات حاشیه نشینی و ارتباط آن با زنان اظهار داشت: زنان به دلیل روحیه حساس و آسیب ‌پذیری که نسبت به مردان دارند بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، کودک آزاری، بی ‎سوادی، مشکلات بهداشتی، اجتماعی و غیره قرار دارند.
سارا فیروزیان با بیان اینکه در مناطق حاشیه نشین افراد در مکان هایی به دور از امکانات رفاهی، اجتماعی و با موقعیت اقتصادی ضعیف زندگی می ‌کنند، گفت: اولین پیشنهاد برای رفع آسیب‌های وارده به زنان حاشیه‌ نشین فراهم کردن امکانات مورد نیاز در حاشیه شهر برای آنها و همچنین ارائه آموزش‌های لازم برای بالا بردن رفاه فردی این قشر از جامعه است.
وی با اشاره به اینکه زن به عنوان پایه اصلی خانواده نقش بسیار حساس و تاثیرگذاری در پرورش فرزندان دارد، افزود: ایجاد محیط ناامن در حاشیه شهرها دختران را بیش از مردان آسیب‌پذیر می‌کند و مشکلاتی چون آزار جنسی، تکدی گری، اعتیاد، از دست دادن تعلق شهروندی، از دادن عزت نفس و غیره را برای آنها به وجود می‎آورد.
این کارشناس اجتماعی در تکمیل مطلب فوق بیان داشت: به وجود آمدن این مشکلات برای دختران بیش از مردان خطرناک است به گونه‌ای که اگر دختران در این محله‌ها از نظر اجتماعی حفظ نشوند جامعه‎ آینده دچار معضلات و آسیب‌های غیرقابل جبران خواهد شد.
فیروزیان با اشاره به اینکه دختران حاشیه‌ نشین را نمی‌ توان در همان حاشیه حبس کرد، گفت: در صورت انجام چنین کاری آسیب روانی بیشتری به زنان وارد شده که این امر به مشکلات بیشتری دامن می زند.
انتهای پیام/

, دختران حاشیه‌ نشین را نمی‌ توان در همان حاشیه حبس کرد, دختران حاشیه‌ نشین را نمی‌ توان در همان حاشیه حبس کرد,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه