اخبار داغ

گزارشی از گلایه زائران راهیان نور از تخریب حسینیه حاج همت پادگان دوکوهه؛

آثار دفاع مقدس دوکوهه را چراغ خاموش نابود می‌کنند/چه کسی پاسخگو است؟

آثار دفاع مقدس دوکوهه را چراغ خاموش نابود می‌کنند/چه کسی پاسخگو است؟
حسینیه شهیدهمت در پادگان دوکوهه یکی از آثار دفاع مقدس بود که تخریب شده است و حسینیه‌ دیگری در این مکان ساخته شده است که هیچ آثاری از معنویت دوران دفاع مقدس ندارد و باید پرسید که چه کسی مسئول تخریب این حسینیه است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوله بار، آثار تاریخی هشت سال دفاع مقدس،هویت ما را نشان می‌دهد و حضور کاروان‌های راهیان نور و مشاهد مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس باعث می‌شود بخش مهمی از هویت تاریخی خود را ببینیم. ساخت و ساز شهرهای جنگ زده مثل خرمشهر، زمانی خوب است که شناسنامه‌اش در دستمان باشد. خرابه‌های خرمشهر را یک آدم ظاهربین خرابه می‌بیند اما باطن این خرابه‌ها، تاریخ جنگ را نشان می‌دهد. مثلا اگر بگویند خرابه‌های خرمشهر باعث تخریب روحیه مردم می‌شود، باید گفت که این خرابه‌ها هویت تاریخ ماست. مثلا اگر بگویند که تخت جمشید تخریب شده و آن را نابود یا بازسازی کنیم، نشان دهنده نادانی است. خرابه‌های تخت جمشید ما را یاد اسکندر مقدونی می‌اندازد که این بنا را به آتش کشید و درس عبرتی برایمان است که دیگر نگذاریم مشابه این داستانها برای کشورمان تکرار شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
تخریب حسینیه شهید همت در دوکوهه، بزرگترین اشتباه مسئولان
, تخریب حسینیه شهید همت در دوکوهه، بزرگترین اشتباه مسئولان,
مشاهده مناطق جنگی هشت سال دفاع مقدس یکی از لازمه‌های جوانان و دانشجویان است. اگر برای نسل امروز یا یک دانشجو می‌خواهیم آموزش دهیم که در شرایط سخت چگونه مشکل را حل کند یا چگونه تهدید را به فرصت تبدیل کند یا به عبارتی تحریم همیشه پایان راه نیست را نشان دهیم، باید چه کنیم؟ اگر او را به رودخانه اروند ببریم و نشانش دهیم که در زمان جنگ، یک عده مهندس با شرایط سخت تحریم‌ها و کمبود امکانات، زیر بمباران‌های دشمن، «پل بعثت» را ساختند و بعد از پایان جنگ، شرکت فرانسوی برای تخریب آن وارد عمل شد، با مشاهده این ابتکار رزمندگان می‌فهمد که او هم می‌تواند. جنگ تحمیلی پر از خلاقیت بود. ما با توکل به خدا، تلاش و نوآوری، ابتکار و کار علمی در جنگ هشت ساله خلاقیت‌های زیادی را به بار آوردیم.
,
 
,
این ساختمان‌ها هویت تاریخ ماست و ساختمانها و حسینیه خراب شده را فقط یک آدم ظاهر بین خرابه می بیند، اما باطن این خرابه‌ها، تاریخ جنگ را نشان می‌دهد اما متاسفانه تخریب حسینیه حاج همت در پادگان دو کوهه، یکی از کارهایی است که موجب تخریب آثار جنگ شده است، هر چند که فضای بزرگی را در این مکان به عنوان حسینیه ایجاد کرده اند، اما آن حسینیه با آن جلوه معنوی کجا و این کجا؟
,
 
,
ساختمان‌هایی که هویت ماست اما...
, ساختمان‌هایی که هویت ماست اما...,
مسئولان نباید فراموش کنند که این  ساختمان‌ها هویت تاریخ ماست و حال چه شده که بازسازی  حسینیه حاج همت و ساختمان‌های پادگان دوکوهه به بهانه ریزش سقف و رفاه زائران و ...  مشکلی  ایجاد نمی کند.
,
 دوکوهه یک منطقه توریستی نیست که زائر به دنبال دیدن زیبایی‌های ظاهری این مکان به اینجا آمده باشد  و در اینجا به دنبال امکانات رفاهی کامل باشد که اینقدر به زیباسازی این مکان می پردازید، اینجا به دنبال هتل حاج همت نمی گردد، بلکه به دنبال حسینیه حاج همت می گردد، حسینیه‌ای ساده با یک سقف ساده و چند ستون که محل مناجات شهدا بوده و هنوز بوی حاج همت را از آن استشمام کند و صدای نجوای شهدا را ار دیوارها و ستون‌های  آن حسینیه بشنود. به‌راستی چرا  فکر می کنید بدون درک ظواهرممحاصلی این ساختمان‌ها با همان حس و حال و سختی‌ها،  زائر می‌تواند آنچه که اینجا بوده  درک کند.
,
 
,
 امروز دوشنبه 15آذر که به پادگان دوکوهه آمدیم، واقعا با دیدن ساخت بنای جدید در این مکان غافلگیر شدیم. حسینیه جدیدی ساخته شده است و چیزی از حسینیه قبلی باقی نمانده است. یعنی به همین سادگی یک حسینیه که جزو آثار جنگ ما محسوب می شود را نابود کردیم و یک حسینیه جدید و مدرن را ساخته ایم که درست است همچنان فضای دینی خودش را حفظ کرده است، اما بویی از معنویت دوران دفاع مقدس نمی دهد.
,
 
,
برخلاف خارجی‌ها، آثار جنگ را خودمان تخریب می کنیم
, برخلاف خارجی‌ها، آثار جنگ را خودمان تخریب می کنیم,
حجت الاسلام رفیعی راوی دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار اعزامی کوله بار به استان خوزستان گفت: این حسینیه یکی از معنوی ترین آثار دوران دفاع مقدس در پادگان دوکوهه بود که توسط مسئولان تخریب شده است و واقعا وقتی قدم در آن می گذاریم، دیگر اثری از معنویت دوران دفاع مقدس و حضور رزمندگان در آن را حس نمی کنیم، چرا که حسینیه شهید همت کاملا تخریب شده است و دوباره آن را ساخته اند.
,
 
,
وی افزود: در کشورهای خارجی، برای حفظ آثار جنگ خود تلاش های زیادی می کنند تا نسل های آینده بتوانند با دیدن این آثار، دچار غرور ملی شوند و ببینند که نسل های گذشته خودشان با از خودگذشتگی، باعث آرامش امروز آنها هستند اما متاسفانه در کشور ما با تصمیمی اشتباه، خودمان موجب تخریب آثار جنگ می شویم و واقعا چنین کاری جای تعجب دارد.
,
 
,
حسینیه قدیمی شهید همت در دوکوهه، حالم را تغییر می داد
, حسینیه قدیمی شهید همت در دوکوهه، حالم را تغییر می داد,
علیرضا باقری، زائران راهیان نور که به پادگان دوکوهه آمده است، در خصوص تخریب پادگان شهید همت در پادگان دوکوهه به خبرنگار کوله بار می گوید: قبلا که پا در این حسینیه می گذاشتم، حس و حالم عوض می شد و واقعا حس می کردم که در دوران دفاع مقدس حضور دارم و واقعا برایم جالب بود اما حسینیه الان شکل و شمایل نمایشی برایم دارد.
,
 
,
وی افزود: کاش مسئولان به جای تخریب آثار جنگ، به فکر حفظ این آثار بودند و متاسفانه شاهد هستیم که روز به روز آثار دفاع مقدس از بین می روند و مسئولی نیست که پاسخگو باشد.من به عنوان یک زائر راهیان نور، با این حرکت مخالفم و اکثر زائران راهیان نور هم همین نظر را دارند و امیدوارم که با حماقت خودمان، آثار دفاع مقدس را از کشورمان محو نکنیم.
,
 
,
به راستی باید پرسید که چه کسی مسئول تخریب آثار دفاع مقدس است؟ چرا باید چنین حسینیه ای که بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس و همچنین زائران راهیان نور از آن خاطره دارند، تخریب شود و یک حسینیه ای دیگر ساخته شود؟چه کسی پاسخگوست؟
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه