اخبار داغ

یادداشت

سفرهای خارجی استاندار اردبیل؛ فرصت‏ تاریخی یا تعارف ‏سیاسی؟

سفرهای خارجی استاندار اردبیل؛ فرصت‏ تاریخی یا تعارف ‏سیاسی؟
از سفرهای خارجی استاندار اردبیل در آخرین ماه های دولت تدبیر و امید می توان، از دو نگاه فرصت‏تاریخی و یا با دید تعارف‏سیاسی نگاه کرده و مسئله را تحلیل کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح مغان، این روزها در سال پایانی دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی، تحرکات دولتمردان در سطوح مختلف به میزان چشمگیری افزایش یافته است که ترمیم کابینه با تغییر سه وزیر، نقطه اوج آن بود در استان اردبیل نیز استاندار محترم با سفر به کشورهای همسایه شمالی و مذاکره با مقامات عالی رتبه این کشورها، پالس های مثبتی را به تجار و بازرگانان استان ارسال نمود که این اقدام هرچند دیرهنگام جای تقدیر دارد و امیدواریم که در آینده با پشتوانه کارشناسی قوی تر و مشارکت بیشتر فعالین اقتصادی و کارآفرینان استان ادامه داشته و محدود به ایام نزدیک به انتخابات نباشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح مغان,

به هرترتیب با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان در میان کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق به نوعی مهمترین همسایه ایران به شمار می رود، ایده گسترش روابط با این کشور می تواند بسیار سازنده باشد. زیرا قرابت فرهنگی، دینی و قومی در کنار مرزهای مشترک طولانی، در صورت تحقق روابط تجاری و اقتصادی قابل توجه می تواند منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی زیادی را نصیب دو کشور نماید و از طرف دیگر این کشور می تواند نقش دروازه تجارت ایران با فدراسیون روسیه را ایفا کند که به نوبه خود بازاری بزرگ با تنوع و جذابیت های متعدد برای بازرگانان ایرانی است.

,

ناگفته نماند هرچند حجم مبادلات تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در مقایسه با سهم ترکیه و روسیه از بازار این کشور ناچیز می باشد اما جمهوری اسلامی ایران در بین جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق بیشترین روابط تجاری را با همین کشور دارد و جا دارد که مسئولین محترم در تمام سطوح به گسترش روابط با این کشور دوست و همسایه اهتمام بورزند. که سفرهای اخیر مسئولین عالی رتبه استانی را می توان در همین راستا و به عنوانی گامی رو به جلو در نظر گرفت اما شواهد و قرائن نشان می دهد که اولین تجربه این بزرگواران در این عرصه، چندان پخته و موفق نبوده و ایده ای خلق الساعه و غیر استراتژیک می باشد و لازم است دست اندرکاران امر، بنیان های فکری آن را از همین آغاز اصلاح کرده و در مسیر درستی پیش ببرند.

,

اولین نکته سوال برانگیز در خصوص جدی بودن مذاکرات و اقدامات صورت گرفته بر می گردد به نبود بسترهای سخت افزاری لازم برای توسعه روابط تجاری-اقتصادی در مرزهای استان اردبیل با جمهوری آذربایجان. از جمله ابتدایی ترین امکانات می توان به وضعیت جاده های ترانزیتی استان اشاره کرد. با نگاهی گذرا به مصوبات شورای عالی برنامه ریزی استان در سالهای اخیر می توان گفت نشانه هایی از برنامه ریزی استان اردبیل برای بهبود زیرساخت های ترانزیتی و ارتباطی با کشور آذربایجان در آینده نزدیک، به چشم نمی خورد. واقعیت این است که وضعیت جاده های ترانزیتی شمال استان بسیار نامناسب بوده و به این زودی ها هم خبری از اتصال استان به راه آهن سراسری و سپس امتداد این خط تا مرزهای شمال استان نیست. تاسف بارتر اینکه اقدامات دولت و نماینده عالی دولت در این استان اتفاقا برخلاف انتظار در جهت عکس توسعه روابط با همسایه های شمالی است. به جای اینکه شاهد بازگشایی گمرک اصلاندوز باشیم و وعده فعالیت 24 ساعته گمرک بیله سوار تحقق یابد و مسیر ترانزیتی اصلاندوز-پارس آباد-بیله سوار- گرمی-اردبیل در اولویت توسعه جاده های استان و چهار بانده شدن قرار بگیرد،با کمال تعجب می بینیم که همه چیز برعکس است. گمرک اصلاندوز توسط هیات دولت حذف شده است، خبری از توسعه گمرک بیله سوار نیست و جاده ترانزیتی مذکور در نهایت بی مهری و کم توجهی قرار دارد و حتی برای کاربری غیرترانزیتی هم نامناسب و پرخطر است. در عوض جاده های ارتباطی جنوب استان اردبیل با سه استان مجاور که در سالیان گذشته به به خوبی بهسازی و تعریض شده اند، با برنامه ریزی مسئولان استان یا چهارخطه هستند و یا در نوبت چهارخطه شدن قرار دارند.

,

نتیجه ای که از کنارهم گذاشتن نکات فوق بدست می آید از دوحالت خارج نیست. یا برنامه ریزان دولت در استان اردبیل در سه سال گذشته، به شیوه اسلافشان، تنها تجارت ممکن استان را در جذب هموطنان عزیزمان به آبگرمهای جنوب استان می بینند و اعتقادی به تجارت و بازرگانی با کشورهای همسایه را ندارند و همه این ملاقات ها و سفرها چیزی بیش از یک تعارف سیاسی نیست و به همین دلیل همه اهتمام خود را به گسترش گردشگری جنوب استان صرف کرده اند و بدون شک این مساله از دید طرف آذری هم پنهان نمانده است و یا اینکه طرفین در خصوص گسترش روابط جدی هستند اما برای عملی کردن آن در کوتاه مدت، جایگزینی مانند مسیر ترانزیتی هوائی به فرودگاه مرکز استان در کنار ایجاد گمرک در این فرودگاه را نظر گرفته اند که با توجه به مناسب بودن جاده های مرکزاستان به سمت داخل کشور در نظر اول ایده ای جالب به نظر می آید و شاید به مذاق طرفداران توسعه منطقه آزاد به سراسر استان و قرار دادن محوریت منطقه آزاد در مرکز استان بسیار شیرین و جذاب بنماید. اما صرف نظر از اینکه سناریوی دور زدن هوایی شمال استان مشکل بزرگی به اسم آمار بالای کنسلی پروازهای این فرودگاه را دارد باید گفت که این ایده بلند پروازانه نه تنها بسیار غیر اقتصادی است بلکه از جهات مختلف غیر عملی است و تنها فایده اش تقویت ایده تمرکز گرایی بی حاصل در استان اردبیل و سوزاندن یکی پس از دیگری فرصت های تاریخی است. فراموش نمی کنیم اگر مسئولین استان دو سال قبل، درایت به خرج داده و فرصت الحاق به منطقه آزاد ارس را _حتی فقط در یک نقطه استان _ نمی سوزاندند امروز شاید گشایش های زیادی نصیب استان و شمال استان می شد. امروز هم امیدواریم دست اندرکاران و مسئولان محترم با عنایت به توسعه همه جانبه استان و با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان کارکشته، از فرصت ایجاد شده برای توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور بهترین استفاده را بنمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه