اخبار داغ

فاجعه خاموش:

بازار کثیف دلالان تحصیل کرده/ خرید و فروش اعتبار علمی دانشجویان

بازار کثیف دلالان تحصیل کرده/ خرید و فروش اعتبار علمی دانشجویان
مشکلات علمی جوامع دانشجویی به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی موجب شده است عده ای سودجو در نقش دلال به ساحت مقدس علم وارد شوند و اعتبار آن را خدشه دار کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  شبنم همدان، در یادداشتی نوشت:جامعه علمی کشور در سال های اخیر پستی و بلندی های بسیاری را طی کرده و با چالش هایی مواجه بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مجامع پر چالش علمی است که استادان و دانشجویان آن در ادوار مختلف با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم کرده اند اما در سال های اخیر مشکلات این دانشگاه به دغدغه ای برای همه اهل علم در کشور تبدیل شده است و با مشکلات ایجاد شده، مجامع دانشگاهی  برای اعتبار علمی خود احساس خطر می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان,

هنوز مدت زیادی از پذیرش بی حد و مرز دانشجویان مقطع دکتری در این دانشگاه و نگرانی صاحبنظران از کاهش اعتبار علمی کشور نگذشته که مشکلات دیگری بروز کرده است. تعداد بالای دانشجویانی که برای مقطع دکتری پذیرفته شده اند اکنون با چالش های بزرگی مواجه هستند. چالش هایی که ناشی از آیین نامه های نادرست آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد است. یکی از این چالش ها چاپ مقاله علمی پژوهشی  است. بر طبق ضوابط، دانشجویان مقطع دکتری باید برای اخذ مجوز دفاع از پایان نامه یک مقاله علمی پژوهشی و پس از دفاع نیز یک مقاله دیگر ارائه دهند. در غیر این صورت امکان دفاع از پایان نامه و فارع التحصیل شدن وجود ندارد اما در مسئله چاپ مقاله چند مشکل اساسی وجود دارد.

,

نکته اول این است که در بخشنامه های پژوهشی دانشگاه آزاد آمده است چاپ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی مصوب دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته نیست و مقالات حتما باید در مجلات وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری چاپ شوند. همین نکته سوالات بسیاری را به ذهن متبادر می کند. آیا شورای تصمیم گیری این مصوبات از دانشگاه آزاد هستند؟  آیا چنین مصوبه ای از بی اعتمادی شورای پژوهشی دانشگاه آزاد به بار علمی واحدها و مجلات داخلی خویش است؟ و آیا  تصمیم گیرندگان به چالش های بعدی و مسائلی که در پی این تصمیم به وجود می آید اندیشیده اند؟

,

این شورای پژوهشی محترم خواسته یا ناخواسته مشکلات زنجیروار دیگری را برای جامعه علمی کشور به وجود آورده اند. مشکلاتی که اگر با دقت و ریزبینانه مسائل را بررسی نکنیم از دیده پنهان می مانند.

,

با مقایسه حجم بالای دانشجویان و تعداد اندک مجلات مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری، اولین چالش بزرگ پیدا می شود. طبیعی است که این حجم دانشجوی دکتری باعث هجوم مقالات به سوی این مجلات و ایجاد ترافیک سنگین در پروسه پذیرش و چاپ مقاله می شود. که گاه زمان انتظار پاسخ از سوی مجله را به بیش از یک سال افزایش می دهد و در اکثر موارد مقاله دانشجو پس از یک سال انتظار رد می شود و این مدت زمان از دست رفته برای دانشجویی مدت ها برای  دفاع از پایان نامه یا فارغ التحصیلی منتظر مانده است قابل جبران نیست.

,

از سوی دیگر برخی مجلات وزارت علوم  تمایلی به چاپ مقالۀ دانشجویان دانشگاه آزاد ندارند و همان ابتدای کار و بدون بررسی، مقالات این دانشجویان را به بهانه های مختلف رد می کنند و دانشجوی بیچاره که دهها میلیون هزینه تحصیل داده است باید برای فارغ التحصیل شدن به دنبال چاپ مقاله در یک دور بی پایان بدود.

,

روی دیگر این سکه ناجیان این دانشجویان هستند. افراد دلسوزی که برای حل این مشکل وارد میدان می شوند و در یک چشم به هم زدن مشکلات را مرتفع می سازند. این گروه آستین ها را بالا زده و از آب گل آلود شده ماهی های علمی پژوهشی میگیرند و با نفوذ در هیئت تحریریۀ برخی مجلات علمی پژوهشی با دریافت مبالغی هنگفت اقدام به گرفتن پذیرش برای مقالات دانشجویان می کنند. اینها همان دلالان قدیمی هستند که با تغییر شرایط ، محتوای کارشان تغییر کرده و اکنون دلال علم و دانش شده اند.

,

 این عمل و وساطت از چند جهت به اعتبار علمی کشور لطمه می زند . از یک سو شأن علمی مجلات وزارت علوم را پایین می آورد و از سوی دیگر با تخطی تعداد انگشت شماری از افراد ، بسیاری از داوران، مدیر مسئولان و دست اندرکاران عالم و متعهد این مجلات را که به دور از هرگونه خلاف و تخطی، دلسوزانه در ساحت علم مبارزه می کنند ، در معرض اتهام و بدبینی قرار میدهد.

,

در واقع این کار غیر اخلاقی و غیر علمی که در چشم اهل علم و فن خیانتی بزرگ و نابخشودنی است ، حاصل تصمیمات غیر مدبرانه مسئولان دانشگاه آزاد و سودجویی منفعت طلبانه یک عده دلال است که در اثر آن چه بسیار مقالاتی که بدون محتوای علمی با این روش به چاپ می رسند و چه بسیار مقالات دیگری که حاصل تلاش و زحمت بی وقفه دانشجو هستند و چون صاحبان آن اهل زد و بند و پول دادن نیستند و یا دست و پای برقرای چنین ارتباطاتی را ندارند، سرگردان و بی ثمر به نویسنده بازمیگردند.

,

در پایان سوالی که مطرح می شود این است که اگر مسئولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی سطح علمی واحدهای دانشگاهی  و مجلات مورد تأیید خود را قبول ندارند چرا در پذیرش دانشجو در مقطع دکترا تا این حد سخاوتمند هستند و با حرص و ولع هر سال تعداد بیشتری از آنها را می پذیرند. و اگر مرتبه علمی خود را قبول دارند علت راه انداختن این چالش در چاپ مقاله چیست؟

,

امید است مسئولان ذی ربط با در نظر گرفتن عواقب تلخ این ماجرا به راه چاره ای اساسی بیندیشند و اتهامات نابجا را از پیشانی مجامع علمی پاک کنند.

,

 

,

یادداشتی از : سمیه نوش آبادی

,

انتهای پیام / 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه