اخبار داغ

گزارشی از کسادی بازار خرده فروش‌ها و مغازه‌ها؛

نقش گسترش افراطی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تغییر سبک زندگی مردم/ وقتی خرده فروش‌ها اسیر ارزان فروشی‌های مدیریت شده می‌شوند

نقش گسترش افراطی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تغییر سبک زندگی مردم/ وقتی خرده فروش‌ها اسیر ارزان فروشی‌های مدیریت شده می‌شوند
فروشگاه های زنجیره ای و هایپراستارها در حالی با رویکردی افراطی درحال گسترش است که علاوه بر به خطر انداختن بسیاری از فرصت های شغلی در مغازه های کوچک و محلی منجر به تغییر سبک زندگی ایرانی ها نیز شده است تا جایی که مردم به طور مثال به جای تهیه میوه و سبزی تازه و ایجاد فضای قدیمی و باصفا در محله های خود به خرید از این فروشگاه بزرگ می پردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری«رازق»، ایده فروشگاه های زنجیره ای و یا به عبارتی هایپیرمارکت برای اولین بار در آمریکا و در سال1962 مطرح شد. اولین فروشگاه زنجیره ای جهان به نام وال مارت در همان سال در آمریکا شکل گرفته و به سرعت در بسیاری از کشورهای دیگر نظیر کانادا مکزیک هندچین و بسیاری از نقاط جهان گسترش یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبری«رازق»,

این فروشگاه در سال ۱۹۶۲ توسط سام والتون ایجاد گردید و هم اکنون با بیش از ۶۲۰۰ شعبه و ۸ میلیون کارمند بزرگترین فروشگاه زنجیره ای جهان شناخته میشود. صاحبان آن که سه برادر و یک خواهر هستند ، هشتمین ثروتمند دنیا هستند. معروفیت این فروشگاه به علت ارزانی و به اصطلاح جوری جنس است. وال مارت در آمریکا داراى ۳۶۰۰ شعبه فروشگاهى است. این شرکت در کره جنوبى ، چین، پورتوریکو، کانادا، مکزیک و آلمان هم مجموعاً داراى ۱۵۷۰ شعبه است.

,

علل مختلفی باعث رشد این فروشگاه ها شده است یکی از رویکردهایی که در وال مارت مورد توجه قرار گرفته، این است که به اعضای خودش کارتهایی داده است که میتوانند با داشتن آن کارتها، خریدهای فصلی شان را با تخفیف انجام دهند؛ علاوه بر آن، تنوع کالاهای قابل عرضه در این فروشگاه زنجیرهای رایج و مشهور است. کالاهایی که مصرف کننده به آنها نیاز دارد و یا این که علاقه دارد تا وال مارت آنها را خریداری کند.

,

در این نوع فروشگاه علاوه بر تنوع با خرید بیشتر اجناس تخفیف های بیشتری به مشتری داده شده و اشتهای خریدار را برای خرید بیشتر می کند. هایپرمارکت با نوع چیدمان زیبا و شکیل، انواع کالاها  را به خریدار پیشنهاد می دهد تا خرید یک ماه خود را با قیمت پایین تر انجام دهد.

,

اما با گسترش این نوع فروشگاه ها مخصوصا در شهرهای بزرگی مانند تهران،  فروشگاه های کوچک و خرده فروش روز به روز ضعیف تر شده و این نوع شغل سنتی با مشکلات زیادی مواجه شده است.

,

در این باره یوسف اکبری پور عضو اتاق اصناف لاهیجان در گفت و گو با خبرنگار «رازق»، فروشگاهای بزرگ را از جمله عوامل ایجاد رکود در خواربارفروشی ها و سوپرمارکت ها عنوان کرد و گفت: بطور کل مخالف فروشگاه های زنجیره نیستم ولی در چهارچوبی که باعث لطمه به اعضای اتحادیه نشود.

وی ادامه داد: کارخانه داران اجناس خود را به قیمت عمده فروشی در اختیار فروشگاه ها قرار می دهند و این تصور ایجاد می شود که فروشگاها کالاهای خود را با قیمت پایین تری عرضه می کنند.

, رازق,
,
,

**اعطای مجوز به فروشگاه های بزرگ بدون در نظر گرفتن ظرفیت های منطقه ای

عضو اتاق اصناف لاهیجان ایجاد قانون یکسان سازی قیمت در هنگام خرید از کارخانه را عامل رفع این مشکل بیان کرد و افزود: تولیدکنندگان همانطور که کالاهای خود را به قیمت کارخانه در اختیار فروشگاه ها قرار می دهند با همین قیمت در اختیار بنکداران موادغذایی و خرده فروشی ها قرار دهند.

اکبری پور در ادامه افزود: لاهیجان بنا به وسعت خود 13فروشگاه بزرگ دارد و بیش از این نیاز به دادن مجوز برای افتتاح فروشگاه های جدیدی که یک نمایندگی در شهر نیز دارند نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فروشگاه های بزرگ مجوز  فعالیت خود را از شورای اصناف کشور دریافت کرده و زیر نظر اتحادیه نیستند.

, **اعطای مجوز به فروشگاه های بزرگ بدون در نظر گرفتن ظرفیت های منطقه ای,
,
,
,
,
,
,

**عملکرد فروشگاه های بزرگ فقط جنبه تبلیغاتی دارد

, **عملکرد فروشگاه های بزرگ فقط جنبه تبلیغاتی دارد ,

محمد قاسمی رئیس اتحادیه خواربارفروشان علی آباد کتول نیز در گفت و گو با خبرنگار "رازق" اظهار کرد: عملکرد فروشگاه های بزرگ فقط جنبه تبلیغاتی دارد و به لحاظ قیمت ارزان فروشی ندارند.

وی ادامه داد: فروشگاه های مدنظر کالای خود را به قیمت کارخانه عرضه می کنند و از طرفی به دلیل خرید بالا تولیدکننده با قیمت پایین تری وارد معامله با آنها  می شود و این به معنای ارزان فروشی فروشگاه ها نیست.

رئیس اتحادیه خواربار فروشان علی آباد کتول در پایان اضافه کرد: مردم و بازار باید توسط دولت حمایت شوند و پول دست همه مردم بچرخد تا قفل اقتصاد باز شود.

**عرضه خدمات گسترده در فروشگاه ها و کساد خرده فروشی ها

مهدوی رییس اتحادیه لبنیات کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به فعالیت تعاونی های دولتی در غالب فروشگاهای بزرگ، گفت: این فروشگاه ها به دلیل عرضه خدمات به عموم باعث کساد خرده فروشی ها در سطح شهر می شوند.

وی با بین این مطلب که اکثر کارخانجات صنایع لبنی  به غیر از تولیدی های وابسته به دستگاه دولتی ورشکست شده اند، گفت: به همین دلیل کارخانه ها برای تامین هزینه های خود حجم محصولات لبنی را کم کرده اند.

, رازق,
,
,
,
,
,
, **عرضه خدمات گسترده در فروشگاه ها و کساد خرده فروشی ها ,
,
, «رازق» ,
,
,

اما مغازه داران خرده فروش با تاکید بر این نکته که آنها در هر محله ای به صورت آسان و سریع به مشتریان خود خدمت ارائه داده اند و در عوض منتظر حمایت مردم از خود هستند.

,

محمدپناهی صاحب سوپرمارکتی در غرب تهران در این باره می گوید: من از صبح زود تا ساعت 10 شب سرتاسر در خدمت هم محله ای ها هستم باتوجه به هزینه های جاری بالا مانند عوارض، مالیات و هزینه برق انتظار حمایت بیشتر مردم محله خود را دارم زیرا دسترسی به مغازه بنده بسیار بهتر و سریعتر از هایپرمارکت کوروش واقع در بلوار فردوس است.

,

اما نکته ای که کارشناسان می گویند این است که مردم می توانند با مدیریت خریدهای خود اجناس مشابه را از خرده فروش ها دریافت کنند و اجناسی را که مختص هایپرمارکت است را از این فروشگاه تهیه کنند.مثلا نیازی ندارد مردم میوه و سبزیجات خود را از این فروشگاه ها تهیه کنند و برای سهولت خود می توانند از میدان تره بار یا میوه فروش محل خود میوه را تهیه کنند.

,

بحث دیگری که می تواند در این نوع فروشگاه ها مورد توجه قرار گیرد عرضه کالاهای ایرانی باکیفیت و شکیل و ممنوعیت اجناس خارجی است؛ به نحوی که این فروشگاه ها بتوانند با مدیران کارخانجات داخلی و به ویژه صنعت پوشاک و کفش تعامل خوبی داشته باشند و محصولات ایرانی با کیفیت را به دست مردم رسانده و از تولید داخل حمایت کنند. اما متاسفانه اکنون این فروشگاه ها تبدیل به بازار اجناس خارجی شده و انواع برندهای خارجی با قیمت بالا به فروش می رسد و نکته دیگری که مطرح است تبلیغ سبک زندگی غربی در این فروشگاه ها است و این فروشگاه ها به نوعی مدیریت شده با انواع اجناس خارجی سبک زندگی غربی را مدیریت می کنند.

,

نکته آخر مجوزهای دولتی برای ساخت این نوع فروشگاه هاست، دولت و شهرداری ها باید در گسترش این نوع فروشگاه ها احتیاط کرده و در عمل باعث نابودی خرده فروش ها نشوند زیرا این کار باعث نابودی فرصت شغلی برای قشر عظیمی از مردم خواهد شد.

,

 

,

گزارشی از وحید بلالی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه