اخبار داغ

فاز اول شبکه آبیاری تحت فشار سد گاران مریوان کلنگ‌زنی شد/ معاون استاندار: حق کردستان در تخصیص آب ادا شود/ مدیر آب و خاک کردستان: 8 روستای مریوان از این طرح بهره‌مند می‌شوند

فاز اول شبکه آبیاری تحت فشار سد گاران مریوان کلنگ‌زنی شد/ معاون استاندار: حق کردستان در تخصیص آب ادا شود/ مدیر آب و خاک کردستان: 8 روستای مریوان از این طرح بهره‌مند می‌شوند
عملیات احداث فاز اول شبکه آبیاری تحت فشار گاران مریوان با حضور مسؤولان کشوری و استانی کلنگ‌زنی شد. کلنگ‌زنی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، عملیات احداث فاز اول طرح شبکه آبیاری تحت فشار سد گاران مریوان با حضور علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، منصور مرادی نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی، امیر قادری معاون عمرانی استاندار کردستان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, .,

 

,

معاون عمرانی استاندار کردستان در این مراسم گفت: ۵ حوضه آبریز مهم کشوری در استان کردستان است که در گذشته اقدامات ارزشمندی در این مورد انجام شده است که متاسفانه حق استان در این مورد ادا نشده است.

, .,

 

,

, , ,

 

,

قادری اظهار داشت: از مجموع یک میلیون و 100هزار هکتار اراضی کشاورزی 10درصد آبی است که این آمار بسیار کم و باید حق مردم استان کردستان ادا شود و سهم ویژه ایی از این حوزه ها به استان تخصیص داده شود.

, .,

 

,

وی افزود: کردستان در مقایسه با استان های همجوار از اراضی آبی کمی برخوردار است در حالیکه میزان بارندگی در کردستان بیشتر است  اراضی مرغوب کشاورزی نیازمند توجه بیشتری است.

, .,

 

,

معاون عمرانی استانداری کردستان خاطر نشان کرد: رویکرد وزارت کشاورزی در این استان بسیار خوب است و توسعه بخش کشاورزی میتواند زمینه اشتغال پایدار برای افزایش درآمد دراین بخش را فراهم آورد.

, .,

 

,

, ,

 

,

وی تأکید کرد: تبدیل اراضی دیمی به اراضی آبی موجب افزایش درآمد کشاورزی می شود این امر تحقق نخواهد یافت مگر نگاه ویژه وزارت نیرو در افزایش تخصیص ها و عملی کردن تعهدات در این حوزه که می تواند تحولی بیشتر از وضعیت کنونی را در بخش کشاورزی استان کردستان ایجاد نماید.

, :,

 

,

 **کردستان ظرفیت اجرای شبکه های پایاب را دارد؛ شبکه آبیاری تحت فشار گاران مریوان دومین پروژه پایاب در کردستان

,  **کردستان ظرفیت اجرای شبکه های پایاب را دارد؛ شبکه آبیاری تحت فشار گاران مریوان دومین پروژه پایاب در کردستان,  **کردستان ظرفیت اجرای شبکه های پایاب را دارد؛ شبکه آبیاری تحت فشار گاران مریوان دومین پروژه پایاب در کردستان,

 

,

فرزاد حسنی مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: استان کردستان ظرفیت اجرای شبکه های پایاب و ایجاد سیستم های نوین آبیاری را دارد.

, .,

 

,

وی افزود: شبکه پایاب آبیاری تحت فشار گاران مریوان دومین پروژه پایاب در استان کردستان است که شبکه پایاب زیوه کامیاران نیز پیش از این استارت و در حال اتمام است که با تخصیص آب مهم بزرگی از اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می دهد.

, .,

 

,

وی یاداور شد: کل اراضی قابل کشت در استان کردستان یک میلیون و 240هزار هکتار است که در مجموع 129هزارو 192 هکتار از این اراضی آبی است که یعنی 10درصد که بسیار کم است اما در مجموع در 46 هزار و 140 هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده است که 35.7 درصد را به خود اختصاص داده است.

,

 

,

حسنی سهم مریوان از حوزه مرزی 26.6 درصد عنوان کرد و گفت: کل اراضی قابل کشت در شهرستان مریوان 23هزارو 370هکتار است که 37درصد از این مقدار اراضی آبی است و 14.5 درصد اراضی یعنی 1262 هکتار مجهز به آبیاری تحت فشار است.

, :,

 

,

, ,

 

,

وی خاطر نشان کرد: کل حوزه مرزی 46000 هکتار است که بنا به مصوبه فعلی 36.5 درصد محقق شده و سطح مناقصه رفته دارای پیمانکار 1640هکتار است که در مجموع 36درصد آن تعین تکلیف شده است.

,

 

,

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: سد گاران دارای ظرفیت بالایی است که با افزایش حجم آن می توان درصد بالایی از اراضی این منطقه را تحت پوشش قرار ده.

,

 

,

, ,

 

,

به گفته حسنی 8 روستا از مزایای طرح آبیاری تحت فشار گاران مریوان بهره‌مند می‌شوند که در سطح 1640هکتار با 276 میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه