اخبار داغ

کارشناس مسائل کشاورزی:

با توجه به بحران کم آبی، الگوی کشت در دورود باید تغییر کند

با توجه به بحران کم آبی، الگوی کشت در دورود باید تغییر کند
کارشناس کشاورزی گفت: اگر کشت محصولات آب دوست و ایجاد چاه های آب غیر مجاز در دورود ادامه داشته باشد، دشت سیلاخور با مشکل کم آبی مواجه خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بازتاب گهر؛ علی یاراحمدی کارشناس مسائل کشاورزی گفت: با توجه به اینکه در کشور حدود 90 درصد آب توسط بخش کشاورزی مصرف می شود اصلاح الگوی کشت کشاورزی یک نیاز ضروری و اولویت دار در بخش کشاورزی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازتاب گهر,

کم ابی

, کم ابی,

اصلاح الگوی کشت در گرو یک سری اقدامات است

, اصلاح الگوی کشت در گرو یک سری اقدامات است,

وی اظهار داشت: برای اصلاح الگوی کشت نیاز به یک سری اقدامات سلبی و تشویقی است، که می توان در ابتدا افراد را برای کشت محصولات غیر اب دوست تشویق و همچنین از آنها حمایت کرد  و بعد با توجه به نیاز فوری منطقه ما  بعلت وجود منابع ابی فراوان و عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان نیاز به برخوردهای سلبی جهت جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز و کشت محصولات آب دوست کرد.

,

علی یاراحمدی به ذکر مثالی در خصوص کشت اصولی برنج و آب و هوای آن اشاره کرد و افزود: کشت برنج  به غیر از سه استان شمالی در بقیه کشورها ممنوع است و اساساً برنج کشتی برای آب و هوای شرجی است   ولی منطقه ما به وفور توسط کشاورزان به زیر کشت برنج می رود و مصرف آب فراوان دارد که باید جلوی آن  گرفته شود در غیر اینصورت به زودی منابع اب دشت سیلاخور با تهدید جدی روبرو خواهد شد به طوری که  آب آشامیدنی مردم هم به سختی تامین می شود.

,

وی در ادامه به اجاره کردن زمین های کشاورزی توسط غیر بومی ها اشاره کرد و افزود: دیگر معظل بخش آب کشاورزی وجود کشاورزان غیر بومی و کشت محصولات اب دوست مانند پیاز و هندوانه است که جز کشت های بسیار اب دوست می باشند.

,

کارشناس کشاورزی اذعان داشت: به طور میانگین هر یک کیلو هندوانه برای ثمردهی حدود 500 لیتر آب  مصرف می کند و از طرفی وقتی این محصول به ثمر می نشیند به قیمت 300تومان و حتی در برهه ای به کیلویی 100تومان هم می رسد و این یعنی در بحران خشکسالی ما 500 لیتر آب را میانگین 200 تومان می فروشیم که این فاجعه است.

,

هندوانه

, هندوانه,

طنز تلخ!

, طنز تلخ!,

بد نیست بدانید، در ایرانی که به قول برخی آب هست ولی کم است؛ کشت هندوانه رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده است و این رتبه این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا دستگاه های نظارتی به هشدار های کمبود آب در منطقه توجه کرده و وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند؟

, بد نیست بدانید، در ایرانی که به قول برخی آب هست ولی کم است؛ کشت هندوانه رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده است و این رتبه این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا دستگاه های نظارتی به هشدار های کمبود آب در منطقه توجه کرده و وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند؟,

یاراحمدی به یکی دیگر از تهدیدات منابع آبی در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از تهدید های منابع آبی وجود چاهای غیر مجاز و رشد روز افزون این چاه ها هست که به دلیل عدم برخورد جدی با  متخلفان شاهد تعدادی از آنها در منطقه هستیم.

,

وی در ادامه تاکید کرد: البته برخوردهایی صورت گرفته ولی نه به شکلی که باعث جلوگیری از این کار شود.

,

کارشناس کشاورزی عنوان کرد: کشت خشخاش سود سرشاری دارد ولی بعلت برخورد محکم و شدید با  کسانی که این محصول را کشت می کنند، تقریبا کشت این گیاه به صفر رسیده است و امروزه کشت های اب دوست مثل پیاز و وجود چاه های غیر مجاز از خشخاش برای کشاورزی ضررش بیشتر است که باید با  برخوردهای مناسب و درخور و محکم از آن جلوگیری کرد.

,

انتظار می رود مسئولین جهاد کشاورزی با نظارت بیشتر بر زمین های اجاره ای به غیر بومی ها و محصولات آب دوست در منطقه مراقب کم آبی و به خطر افتادن زمین های کشاورزان باشند.

,

 

,

پایگاه اطلاع رسانی بازتاب گهر به زودی در مورد مطالبات کشاورزان مستندی تهیه و در اختیار مسئولین قرار خواهد داد.

, پایگاه اطلاع رسانی بازتاب گهر به زودی در مورد مطالبات کشاورزان مستندی تهیه و در اختیار مسئولین قرار خواهد داد.,

 

,  ,

نویسنده: ابراهیم پولادوندی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه