اخبار داغ

استاد دانشگاه آلمان مطرح کرد

اختصاص بخش اعظم بودجه تحقیقات دولتی ایران به مراکز غیر دانشگاهی /جدائی آموزش از پژوهش آسیب جدی در ایران است

اختصاص بخش اعظم بودجه تحقیقات دولتی ایران به مراکز غیر دانشگاهی /جدائی آموزش از پژوهش آسیب جدی در ایران است
استاد مدعو دانشگاه ماکس پلانک آلمان گفت:متأسفانه در ایران، بخش اعظم بودجه تحقیقات دولتی به مراکزی غیر از دانشگاه‌ها تخصیص داده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اشراق۲۴،به همت کارشناس گروههای آموزشی آموزش و پرورش شهرستان خدابنده و به مناسبت هفته پزوهش همایش تفاوتها و شباهت های علوم پایه ی فیزیک در ایران و آلمان با موضوع نقش علوم پایه در ساختار علمی و پژوهشی با حضور احمد رجبی محقق پسا دکترای موسسه ماکس پلانک آلمان ،مدیر و معاونین آموزش و پرورش خدابنده، فرهنگیان ،دبیران متوسطه دوره دوم و دانش آموزان سال سوم وچهارم رشته های ریاضی و علوم تجربی در سالن اجتماعات برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اشراق۲۴,

در ابتدای این گردهمایی علی اسدی مدیر آموزش و پرورش خدابنده در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به استاد میهمان و شرکت کنندگان اهمیت تحقیق و پزوهش را در رشد همه جانبه کشور و برنامه ریزی را تشریح کرد.

,

سپس رجبی استاد مدعو دانشگاه ماکس پلانک آلمان در سخنانی لزوم پژوهش در عرصه های علمی را یاد آور شد و اظهار داشت: در بحث تحقیقات، سیستم آلمان با ایران متفاوت است و در واقع محیط و امکانات برای محققان و کار تحقیقاتی آنها کاملاً مهیا است.

,

وی افزود: البته یکی از ویژگی‌های سیستم آلمانی آن است که هیچ‌گاه پژوهش و تدریس از هم منفک و جدا نیستند.

,

استاد مدعو دانشگاه ماکس پلانک آلمان ادامه داد: پروژه‌های تحقیقاتی دولتی را هم فقط از اساتید می‌پذیرند و نکته بسیار مهم دیگر، بحث بودجه تحقیقاتی است، در واقع نه تنها بودجه خود دانشگاه‌ها خیلی بالاست، بلکه بودجه‌های کلانی هم برای پژوهش تخصیص داده می‌شود،چرا که می‌دانند تحقیق معادل پیشرفت کشور است.

,

رجبی لزوم توجه به پژوهش در کشورمان ایران را تبیین کرد و ابراز داشت: تفاوت دیگری که تحقیقات آلمان با ایران دارد آن است که متأسفانه در ایران، بخش اعظم بودجه تحقیقات دولتی به مراکزی غیر از دانشگاه‌ها تخصیص داده می‌شود، اما در آلمان بودجه اصلی مال دانشگاه‌ها و اساتید است.

,

وی افزود: تقریباً بیش از ۹۵ درصد بودجه تحقیقات دولتی آلمان به دانشگاه‌ها داده می‌شود، علت هم آن است که دانشگاه و استاد علاوه بر اینکه تحقیق و نوآوری می‌کند، می‌تواند دانشجو هم تربیت کند که منافع آن دوباره عاید کشور خواهد شد.
استاد مدعو همایش علمی و پزوهشی در پایان سخنان بیان کرد: در کشور ما موانعی از جمله پایین بودن سطح حقوق اساتید که آنها را مجبور به تدریس در دانشگاه‌های مختلف می‌کند یا عدم وجود بودجه و امکانات کافی برای تحقیقات جدید و کارآمد، موجب کاهش کیفیت تحقیقات می‌شود و بطور کلی باید گفت که در کشور آلمان هیچگاه آموزش از پژوهش جدا نیست.

,
,

یاد آور می شود که دکتر احمد رجبی فارغ التحصیل دبیرستان شهید مفتح شهر قیدار در سال ۱۳۷۶، دکترای فیزیک هسته ای از دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی تهران و استاد میهمان دانشگاه مارتن لوتر شهر هاله آلمان نیز  است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه