اخبار داغ

نسبت به حیف و میل بیت‌المال در فوتبال حساسیت نشان دهید

نسبت به حیف و میل بیت‌المال در فوتبال حساسیت نشان دهید
در صورتی که وزارت ورزش و در رأس آن مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر جدید ورزش اراده‌ای برای جلوگیری از غارت بیت‌المال توسط فوتبالی‌ها دارد، باید با حساسیت ورود جدی به این پرونده داشته باشد و اجازه ندهد که مدیران زیر دست‌شان به راحتی و بدون اینکه مورد بازخواست قرار بگیرند، چوب حراج به بیت‌المال بزنند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال‌هاست درباره حیف و میل بیت‌المال در فوتبال کشور هشدار داده می‌شود و خیلی‌ها خواهان جلوگیری از دست‌اندازی فوتبالی‌ها به بیت‌المال هستند، اما این هشدارها نه تنها جدی گرفته نمی‌شود بلکه هر سال که می‌گذرد سوءاستفاده فوتبالی‌ها بیشتر می‌شود و صفرهای بیشتری جلوی قراردادهای فوتبالیست قرار می‌گیرد و از بازیکن گرفته تا مدیر، مربی، دلال و برخی رسانه‌ها پول‌های کلان و بی‌ضابطه‌ای را در غیاب و بی‌توجهی نهاد‌های نظارتی کسب می‌کنند. این موضوع وقتی تأسف‌برانگیز می‌شود که هزینه‌های میلیاردی از جیب بیت‌المال خروجی مثبتی برای ورزش کشورمان ندارد و در مقابل پرونده‌های فساد مالی و اخلاقی اهالی فوتبال قطورتر می‌شود و هر روز که می‌گذرد تعداد فوتبالیست‌های اخلاق‌مدار انگشت‌شمارتر می‌شود.

وضعیت ناهنجار فوتبال نشان از این دارد که علاوه بر حیف و میل بیت‌المال، آسیب‌های اخلاقی زیادی در بین جامعه فوتبال دیده می‌شود که سبب شده تا مجلس هم به این مسئله ورود کند و با تشکیل پرونده فساد در فوتبال در مجلس گذشته نسبت به این مسئله حساسیت نشان دهد. وضعیت این روزهای استقلال که لقب گران‌ترین تیم لیگ را یدک می‌کشد نمونه‌ای از حیف و میل بیت‌المال در فوتبال ایران است و این تیم به‌رغم هزینه چندده میلیاردی نتوانسته موفق باشد و هم در لیگ با توجه به هزینه‌های میلیاردی‌اش در بین مدعیان قرار ندارد و هم در جام حذفی تا یک‌چهارم نهایی بیشتر نتوانست بالا بیاید و در این مرحله با شکست مقابل نفت تهران از دور رقابت‌ها کنار رفت. 

این نتایج سبب شده تا علیرضا منصوریان که با هیاهوی زیاد اول فصل به استقلال آمد در آستانه اخراج و برکناری باشد، خروجی ضعیف آبی‌ها در لیگ و جام حذفی در شرایطی است که مدیران آبی‌پوشان با 28 میلیارد هزینه، گران‌ترین تیم لیگ هستند و در فصل نقل و انتقالات بهرام افشارزاده، مدیر وقت آبی‌ها با ولنگاری مالی در دخل و خرج باشگاه از حساب بیت‌المال تا توانست بازیکنان را با قراردادهای بالاتر از ارزش واقعی‌شان جذب کرد تا استقلال در مواجهه با پرسپولیس رقیب سنتی‌اش کم نگذاشته شود. با این حال همان‌طور که محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش مهر امسال اعلام کرد، مدیران استقلال هزینه‌ها ناروایی را به دولت تحمیل کرده‌اند و افشارزاده را به حیف و میل بیت‌المال متهم کرد. حالا هم در حالی که لیگ به نیم‌فصل رسیده به خوبی مشخص شده که استقلالی‌ها به‌رغم هزینه میلیاردی نتوانسته‌اند موفق باشند و اکثریت بازیکنانی که آبی‌ها اول فصل کسب کردند، با وجود قراردادهای میلیاردی کمترین کارایی را هم برای استقلال نداشته‌اند و حتی بازیکنی مانند امین حاج‌محمدی با وجود قرارداد یک میلیارد و 100 میلیونی نه تنها یک دقیقه هم در 14 بازی گذشته استقلال به میدان نرفته، بلکه حتی یک‌بار هم در لیست 18 نفره و روی نیمکت آبی‌پوشان هم قرار نگرفته است. نمونه‌هایی مانند حاج‌محمدی‌ها در فوتبال کشورمان زیاد هستند، بازیکنانی که با توجه به حضور مدیرانی مانند افشارزاده توانسته‌اند در فوتبال کشورمان درآمدهای کلانی را حتی بدون اینکه یک دقیقه بازی هم انجام بدهند، به دست بیاورند، درآمدهایی که می‌توانست در بخش‌های دیگر فوتبال، سود و فایده‌های خیلی بیشتری را برای فوتبال کشور به همراه داشته باشد. 

در این شرایط موضوعی که اهمیت پیدا می‌کند، بازخواست و برخورد با مدیرانی است که با سوءاستفاده از بیت‌المال، تا توانستند هزینه به دولت تحمیل کرده‌اند. تیمی مانند استقلال نمونه‌ای از این تیم باشگاه‌هاست که مدیران آن با بی‌مسئولیتی و عدم دلسوزی برای بیت‌المال، از جیب دولت قراردادهای میلیاردی و سنگینی را با بازیکنان مورد نظرشان بسته‌اند. با کارنامه‌ای که تیمی مانند استقلال تا امروز داشته به خوبی مشخص می‌شود که هزینه 28 میلیاردی مدیران وقت این تیم از حساب بیت‌المال حیف و میل شده است. به همین خاطر ضروری است که وزارت ورزش، نهاد نظارتی و اطلاعاتی نسبت به پرونده این‌گونه تیم‌ها و هزینه‌های بی‌ضابطه‌ای که انجام می‌دهند، حساسیت پیدا کنند و با مدیران متخلف برخورد کنند. البته در سال‌های اخیر مدیران استقلال و پرسپولیس و سایر تیم‌هایی که از بیت‌المال تغذیه می‌کنند با وجود سوءمدیر‌یت و حیف و میل بیت‌المال، از حاشیه امنیت برخوردار بوده‌اند و تنها هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، برکناری است. با این حال کسی این مدیر را به خاطر دست‌درازی به بیت‌المال و قراردادهای میلیاردی از جیب دولت برای فوتبالیست‌هایی که ارزش یک‌هزارم آن را هم ندارند، بازخواست نکرده و همین سبب شده تا این مدیران هر سال که می‌گذرد نسبت به حیف و میل بیت‌المال و بستن قراردادهای بی‌ضابطه و میلیاردی با فوتبالیست‌هایی که مفاسد اخلاقی‌شان پرونده قطوری در مجلس شده است، ابایی نداشته باشند. به همین خاطر در صورتی که وزارت ورزش و در رأس آن مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر جدید ورزش اراده‌ای برای جلوگیری از غارت بیت‌المال توسط فوتبالی‌ها دارد، باید با حساسیت ورود جدی به این پرونده داشته باشد و اجازه ندهد که مدیران زیر دست‌شان به راحتی و بدون اینکه مورد بازخواست قرار بگیرند، چوب حراج به بیت‌المال بزنند!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه