اخبار داغ

جاماندن قطار شهری اراک از اعتبارات برنامه ششم توسعه

جاماندن قطار شهری اراک از اعتبارات برنامه ششم توسعه
علی رغم افزایش آلودگی هوا و تصویب طرح قطار شهری کلانشهر اراک در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۳ توسط هیئت دولت، متاسفانه در برنامه ششم توسعه، بندی در خصوص بودجه قطار شهری اراک در نظر گرفته نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ کلانشهر اراک یکی از شهرهای آلوده کشور است که بخشی از این آلایندگی مربوط به وسایل نقلیه است و با جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر به دلیل آلایندگی ناشی از شرکت های صنعتی، مجاز به برخورداری از اعتبارات مصوب ملی برای استقرار تاسیسات قطار شهری شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز, ,

اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که امسال با افزایش روزهای ناسالم روبه رو بوده است به طوری که امسال ۹۰  روز از ایام را در آلودگی و ناسالم گذرانده است.

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در سال ۸۶ توسط دانشگاه صنعتی اصفهان، ۵۱ درصد از آلایندگی های هوای کلانشهر اراک مربوط به صنعت و ۴۹ درصد مربوط به آلایندگی های خانگی، خودروها، وسایل نقلیه و ریزگردها است.

در بخش حمل و نقل ۸۶ درصد آلایندگی‌ خودروها سهم خودروهای شخصی و ۱۴ درصد سهم خودروهای عمومی است.

با توجه به معضلات تنگی معابر در هسته مرکزی شهر و ترافیک سنگین در ساعات پرتردد صبح و عصر، ایستایی اتوبوس‌های گازوئیل سوز در ترافیک و همچنین ایستایی مدت‌دار اتوبوس‌ها در مرکز شهر برای خالی و پر کردن مسافر به شدت در افزایش میزان آلودگی هوای اراک به خصوص در مرکز شهر اثرگذار است.

اراک که از سال ۱۳۹۲ با الحاق مناطق سنجان و کرهرود عنوان کلانشهر را یدک می کشد از همان سال ها زمزمه راه اندازی قطار شهری به گوش می رسد.

هر چند پیشنهاد بهره مندی اراک از ناوگان حمل ونقل ریلی (مترو) از سال ۸۸ در قالب طرح جامع حمل و نقل شهری تهیه و توسط شهرداری اراک در شورای عالی ترافیک کشور مطرح شده بود، ولی طرح قطار سبک شهری تنها در کلانشهرهایی که جمعیت آن ها از یک میلیون نفر تجاوز کند اجرا می شود اما کلانشهر اراک با جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر به دلیل آلایندگی ناشی از شرکت های صنعتی، مجاز به برخورداری از اعتبارات مصوب ملی برای استقرار تاسیسات قطار شهری شد.

کلانشهر اراک به سبب آلودگی هوا در۱۲ شهریور ۹۳ با مصوبه هیات وزیران جزو شهرهای واجد شرایط داشتن سامانه حمل و نقل ریلی (مترو) شناخته شده است.

هر چند در شهریور ماه ۹۳ عنوان شد که بر اساس ماده ۱۷ قانون حمایت از سامانه های حمل ونقل ریلی شهری، در مصوبه هیات وزیران با پیشنهاد مشترک وزارت کشور و معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری، اراک مشمول ایجاد زیرساختهای درون شهری ریلی شده است  و در بند "ب" این مصوبه، وزارت کشور مکلف شده نسبت به اجرای کامل و سریع مفاد جداول پیوست طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک اقدام کند و معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری نیز موظف شده نسبت به پیش بینی اعتبارات مورد نیاز در لایحه بودجه ۹۴ کشور برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک که پیشتر بر زمین مانده بود اقدام کند ولی تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است .

این در حالی است که چندین بار مطالعه ضرورت سنجی ایجاد حمل ونقل ریلی در اراک توسط گروه مشاور و با نظارت شورای عالی ترافیک کشور انجام شده است.

طی این مدت رسانه ها با تیترهای مختلف خبر از راه اندازی قطاری شهری در اراک را دادند که متاسفانه تا کنون عملیاتی نشده است.

جمشید زند عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک روز گذشته در جلسه شورای اسلامی کلانشهر اراک در خصوص قطار شهری اراک گفت: متاسفانه در برنامه ششم توسعه، بندی در خصوص بودجه قطار شهری اراک در نظر گرفته نشده است.

زند با اشاره به اینکه در مصوبات گذشته مقرر شده بود شهرهای بالای یک میلیون نفر به اضافه اراک از این امکان و بودجه استفاده کنند اظهار کرد: لازم است پیگیری های لازم در این خصوص از سوی مسئولین انجام شود.

وی ادامه داد: به منظور بهرمندی اراک از این نعمت در جهت کاهش آلودگی هوای اراک لازم است مدیران دولتی و نمایندگان شهر اراک در این خصوص رایزنی کنند تا این مهم به فراموشی سپرده نشود زیرا صراحتا و بصورت برجسته نام شهر اراک در این خصوص ذکر شده است.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک عنوان کرد: اکنون شاهد آن هستیم که با حذف اراک، نام شهری با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر همچون کرمانشاه برای بودجه و بهره مندی ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که طرح قطار شهری اراک در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۳ به تصویب هیئت دولت رسیده است.

انتهای پیام/

,

اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که امسال با افزایش روزهای ناسالم روبه رو بوده است به طوری که امسال ۹۰  روز از ایام را در آلودگی و ناسالم گذرانده است.

,

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در سال ۸۶ توسط دانشگاه صنعتی اصفهان، ۵۱ درصد از آلایندگی های هوای کلانشهر اراک مربوط به صنعت و ۴۹ درصد مربوط به آلایندگی های خانگی، خودروها، وسایل نقلیه و ریزگردها است.

,

در بخش حمل و نقل ۸۶ درصد آلایندگی‌ خودروها سهم خودروهای شخصی و ۱۴ درصد سهم خودروهای عمومی است.

,

با توجه به معضلات تنگی معابر در هسته مرکزی شهر و ترافیک سنگین در ساعات پرتردد صبح و عصر، ایستایی اتوبوس‌های گازوئیل سوز در ترافیک و همچنین ایستایی مدت‌دار اتوبوس‌ها در مرکز شهر برای خالی و پر کردن مسافر به شدت در افزایش میزان آلودگی هوای اراک به خصوص در مرکز شهر اثرگذار است.

,

اراک که از سال ۱۳۹۲ با الحاق مناطق سنجان و کرهرود عنوان کلانشهر را یدک می کشد از همان سال ها زمزمه راه اندازی قطار شهری به گوش می رسد.

,

هر چند پیشنهاد بهره مندی اراک از ناوگان حمل ونقل ریلی (مترو) از سال ۸۸ در قالب طرح جامع حمل و نقل شهری تهیه و توسط شهرداری اراک در شورای عالی ترافیک کشور مطرح شده بود، ولی طرح قطار سبک شهری تنها در کلانشهرهایی که جمعیت آن ها از یک میلیون نفر تجاوز کند اجرا می شود اما کلانشهر اراک با جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر به دلیل آلایندگی ناشی از شرکت های صنعتی، مجاز به برخورداری از اعتبارات مصوب ملی برای استقرار تاسیسات قطار شهری شد.

,

کلانشهر اراک به سبب آلودگی هوا در۱۲ شهریور ۹۳ با مصوبه هیات وزیران جزو شهرهای واجد شرایط داشتن سامانه حمل و نقل ریلی (مترو) شناخته شده است.

,

هر چند در شهریور ماه ۹۳ عنوان شد که بر اساس ماده ۱۷ قانون حمایت از سامانه های حمل ونقل ریلی شهری، در مصوبه هیات وزیران با پیشنهاد مشترک وزارت کشور و معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری، اراک مشمول ایجاد زیرساختهای درون شهری ریلی شده است  و در بند "ب" این مصوبه، وزارت کشور مکلف شده نسبت به اجرای کامل و سریع مفاد جداول پیوست طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک اقدام کند و معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری نیز موظف شده نسبت به پیش بینی اعتبارات مورد نیاز در لایحه بودجه ۹۴ کشور برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک که پیشتر بر زمین مانده بود اقدام کند ولی تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است .

,

این در حالی است که چندین بار مطالعه ضرورت سنجی ایجاد حمل ونقل ریلی در اراک توسط گروه مشاور و با نظارت شورای عالی ترافیک کشور انجام شده است.

,

طی این مدت رسانه ها با تیترهای مختلف خبر از راه اندازی قطاری شهری در اراک را دادند که متاسفانه تا کنون عملیاتی نشده است.

,

جمشید زند عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک روز گذشته در جلسه شورای اسلامی کلانشهر اراک در خصوص قطار شهری اراک گفت: متاسفانه در برنامه ششم توسعه، بندی در خصوص بودجه قطار شهری اراک در نظر گرفته نشده است.

,

زند با اشاره به اینکه در مصوبات گذشته مقرر شده بود شهرهای بالای یک میلیون نفر به اضافه اراک از این امکان و بودجه استفاده کنند اظهار کرد: لازم است پیگیری های لازم در این خصوص از سوی مسئولین انجام شود.

,

وی ادامه داد: به منظور بهرمندی اراک از این نعمت در جهت کاهش آلودگی هوای اراک لازم است مدیران دولتی و نمایندگان شهر اراک در این خصوص رایزنی کنند تا این مهم به فراموشی سپرده نشود زیرا صراحتا و بصورت برجسته نام شهر اراک در این خصوص ذکر شده است.

,

عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک عنوان کرد: اکنون شاهد آن هستیم که با حذف اراک، نام شهری با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر همچون کرمانشاه برای بودجه و بهره مندی ثبت شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که طرح قطار شهری اراک در تاریخ ۱۲ شهریور ۹۳ به تصویب هیئت دولت رسیده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه