اخبار داغ

نقدی بر مراسم شب شعر «قند پهلو» در دانشگاه رازی

حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها جای خیال‌پردازی نیست

حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها جای خیال‌پردازی نیست
حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها جای خیال‌پردازی نیست، در واقع با نصب چند بیت شعر، ساختمان فرهنگی دانشگاه، گلستان فرهنگ و ادب نمی‌شود و نیاز به مهندسی‌فرهنگی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ فضاحت برنامه شب شعر «قند پهلو» در دانشگاه رازی سرباز کردن غده چرکینی بود که از چند ماه پیش به‌صورت مکرر خطر آن به ریاست دانشگاه اعلام شده بود.
 

براساس این گزارش، نارضایتی‌ها و اعتراض‌هایی که تاکنون ابراز و اعلام شده‌اند نه صرفا مختص یک برنامه (که اگر تنها همین یک برنامه بود، با اظهار بی‌اطلاعی و عذرخواهی معاونت فرهنگی تا حدودی قابل توجیه بود) بلکه اعتراض نسبت به رویکرد دین‌ستیزانه، قانون‌گریزانه، دیکتاتورمآبانه و ضدفرهنگی معاونت «بی»فرهنگی دانشگاه رازی است.
 

اهانت به پیامبران الهی در حالی صورت می‌گیرد که پس از بالا گرفتن اعتراض‌ها، معاونت فرهنگی نه عذرخواهی، که اعلام بی‌اطلاعی و محکومیت می‌کند! در حالی که پیش‌تر همین معاونت فرهنگی در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) مراسم جشنی در تالار مینو (یکی از گران‌ترین تالارهای عروسی کرمانشاه) هماهنگ می‌کند و حتی با اصرار نهاد رهبری، بسیج اساتید، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، حاضر نمی‌شود که برگزاری برنامه را به پس از اذان مغرب موکول کند تا جایی که مسئله رسانه‌ای می‌شود.
 

حمایت تمام قد از کسانی که اقدام به ترجمه و نشر مقالات الحادی علیه اصل "توحید" و نیز مقالاتی در دفاع از عمل قبیح همجنس‌بازی کرده یکی دیگر از اقدامات تأسف‌برانگیز معاونت فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه است! این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که  عبدالحمید علیزاده نسبت به این موضوع کاملا آگاه بوده و نسخه‌هایی از آن مقالات در اختیار وی قرار داده شده بود! نکته قابل ملاحظه دیگر نیز این است که همین فرد، با حمایت  علیزاده به مدرس کارگاه نشریات دانشگاه رازی تبدیل می‌شود، حال آن که پیش‌تر نشریه وی توقیف و همچنین از تدریس در دانشگاه منع شده بود.
 

علاوه بر این‌ها حمایت معاون فرهنگی دانشگاه رازی از برخی افراد که تجاهر به فساد دارند و تقویت آن‌ها جهت تشکیل تشکل‌های یک‌بار مصرف از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی دانشگاه است، کسانی که بعضا تصاویر خود را در حالات نامتعارف (بدون لباس، در حال رقص و...) و نیز فیلم‌های مبتذل را به‌صورت عمومی منتشر کردند، اهل مصرف دخانیات هستند، به دوستی‌های نامشروع شناخته می‌شوند و...

 
این گزارش ادامه می‌دهد، در کانون‌های به اصطلاح فرهنگی هم اوضاع مشابه است، در حالی که معاونت فرهنگی موظف است بر کانون‌های فرهنگی نظارت کند، بعضی از کانون‌هایی که زیرمجموعه او هستند به انتشار فیلم‌های مبتذل و تصاویر برهنه زنان در کانال خود می‌پردازند، شب شعرهایی (غیر از قندپهلو) برگزار می‌کنند که در آن‌ها اشعار غیر‌اخلاقی خوانده می‌شود، فیلم‌هایی با سکانس‌هایی غیر‌اخلاقی در دانشگاه اکران می‌کنند و... که همه این ها با مجوز (غیرقانونی) معاونت فرهنگی صورت می‌گیرد. این در حالی است که حتی یک مورد از برنامه کانون‌ها توسط عبدالحمید علیزاده به شورای فرهنگی ارائه نشده است. در حالی که قانونا برنامه‌های کانون‌های فرهنگی باید از شورای فرهنگی مجوز اخذ کند.

 
علیزاده علاوه بر حمایت از بسیاری از افراد ناصالح به تضعیف افراد و نهاد‌های مذهبی در دانشگاه نیز پرداخته است، اخراج و انتقال اکثر کارمندان مذهبی از معاونت فرهنگی، کارشکنی در پیگیری برنامه‌های مذهبی یا برنامه‌های تشکل‌های اسلامی از دیگر مسائل است، علاوه بر مذهب درباره قانون نیز علیزاده در صورتی که قوانین مطابق با میلش نباشند ذره‌ای به آن‌ها تمکین نمی‌کند.
 

عبارت "برداشت من از قانون" به ترجیع‌بند سخنان معاون فرهنگی برای شکستن قانون تبدیل شده است در حالی که معاون فرهنگی تنها باید مجری قانون باشد و حق تفسیر آن را ندارد.
 

مسائلی همچون ممانعت از توزیع نشریه بسیج دانشجویی (در حالی که علیزاده مدعی آزادی بیان است)، عدم تشکیل کمیته ناظر بر نشریات به مدت 6 ماه (در حالی که باید حداقل ماهی یک‌بار تشکیل شود)، اعطای غیرقانونی مجوز به کانون‌های همسو با معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه (در حالی که باید از شورای فرهنگی مجوز داده شود)، حمایت غیرقانونی از حضور اعضای موثر نشریات سیاسی در کانون‌های فرهنگی، همزمان دبیر تشکل و دبیر انجمن علمی بودن فردی همسو با علیزاده در معاونت فرهنگی (برخلاف قانون)، ابلاغ رویه‌ها و مطالبات غیرقانونی به تشکل‌های دانشجویی و ... تنها گوشه‌ای از قانون‌گریزی و قانون شکنی‌های  علیزاده است، برخوردهای تند با منتقدان، داد و فریاد راه انداختن، فحاشی به مخالفان و... را نیز باید به موارد نالایقی این فرد افزود.
 

معمولا همه مدیران دنبال کمینه کردن وظایف و بیشینه کردن اختیارات خود هستند، طیف فعال فرهنگی دانشگاه، طیف متنوعی است، به‌خصوص اینکه نسل‌های جدید به‌واسطه تجارب گذشته و ابزارهای جدید ارتباطی، توانمندی‌های برجسته‌ای دارد، بنابراین سعی شود در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دانشگاه، عدالت رعایت و با دست خود، دوقطبی سازی نکنیم.

 
این گزارش می‌افزاید: باید فضایی فراهم شود تا گروه‌های مختلف در چهارچوب قانون و اخلاق بتوانند در دانشگاه گفت‌و‌گو کنند و خود دانشجویان حقایق را تشخیص دهند.
 

شورای فرهنگی دانشگاه، عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری دانشگاه است و می‌تواند به همفکری فرهنگی در دانشگاه کمک کند، سعی شود نظم و کارآمدی جلسات آن را افزایش یابد و همچنین بازوهای نظارتی شورا (کمیته ناظر بر نشریات، کمیته ناظر بر کانون‌ها، هیأت نظارت بر تشکل‌ها) نیز کارآمد شوند تا به رونق فعالیت‌های دانشجویی کمک کنند.

 
درست است که مسائل فرهنگی، حالتی نظری دارند و مانند مسائل اداری، مالی، رفاهی و آموزشی دانشگاه نیستند اما بی در و پیکر هم نیستند، در واقع، کارگزاران فرهنگی باید نسبت به اسناد کلان فرهنگی دانشگاه (نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند دانشگاه اسلامی، مصوبات شورای اسلامی سازی دانشگاه ها، مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه و...) پاسخگو باشند، گرچه راه بر ابتکارات بسته نیست، اما حوزه  فرهنگی هم جای خیال‌پردازی نیست، در واقع با نصب چند بیت شعر، ساختمان فرهنگی دانشگاه، گلستان فرهنگ و ادب نمی‌شود و نیاز به مهندسی‌فرهنگی است.
 

در بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه رازی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی چگونه می‌شود که یک فرد هر چقدر که می‌خواهد بی‌قانونی و بی‌اخلاقی انجام می‌دهد و بعد با یک استعفا همه مسائل را تمام و از پاسخ‌گویی نسبت به خلاف‌هایش فرار می‌کند؟ آیا استعفای علیزاده اهانت به جامعه دانشگاهیان دانشگاه رازی نیست؟ بلا شک این فرد باید محاکمه شود.
 

در متن نامه معاون فرهنگی وزیر علوم آمده است، در روزهای آینده تصمیمات مناسبی در‌خصوص دانشگاه رازی گرفته می‌شود.
 
این نامه ادامه می‌دهد، در برنامه‌ای که به مناسبت جشن میلاد پیامبر در دانشگاه رازی با دعوت از بعضی شاعران مطرح برگزار شد، اشعاری خوانده شد که مناسب نبود.
 
این نامه می افزاید، در دانشگاه رازی اشعاری سروده شد که موجب واکنش علمای این شهر شد؛ البته بلافاصله دانشگاه واکنش نشان داد و بیانیه‌ای را در سایت خود منتشر کرد.
 
اتفاقی که در این دانشگاه رخ داد نه مورد تایید دانشگاه است و نه وزارت علوم؛ پس از این مراسم هیأتی از وزارت علوم به دانشگاه اعزام شد تا ابعاد موضوع بررسی شود و در روزهای آینده با هماهنگی نهاد رهبری، تصمیمات مناسبی در این خصوص اتخاذ می‌شود.
 
در پایان این نامه آمده است، معاون فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه استعفای خود را به رئیس دانشگاه داده و در روزهای آینده در مورد آن تصمیم گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه