اخبار داغ

گزارشی از یک طرح اشتغالزایی در باشت:

دسترنج اقتصاد مقاومتی باغدار باشتی در سراسر ایران/ مسئولان به جای حل مشکلات سنگ جلوی پای ما می اندازند + تصاویر

دسترنج اقتصاد مقاومتی باغدار باشتی در سراسر ایران/ مسئولان به جای حل مشکلات سنگ جلوی پای ما می اندازند + تصاویر
بیش از ۱۴۰نفر سالانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اینجا مشغول به کار هستند،برخی کارگران به صورت فصلی هستند و در حال حاضر بصورت مستقیم۴۰ نفر مشغول به کار هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از باشت نیوز، اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تاکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد.رهبر معظم انقلاب بارها بر اجرای اقتصاد مقاومتی در مقابل نفوذ اقتصادی تأکید داشته و همواره اظهار داشته‌اند ملت ایران بایستی در هر شرایطی با تکیه‌بر توانایی‌های خود اقتصاد کشور را حتی در شرایط تحریم اداره کند، بطوری که ایشان سال ۹۵ را به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, باشت نیوز,

بدون شک مردمی کردن اقتصاد یعنی استفاده از ظرفیت‌های خود مردم برای ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات داخلی می تواند کمک شایانی در رونق اقتصادی کشور در بخش های مختلف باشد.

,

27 درصد از مردم کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی مشغول بکارند و این استان ظرفیت‌های فراوانی در آب، خاک حاصلخیز و اقلیم چهارفصل دارد و می‌تواند با توسعه زیرساخت‌های کشاورزی اقتصاد و درآمد مردم را متحول کند.

,

شهرستان باشت از جمله مناطق گرمسیری استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد است که از نظر کشاورزی و باغداری زمینه های مناسبی برای ایجاد اشتغال و توسعه این بخش داردبه همین دلیل مردم این منطقه با ایجادباغ های گسترده مرکبات و زیتون در این منطقه توانسته اند علاوه بر کسب درآمد برای خود زمینه اشتغال مردان و زنان زیادی را نیز فراهم کنند.

,


نصرالله مرادی یکی از کار آفرینان و کشاورزان موفق شهرستان باشت است که با غرس نهال زیتون و مرکبات باعث اشتغال زایی ۱۳۰نفر شده است. میتوانید در ادامه مصاحبه با این کارآفرین باشتی را بخوانید:

,
,


۱_خودتان را معرفی کنید و بگویید چندسال است به این کار مشغول هستید؟

,
,

نصرالله مرادی هستم ساکن بخش بوستان شهرستان باشت،مدت۱۷سال است که باغداری می کنم و از جمله درختانی که کاشته ام:زیتون و مرکبات (پرتقال،نارنگی،لیموترش،بالنگ،گریپ فروت، نارنج..) است.

,


۲_چند هکتار زیتون و مرکبات کاشته اید؟

,
,

سطح  زیر کشت ۳۵هکتار است که۲۲هکتار آن زیتون و ۱۳هکتار آن مرکبات است،بیش از۴هزار درخت زیتون و مرکبات کاشته ام.

,
, ,


۳_از زیتون برداشتی چه استفاده هایی می کنید؟

,
,

از زیتون برداشتی به صورت کنسروی و روغنی استفاده می شود،تقریبا ۲۰رقم زیتون وجود دارد که۱۰نوع آن برای کنسروی و ۱۰نوع دیگرکه درصد روغن بالایی هم دارند برای روغن گیری استفاده می شود.

,


۴_آیا از زیتون برداشتی در باشت هم استفاده و فروش می شود؟

,
,

به دلیل تبلیغات کم و عدم آگاهی مردم منطقه باشت ازفواید زیتون خیلی کم استقبال واستفاده می شود.


۵-زیتون برداشتی را به کدام استان ها صادر می کنید؟

,
,
,
,

زیتون را به صورت کنسروی به شهرهای: رودبار،شمال،، شیراز، یزد، اهواز، منجیر صادر می کنیم و امسال هم کل محصولات را به یزد صادر کردیم.

,


۶_آیا خودتون هم کنسرو زیتون درست می کنید؟

,
,

بله برای مصرف خانواده خودم سالانه ۳۰۰-۴۰۰کیلوگرم کنسرو درست و مصرف می کنیم،هم شکسته و هم شیرین کردن زیتون را خودمان انجام می دهیم که برای شیرین کردن زیتون چند نمونه زیتون وجود دارد(زرد،دزفولی،کبکی،تخم شیرازی،کازرونی..).

,


۷_آیا خودتان کارخانه زیتون گیری هم دارید؟

,
,

خیر ما کارخانه زیتون گیری نداریم ولی یکی از افراد منطقه یک سالی است که کارخانه را راه اندازی کرده و خیلی از بار مشکلاتی که برای گرفتن روغن زیتون داشتیم را از دوش ما برداشته است و می توانیم در شهر خودمان با کمترین هزینه برای گرفتن روغن اقدام کنیم.

,

الحمدالله کارخانه خوبی است و سایل آن هم پیشرفته و جوابگوی زیتون برداشتی شهرستان باشت است،و به دلیل فاصله نزدیکی که با ما دارد برای رفتن به آنجا هزینه زیادی نمی خواهد.
 

,
,
, ,


۸_چند نفر از طریق کاشت زیتون و مرکبات درباغ شما مشغول به کار هستند؟

,
,

بیش از ۱۴۰نفر سالانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اینجا مشغول به کار هستند،برخی کارگران به صورت فصلی هستند و در حال حاضر بصورت مستقیم۴۰نفر مشغول به کار هستند.
وبه صورت غیر مستقیم سالانه۱۰-۱۵نفر مشغول به کار می شوند.

,
,


۹_روزانه چقدر در باغ خود کار می کنید؟

,
,

چون بصورت فصلی کارگران مشغول کار هستند از مرداد ماه امسال بصورت روزانه مشغول کار شده اند و این روند تا بهمن ماه ادامه دارد که برای هرکیلو زیتون که برداشت می کنند ۹۰۰ تومان به آنها داده می شود.

,


 ۱۰-حمایت های جهاد کشاورزی از شما به چه صورت است؟

,
,

جهاد کشاورزی به ما نهال زیتون داد ولی در قبال آن هیچ مسئولیت دیگری را برعهده نگرفت و به جز ۱۰۰درخت که توسط جهاد کشاورزی بیمه شد ما بقی درختان را خودم بیمه کرده ام و هر سال بیش از ۲تا۴میلیون پرداخت می کنم ولی در حالا حاضر ۴سال است که بیمه هیچ مبلغی به ما پرداخت نکرده است.

,


۱۱_آیا برای شروع کار از جایی تسهیلات یا حمایت دریافت کرده اید؟

,
,

بله در اوایل کاشت درختان وام دریافت کرده ام ولی درحال حاضر به دلیل بی توجهی مسئولین و وجود مشکلات زیاد در این زمینه ۱۶۰میلیون تومان وام دیرکرد دارم که هیچ کسی حمایت نمی کند و با ناامیدی تصمیم به قطع درختان زیتون دارم.

,

 

,
, ,


۱۲_از هر درخت زیتون چه مقدار در سال برداشت می کنید؟آیا محصول امسالتان خوب بوده؟

,
,

درختان در هرسال متغییر هستند میزان برداشت از هر درخت زیتون بین ۳۰تا۱۰۰کیلوگرم است،
الحمدالله با مشکلات زیادی که وجود دارد و با بی آبی و هرس نکردن درختان ولی محصول خوب بوده که انتظار می رود مسئولین مشکلات این طرح را برطرف کنند تا محصولات بیشتری دراین زمینه بتوانیم برداشت کنیم.

۱۳_برای یک کیلو روغن زیتون چه مقدار زیتون استفاده می شود؟

,
,
,
,

از هر ۱۰۰کیلو زیتون بین۱۲تا۱۷کیلوگرم روغن زیتون به دست می آید،که امسال بیشتراز ۹۰تن زیتون برای روغن و کنسروی برداشت کرده ایم.

,


۱۴_زیتون برداشتی تا چند روز فاسد نمی شوند؟آیا قیمت فروش زیتون را خودتان مشخص می کنید؟

,
,

زیتون کنسروی وقتی از درخت برداشت می شود ۲۴ساعت بعد باید به کارخانه کنسرو گیری برده و آن را درون آب نمک و ...بگذارند،ولی زیتون برای روغن گیری اگر تا ۵روز هم بماند فاسد نمی شود.
خیر قیمت را ما مشخص نمی کنیم،کارخانه کنسرو گیری هر کیلو زیتون را ۱۵۰۰تومان از ما خریداری می کند که ۹۰۰تومان آن را به کارگران باید بدهیم و کرایه حمل و نقل تا کارخانه هم به عهده خودمان است که در آخر چیزی عاید ما نمی شود.
درصورتی که زیتون کنسروی را در بازار به هرکیلو ۵۵۰۰تومان فروش می کنند،که اگر یک کارخانه کنسروگیری در استان یا شهرخودمان باشد این سودها به مردم خودمان می رسد.

,
,
,

15_آیا نماینده شهر باشت و گچساران آقای تاجگردون تا کنون از باغ شما بازدید کرده اند؟

,

خیر دکتر تاجگردون حتی یکبار هم اینجا نیامدند،چندین بار هم به وی نامه دادم ولی هیچ جوابی از طرف او دریافت نکردم،نماینده شهر فرد خوب و دلسوزی است ولی ما از ایشان انتظار داریم که بازدید داشته باشند و رفع مشکلات از باغداران منطقه کنند.

۱۶_آیا کم شدن منابع آبی در استان و حتی باشت برای شما مشکلی ایجاد نکرده است؟

,
,
,

برای آبیاری درختان با مشکل جدی بی آبی روبرو هستیم که درختان باغ هر ۱۰-۱۲روز یکبار آبیاری می شوند،بی آبی امسال باعث کاهش محصولات شده است،حتی به فرمانداری و جهاد کشاورزی مراجعه کرده ام و آنها تنها جوابی که دادند این بود،چه کسی به شما گفته درخت بکاری و حتی اضافی هم کاشت کرده ای،مسئولین بجای حل مشکلات سنگ جلوی پای ما می اندازند،تقاضا دارم از مسئولین کشوری که این مشکلات را حل کنند،بیش از ۱۴۰خانواده در اینجا مشغول کار هستند که اگر این باغ خشک شود این۱۴۰نفر هم بیکار می شوند،افرادی که در اینجا کار می کنند به نان شب هم محتاج هستند که اگر این مشکلات برطرف نشود مجبورند برای پر کردن شکم فرندانشان دست ب کارهای خلاف بزنند.

,
, ,


۱۷_مهمترین مشکلات شما به عنوان یکی از زیتون کاران باشت چیست؟

,
,

مشکلات زیادی در این باره وجود دارد از جمله:نبود کارشناس خوب در رابطه با زیتون کاری در استان کهگیلویه و بویر احمد و باشت،که ما مجبوریم از استان های دیگر با هزینه های زیاد مشورت بگیریم،کمبود آب برای آبیاری درختان ،کمبود وسایل نقلیه برای صادرات زیتون،نبود دستگاه های برداشت زیتون،نبود دستگاه برای هرس زیتون ها و پیوند زدن آنها،که در این زمینه جهادکشاورزی هیچگونه حمایتی و همکاری با ما نمی کند.
در این فصل باید همه زیتون ها پیوند زده می شدند که محصولات آن درسال آینده بیشتر شود ولی به علت کم کاری مسئولین و نبود بودجه و همکاری آنها این کار انجام نشد و روز به روزاز ادامه کار ناامید تر می شوم.
درختایی هستند که همواه محصول آن خشک شده اند که هیچکس هم تعهد در قبال این درختان ندارند هر درختی بیش از ۲میلیون تومان قیمت دارد که به دلیل نبود کارشناس و پیشگیری به موقع درخت زیتون از بین رفته است که باید درخت را از ریشه درآورد و آن را آتش زد.
جاده ورودی باغ هم خاکی است،چند ماه پیش در سفری که استاندار به اینجا آمدند مشکلات از جمله آسفالت کردن این جاده را از ایشان خواستیم ولی هیچ گونه پیگیری انجام ندادند و هنوز آسفالت نکردند،برای گفته های استاندار و فرماندار چند بار پیگیری کردم و به یاسوج رفتم ولی هیچ نتیجه ای در بر نداشت ودست خالی برگشتم،و فقط از کارهای روزمره ام عقب افتادم.


۱۸_آیا برنامه ای برای توسعه کارتان دارید؟

,
,
,
,
,
,
,

درحال حاضر در منطقه و کشور لیموترش و لیمو سنگی از لحاظ درآمدی بخاطر اقتصادی بودن کار بهتر است ولی به دلیل احترامی که برای درخت زیتون قائل هستیم که درخت پر ثمر و خوبی است و عمر بیش از هزار سال دارد می خواهیم هم پیوند بزنیم و هم کارمان را توسعه دهیم که درحال حاضر ۱۰هکتار زمین آماده برای کاشت نهال است که پول برای کاشت زیتون و رسیدگی به آن را نداریم وبه خاطر نداشتن امکانات و بودجه کافی و مشکلاتی مانند:خرید کود و سم،کمبود آب،نبود دستگاه های مکانیزه(سم پاش،تراکتور،دستگاه های برداشت)نمی توانیم کاشت دوباره انجام دهیم.

,


19-برای تهیه کود و سم مشکلی ندارید؟

,
,

تا به حال هربار به جهادکشاورزی مراجعه کردم برای دریافت کود و سم برای زیتون گفته اند ما چنین چیزی نداریم که بخواهیم کود و سم برای زیتون بدهیم،درخت زیتون را باید هر ساله۲-۳بار باید کود اوره و یا ازت،کود آهن،کود مس،روی،منیزیوم باید به درختان داده شود که هرکیلو از این کود ها ۸۰تومان است و ما پول برای خرید این کودها نداریم.
کود آهن هر کیلو۱۲۰هزارتومان است که خداوند را شاهد می گیرم به دلیل نداشتن بودجه در این ۱۶-۱۷سال که کار می کنم نتوانسته ام یک بار ب درختان کود آهن بدهم.

,
,


20-چه درخواستی از مسئولین دارید؟

,
,

درخواستی که از مسئولین دارم این است که مشکلات مارا حل کنند،یک کارشناس خوب در زمینه زیتون کاری به باشت بیاورند،برای برداشت زیتون و هرس کردن آن وسایل مدرن و پیشرفته در اختیار ما بگذارند  و همچنین در پیوند زدن درختان با ماهمکاری کنند.

,

کهگیلویه وبویراحمداستانی با ظرفیت های منابع طبیعی و کشاورزی بالا و آب و هوای مناسب برای کاشت محصولات متفاوت از جمله استان هایی است که اگر اقتصاد مقاومتی در آن به خوبی عملی شود شاهد توسعه روز افزون آن در بخش های صنعت و کشاورزی خواهیم بود و تحقق این امر همت مسئولین و مردم استان را می طلبد.

,

 

,

گفت و گو/نرگس سجادی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه