اخبار داغ

در دولت یازدهم رخ داده است

افت تولیدات علمی ایران زیر چرخ سیاست زدگی

افت تولیدات علمی ایران زیر چرخ سیاست زدگی
بنا بر نظر جمعی از کارشناسان، دولت یازدهم دولتی کاملاً سیاسی است که برنامه ریزی‌ها، سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌هایش در عرصه‌های متفاوت کشور را همگی بر اساس مسائل سیاسی شکل می‌دهد، به گونه‌ای که از سال 92 تا کنون اغلب بخش‌های جامعه از جمله تولیدات علمی، تحت تأثیر این سیاست زدگی رو به افول قرارگرفته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ایران روشن؛ انقلاب اسلامی را نباید تنها یک انقلاب سیاسی یا یک تحول اجتماعی دانست، آرمان‌های انقلاب اسلامی تحول در همه‌ی ابعاد اجتماعی و زندگی انسانی است! انقلابی به نام اسلام و در حقیقت برای خدا که به سیستم عامل‌های اداره‌ی جهان، چه مارکسیسم و چه لیبرالیسم، که هر دو در چارچوب و پارادایم تفکر اومانیستی «انسان محوری به جای خدا محوری» و بر شاخصه‌ای چون سکولاریسم «جدایی دین از سیاست» بنا شده بود، پشت پا زد. انقلاب اسلامی در برابر تفکراتی که مبتنی بر نظریه‌ی تاریخی هگل و با گمانه‌های عقلی، خود را یگانه پرچم دار آینده‌ی تاریخ می‌دانستند، قد علم کرد و گفتمان جدیدی را در سطح دنیا ارائه کرد.

انقلاب اسلامی با تکیه بر فلسفه‌ی تاریخ اسلامی و با دید معرفتی خاص خود که به کلام الهی تکیه داده است، فرجام جهان را از آن صالحان دانست و بر اساس اعتقاد خود به مهدویت، جامعه‌ی عدل جهانی را به عنوان غایت جامعه‌ی بشری دانست و تک صدایی مدرنیته را در عالم شکست و آرمان اصلی خود را ایجاد تمدنی اسلامی که در برگیرنده‌ی خواسته‌های فطری و اصیل انسانی از جمله یکتا پرستی، عدالت اجتماعی، گسترش اخلاق و ... است اعلام کرد، بی شک درخشش جامعه اسلامی و انتشار تمدن اسلامی به سایر سرزمین‌ها نیازمند شکل گیری نهضت اجتماعی و سازمانی است که از آن می‌توان به عنوان «انقلاب فرهنگی» با «جنبش نرم افزاری» یاد کرد.

جمهوری اسلامی نیازمند نرم افزارهایی است تا ایده‌های خود را به مسائل کاربردی و جاری در زندگی روزمره‌ی مردم تبدیل کند. و اگر این مهم تحقق نیابد «بحران کارآمدی» به عنوان یکی از چالش‌های اساسی نظام هم در سطح جامعه و هم در سطح بین المللی مطرح خواهد شد و به تعبیر رهبرفرزانه انقلا، قتلگاه جمهوری اسلامی رقم خواهد خورد، زیرا مدعی بدون منطق و عمل محکوم به حذف است

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایران روشن,
,
,
,
,

در این میان قشر دانشجو به عنوان بخشی تأثیر گذار از بدنه‌ی جامعه می‌تواند برای تحقق این مهم اقدام کند.

جعفر مهراد پروفسور بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و متخصص علم‌سنجی که در زمان فعالیت خود در این پایگاه به طور مداوم آمار به روز ارائه می‌داد در گفت‌وگویی در دی‌ماه سال 93 آخرین آمار تولید علم ایران را ارائه کرد و از کاهش تولید علم خبر داد.

سقوط جایگاه ایران در تولید علم در چهار سال اخیر امری است که با یک مراجعه سطحی به پایگاه‌های رتبه‌بندی جهانی مانند ISI یا اسکوپوس کاملاً قابل مشاهده است ولی وزارت علوم که این مساله را انکار می‌کند و در آخرین آمار خود که از زبان دهقانی سرپرست ISC نقل کرده است، ایران را صاحب رشد می‌داند.

البته وزارت علوم با اعلام رشد علمی ایران در 15 سال اخیر آمار غلط ارائه نداده ولی با سیاست‌کاری خاصی آمار چهار سال اخیر که سقوط علمی ایران را درپی دارد اعلام نکرده و برای اعلام جایگاه ایران از رشد تولید علم در 15 سال گذشته استفاده کرده است در حالیکه اگر فقط دو سال اخیر را بررسی کنیم با سقوط چند پله‌ای ایران در تولید علم رو به رو هستیم.

این مساله که از سوی دهقانی بیان شده است خبر جدیدی نبوده و همگان می‌دانند که رشد علمی کشور در 15 سال اخیر شتاب قابل توجهی گرفت و دست آوردهای گوناگون علمی توسط دانشجویان ایرانی پی در پی خبرساز می‌شد به طوریکه یک پای ثابت همه پیشرفت‌های چشمگیر کشور در صنایع فضایی و ماهواره‌ها، فناوری هسته‌ای، علوم نانو، رباتیک، دانشجویان دانشگاه‌های ایران بودند و این دستاوردها در سال‌های پایانی دولت گذشته، در رتبه بندی‌های علمی جهانی نیز خود را نشان داد و کشورمان رتبه نخست جهان در سرعت رشد علمی را کسب کرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

دهقانی همچنین به سهم یک و نیم درصدی از تولید علم دنیا اشاره کرده است ولی به این امر اشاره نکرده که این آمار سقوط ما را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد به طوریکه در سال 2012 کشورمان  1.6 درصد تولید علم دنیا را به خود اختصاص داد. اما در سال 2013 که نیمی از آن تحت مدیریت تیم کنونی بوده، سهم ایران از تولید علم دنیا نیز به 1.5 درصد کاهش یافته است.

همچنین دهقانی در حالی از ارتقای رتبه ایران از رتبه 48 به جایگاه 16 در 15 سال اخیر خبر می‌دهد که رتبه ایران در تیرماه 92 جایگاه 15 اعلام شده بود و دهقانی از این مساله صحبتی به میان نمی‌آورد که جایگاه 16 سقوط ما را دربر داشته است.

باید اندیشید که علت این مصائب در حوزه علم و فناوری چیست و به چه علت اقتدار علمی کشور در آستانه تهدید و فروپاشی قرار گرفته است؟

*کمبود بودجه بخش علمی  و پژوهشی

جعفر مهراد پروفسور بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و متخصص علم‌سنجی که همواره روند تولید علم در ایران را رصد می‌کند، در سال جاری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، کمبود بودجه پژوهشی را عاملی آسیب زننده به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها دانسته و در ادامه با اشاره به کاهش سرعت شتاب تولید علم طی سال‌های گذشته، اظهار داشته است: از عوامل دیگر کاهش روند تولید علم از سال 92 تا کنون، کمبود بودجه، به‌خصوص بودجه ارزی دانشگاه‌ها است که در نتیجه از اعزام اعضای هیئت علمی به سمینارها و همایش‌های بین المللی به‌طور جدی خودداری شد. مراجعه به پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و (ISI) نشان می‌دهد که سهم مقالات جمهوری اسلامی ایران در حوزه همایش‌های بین المللی در مقابل سایر کشورهای منطقه از 92 تا کنون به شدت کاهش یافته است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی همچنین با بیان اینکه در سالهای اخیر نسبت به ارائه مجوز به تأسیس مجلات فارسی بیش از پیش اقدام شده است، بیان داشت: این مسئله سبب شده اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقالات خود را به‌دلیل راحتی بیشتر به این مجلات ارائه دهند تا مجلات معتبر بین‌المللی، که چاپ مقاله در آنها مستلزم داوری‌های استاندارد و فرایند طولانی است.

*کاهش تولیدات علمی ایران  از 92 تاکنون به دلیل مسائل سیاسی

حسین میرزایی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به کاهشی بودن روند رشد علمی کشور خاطرنشان کرد: از نظر بنده دلیل این کاهش، مسائل سیاسی است؛ با توجه به اینکه ما در دانشگاه‌ها حضور داریم و شاهد کاهش رشد علمی در دولت کنونی هستیم می‌توان گفت این روند کاهشی حاصل مسائل سیاسی در کشور است؛ باید اشاره کرد که توجه دولت قبل به دانشگاه و بحث علمی بیشتر از دولت کنونی بود؛ متأسفانه در این دولت نام و حرف علم زیاد برده می‌شود اما عملی پشت این حرفها وجود ندارد

وی در پاسخ به این سؤال که عملکرد سازمانهای مربوط به حوزه علمی مانند وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: گرایش‌های این سازمانها در زمان فعلی، گرایش‌های سیاسی است؛ گرایش سیاسی به علم و فناوری لطمه وارد می‌کند که متأسفانه رویکرد و گرایش این سازمانها به طور کامل سیاسی است.

استاد دانشگاه تهران با رد اظهارات برخی از مسئولان مبنی بر عدم وجود روند کاهشی رشد علمی کشور پس از سخنان مقام معظم رهبری گفت: قطع به یقین چنین کاهش رشد علمی در کشور وجود دارد و اثر آن را ما می‌توانیم در دانشگاه‌ها به طور کامل مشاهده کنیم؛ از طرفی آمارها نیز این را نشان می‌دهد که اگر مسئولان بخواهند این آمار را انکار کنند بحث دیگری است که وارد آن نمی‌شوم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

بنا بر نظر جمعی از کارشناسان، دولت یازدهم دولتی کاملاً سیاسی است که برنامه ریزی‌ها، سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌هایش در عرصه‌های متفاوت کشور از جمله عرصه علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... را همگی بر اساس مسائل سیاسی شکل می‌دهد، به گونه‌ای که از سال 92 تا کنون اغلب بخش‌های جامعه از جمله تولیدات علمی، تحت تأثیر این سیاست زدگی رو به افول قرارگرفته‌اند.

از آن جایی که تولید علم نخستین مرحله توسعه در هر بخش از جمله بخش نظامی، اقتصادی، فرهنگی و ... علم و پژوهش است؛ روند کاهشی رشد تولید علم بیش از افول در سایر زمینه‌ها به کشور ضربه می زند چرا که افت ایران در زمینه تولیدات علمی، از بین رفتن زیرساختهای آزمایشگاهی، بی‌انگیزگی محققان و نخبگان کشور و به دنبال آن افزایش مهاجرت نخبگان به خارج و در نهایت تضعیف جایگاه علمی ایران را در پی خواهد داشت و این یعنی سقوط مستقیم.
 
نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در جمع اساتید نشان از اوج دقت و ظرافت نگاه ایشان در طرح موضوعات مرتبط با یکدیگر در یک جلسه خاص دارد. اهم موارد بیان شده توسط معظم له در این زمینه، حول محورهای ذیل است:

* کاری کنید که شتاب رشد علمی فروکش نکند.

* محیط علمی کشور را از حاشیه‌سازی‌ها برکنار نگه دارید. سیاست‌بازی نشود، سیاسی‌کاری نشود، حاشیه‌سازی نشود. این حاشیه‌سازی‌ها به کار اصلی که عبارت است از کار علم و پیشرفت علم با همه خصوصیّاتی که این مسئله دارد، لطمه می‌زند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد، این مسئله بورسیه‌ها بود. این سم (جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن ) را متأسّفانه افرادی بر اساس همان پایه‌های بینش فکریِ مبنی بر سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه کشور ریختند؛ چرا؟

,

 

,

 

,

================

,

گزارشگر: فاطمه جمالزاده

,

=================

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه