اخبار داغ

یادداشت؛

یک طرفه کردن تنها خیابان شهر باشت صحیح یا اشتباه؟/معمایی که بد حل شد

یک طرفه کردن تنها خیابان شهر باشت صحیح یا اشتباه؟/معمایی که بد حل شد
اجرای طرح های ترافیکی در جهت ارتقای کیفیت عبور ومرور در خیابان ها امری بسیار مهم بوده وباید پیش از اجراءزوایای مربوط به آن ازجمله مسیرهای ورودی وخروجی حتمأ سنجیده شود که این امر نیازمند جامع نگری در طرح ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری باشت نیوز، مهراب ظفری چهارراه گشین یکی از شهروندان باشتی در یادداشتی نوشت: 27 شهریور 1395 بود که با نظر شورای ترافیک شهرستان باشت تصمیم به یک طرفه کردن تنها ترین خیابان شهرستان کردند،تصمیم گیری ها در شرایطی صورت گرفت که نه تنها مورد استقبال قرار نگرفت بلکه نارضایتی عمومی را در بر داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, باشت نیوز, باشت نیوز,

این نوشته قصد توهین به شخصیتی یا نهادی را ندارد فقط درد دل وحرف دل بسیاری از مردم این شهرستان می باشد، ان شاءالله که مورد توجه قرار گیرد.

,

شهرستان باشت یکی از شهرهای تاریخی وباستانی ایران بوده که پیشینه آن به دوره هخامنشی وساسانی می رسد،که وصف آن در شاهنامه فردوسی وسفرنامه ناصر خسرو آمده و قبل از تشکیل استان کهگیلویه وبویر احمد،  باشت دارای مرکزیت اداری و انتظامی بوده بطوری که بخشداری باشت در سال 1312 یعنی قبل از شکل گیری شهرستان های استان (یاسوج،گچساران،دهدشت) تشکیل شده است.

,

منبع اقتصادی مردم این شهرستان اغلب کشاورزی و دامداری است و بیشتر مردم نیز به شغل های آزاد روی آورده اند.

,

شهرستان باشت با مرکزیت شهر باشت دارای دو بخش مرکزی و بوستان است که خود شهر باشت با جمعیتی بالغ 11 هزار نفر، دارای یک خیابان اصلی به اسم خیابان ولی عصر(عج)م است و تمامی رفت آمد ها وکلیه مؤسسات دولتی وخدماتی (بانک ها و برخی از اداره جات و.....)، مغازه ها و محل کسب کار مردم شهرستان فقط از طریق این خیابان صورت می گیرد.

,

از آنجایی که در شهرستان باشت فرعی های منتهی به خیابان اصلی وضعیت مناسبی ندارند، فرض کنید شما به عنوان یک راننده زمانی که از سمت فلکه ورودی (فلکه ساعت) وارد شهر  باشت می شوید سمت چپ خیابان دارای فرعی های زیادی می باشد که به جرات می توان گفت عبور و مرور موتورسیکلت به اجبار صورت می گیرد چه برسد به عبور ماشین.

,

 قبلا که خیابان دوطرفه بود ماشین ها سمت راست و چپ خیابان به طور مستقیم پارک می کردند و با حضور روزمره ماموران راهنمایی و رانندگی کمتر خلافی صورت می گرفت، و عبور مرور مشکلی نداشت اما الان وضعیت به کلی تغییر کرده، به طوری که در سمت چپ خیابان به طورکامل، سرتاسری پارک مورب می کنند بعد هم سمت راست خیابان که هم اکنون پارک ممنوع است، پارک ماشین صورت می گیرد.

,

در واقع برای عبور از سطح خیابان باید کاملاً حواسمان به دو سمت خیایان باشد که تصادف نکنیم،  در ساعات خلوت شهر بعصی از رانندگان بدون توجه به حداکثر سرعت با سرعت بالای 80 کیلومتر و بدون توجه به عابرانی که در خیابان هستند رانندگی می کنند.

,

هنگام شب و زمانی که ماموران محترم راهنمایی و رانندگی در خیابان نباشند بعضی از ماشین ها با وجود این که می دانند خیابان یک طرفه است، بصورت خلاف از خیابان عبور می کنند و کاری هم به روبروی خود ندارند، و این روند تا نزدیک های ساعت هفت صبح ادامه دارد.

,

چهارراه هایی هم هست همانند چهارراه کتاب که باید با استخاره و دلهره از آن عبور کرد،  بطوری که از چهار طرف خیابان بصورت بی نظم ماشین عبور می کند، که گه‌گاهی نیز باعث درگیر های لفظی بین بعضی از رانندگان می شود.

,

اگر بخواهیم از سمت فلکه مشک بطرف خیابان اصلی برویم باید داخل کوچه ای (فرعی) رفت که هر دو سمت آن خانه های مسکونی قرار دارد، که متولیان امر به جهت جلوگیری از تصادفات، با نصب چند تابلو و سرعت گیرهایی که گاهاً استاندارد نیستند در صدد حل این مشکل برآمدند ولی فقط لازم است ماشینی با چهار سرنشین بخواهد از این سرعت گیرها عبور کند که ... .

,

قبلا که خیابان دوطرفه بود شهر مملو از تاکسی بود ولی الان باید داخل خیابان حدودا 15 دقیقه منتظر تاکسی باشیم، اگر هم بخواهیم از دیگر مکان ها به سوی شهر برویم تاکسی داران به خاطر دور زدن و مسافت بیشتر کرایه را دوبل حساب می کنند.

,

مسافت چهار دقیقه ای به مرکز شهر کرایه اش از 500 تومان به هزارتومان افزارش داشته و وقتی به رانندگان اعتراض می کنی، در جوات می گویند: خیابان یک طرفه شده، مسافت زیاده، مصرف سوخت رفته بالا یعنی پولی که داخل کوچه ها هم معطل شده را حساب میکنند و حق هم دارند.

,

 در شهر باشت نزدیک به100 راننده تاکسی که بیشترشان شغل اصلیشان است در حال کسب روزی برای خانواده های خود هستند ولی وقتی راننده ای بخواد از محله قدم آباد و به مرکز شهر بیاد باید بطور 360 درجه دور بزند تا به مرکز شهر برسد؛ و این بدون احتساب هدر رفتن وقت و مناسب نبودن کوچه ها وخسارتی که به ماشین وارد میشود که قبل از اجرای طرح رانندگان مستقیم میومد ومستقیم می رفت وبحثی هم در کار نبود.

,

یکی  از معایب مهم این طرح را می توان کم رونق شدن و به گفته خود مردم تعطیلی کسب وکار دانست، با وجود هزینه هایی زیاد اجاره مغازه ها که یک مغازه دار باید پرداخت می کند، روزی و کسب و کارش از رونق افتاده و این درحالی است که تا الان که چهارماه از اجرای این طرح می گذرد، هیچ گاه نظر یه بازاری، راننده تاکسی، مغازه دار پرسیده نشده است.

,

ای کاش میشد که مسئولان زحمتکش از جمله شورای ترافیک شهرستان و شهرداری به جهت اجرای مصوبات قبل از اجرای این طرح وارد اول مشکل وضعیت فرعی های شهرستان مشخص میشد؛ بعد به یک طرفه کردن تنها ترین خیابان شهر فکر می کردند.

,

اجرای طرح های ترافیکی در جهت ارتقای کیفیت عبور ومرور در خیابان ها امری بسیار مهم بوده وباید پیش از اجراءزوایای مربوط به آن ازجمله مسیرهای ورودی وخروجی حتمأ سنجیده شود که این امر نیازمند جامع نگری در طرح ها است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه