اخبار داغ

یادداشت/شهریار خدایی؛

نفوذی های مکتب جکسونیسم

نفوذی های مکتب جکسونیسم
سیاست خارجی دولت امریکا بر مبنای مکتب جکسونیسم استوار است که برگرفته از اندیشه های سیاسی اندرو جکسون هفتمین رییس جمهور ایالات متحده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسیم زنجان، یکی از ایدئولوژی های انقلاب اسلامی در بحث سیاست خارجی از ابتدا مبارزه با استکبار و بزرگی طلبی دولتهایی بوده است که خود را صاحب دنیا می دیده اند. یکی از دلایل اتخاذ فلسفه سیاسی استکبار ستیزی توسط امام خمینی (ره)، اصل اسلامی بودن انقلاب بود. اسلام در سراسر دنیا و برای ما مسلمانان به صورت آشکار تر به عنوان یک نیروی قدرتمند ضد استکباری شناخته می شود و این قانون سیاست خارجی انقلاب ما شد. پس ما انقلاب اسلامی را به عنوان یک جبهه استکبار ستیز می پذیریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم زنجان,

اما اینجا چند سوال مطرح می شود. یک سوال اینکه معیار این استکبار چیست؟ چرا ما برخی دولت ها را مستکبر می دانیم و در رابطه با دیگر دولتها این گونه نمی گوییم؟ و اصولا مرز بین استکبار ستیزی و غرب ستیزی در کجاست؟

,

استکبار به این معنا است که «عنصری یا شخصی یا جمعی و یا جناحی، خود را بالاتر از حق به حساب آورد و زیر بار حق نرود و خود و قدرتش را ملاک قرار دهد.»

,

باید گفت که سیاستهای دولتها در دراز مدت نشانگر منطق استکباری آنهاست. فلسفه سیاسی دولتی مثل دولت ایالات متحده در بحث سیاست خارجی سیاستی تحت عنوان هم سویی است. سوال اینجاست که این منطق به چه معناست؟ پاسخ این است که سیاست خارجی دولت امریکا بر مبنای مکتب جکسونیسم استوار است که برگرفته از اندیشه های سیاسی اندرو جکسون هفتمین رییس جمهور ایالات متحده است.

,

در کنار این مکتب سه منطق دیگر نیز وجود دارد که با مطالعه تاریخ و مشاهده رفتار کنونی دولت امریکا می توان فهمید که نقش این منطق از سایرین پررنگ تر است. این مکتب شامل پنجاه و چهار بند است که سیاست های کلی داخلی و خارجی ایالات متحده را تحت چهار سر فصل بیان می کند. پاسخ سوال فوق الذکر را می توان در سرفصل های یک و سه متوجه شد.

,

سرفصل اول بیان می کند که سیاست خارجی دولت ایالات متحده امریکا باید در راستای منافع ملی ولو با هم‌جهت سازی سایر دولت -ملتها باشدو سر فصل سوم‌ بیان می کند که سیاست دولت امریکا باید گسترش موقعیت جهانی  به عنوان یک قدرت بزرگ باشد.

,

سر فصل اول تا آنجایی که می گوید تامین منافع داخلی باید اصل سیاست خارجی باشد، مشترک همه دولتهاست. ولی زمانیکه بحث هم جهت سازی مطرح می شود و این قسمت از سرفصل اول با سرفصل سوم همراه می شود، شاهد عملکرد استکباری دولت امریکا هستیم که در همه زمینه ها و در همه دوران، نمود عینی دارد. در واقع آنها همواره سعی کرده اند از طریق هم جهت سازی سایر دولت- ملتها با سیاستهای خودشان، موقعیت جهانی خود را گسترش دهند و منافع ملی خود را تامین کنند؛ یعنی آنها این حق را به خود داده اند که برای قدرتمند شدن خود از سایر دولت ملتها استفاده ابزاری کنند و این از ایالات متحده همان مستکبر وقیحی را می سازد که همه ما آنرا خوب می شناسیم. در واقع اینجا سیاست هم سو سازی یک ابزار استکباری برای دولت امریکاست.

,

سیاستهای هم سو سازی دولت امریکا شامل سه ابزار است، حمله نظامی، تحریم و ایجاد یک پروپاگاندای گسترده علیه دولتهای غیر همسو. منطق اسلامی انقلاب اسلامی طبیعتا چنین زورگویی هایی را نمی پذیرد و ذاتا با آن مقابله می کند. با نگاهی به گذشته می توان‌ فهمید، سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی و دولت امریکا به جهت اختلافات عمده اساسی و ایدئولوژیکی، همواره یک فضای پرتنش و با پتانسیل بالا برای درگیری بوده است. واقعیت اینجاست که به جهت موقعیت خاص ایران در منطقه و برخورداری از پتانسیل های بالا، کشور ما همواره از سوی بیگانگان، در معرض توطئه بوده است. طبیعتا زمانیکه دولتهای مستکبر به این نتیجه رسیده اند که به منافع خود نمی رسند بر علیه ما حرکت کرده اند و در صدر آنان دولت امریکا سناریو های مذکور را به کار گرفته است.

,

به هر روی امروز چهره ایالات متحده در دنیا مشخص است. آنها با سیاستهای غلط از خود تصویر و باوری ساخته اند که به بیان رهبری معظم انقلاب اسلامی دوستانشان به حرفشان گوش نمی کنند و دشمنانشان هم از آنها نمی ترسند.

,

اما عده ای سعی دارند این چهره زشت را ترمیم و از آن یک چهره خیرخواه بسازند و به دنیا عرضه کنند و دولت امریکا هم طبیعتا تلاش دارد تا چند دولت هم سوی اروپایی را جامعه جهانی معرفی کنند. گویی در این جهان جز آنها دیگر کسی نیست و این تلاش برای تعبیر عینی مشی هاییست که اندرو جکسون‌ ترسیم کرده بود و حالا مبنای رفتار آنهاست.

,

شهریار خدایی

, شهریار خدایی,

فعال دانشجویی

, فعال دانشجویی]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه