اخبار داغ

حال و روز بد کارخانه آب معدنی شلمزار:

آب معدنی شلمزار؛ جهانی اما تعطیل

آب معدنی شلمزار؛ جهانی اما تعطیل
کارخانه تولید آب معدنی شلمزار که روزگاری اسم و آوازه آن شهرت کشوری و حتی جهانی یافت این روزها حال و روز خوبی ندارد....
[

گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کیار بیدار، جنوب شهر شلمزار چشمه ی پر آب و زیبایی قرار دارد که سر چشمه و تامین کننده آب دو شهر و یک روستا در شهرستان کیار است.

چشمه شلمزار که در بین مردم به دریاچه شلمزار شناخته می شود؛ آب مورد نیاز نزدیک ۱۶۰۰۰نفر از اهالی شهرستان کیار ساکن در شلمزار ، دستنا و روستای سلم را تامین می کند.

وجود این منبع خدادادی در جوار شهر شلمزار که در طول سال همیشه زنده و پاینده است باعث شد بهره برداران اقتصادی جهت ایجاد اشتغال برای مردم و کسب درآمد و ایجاد ارزش افزوده برای خود نسبت به تاسیس کارخانه آب معدنی در مجاورت دریاچه شلمزار اقدام نمایند.

شرکت سیرنگ کوهرنگ تحت حمایت و سرمایه گزاری شرکت اشی مشی در خصوص احداث کارخانه آب معدنی در شلمزار اقدام نمود و تجهیزات لازم را خریداری، سالن ها و ساختمان های مورد نیاز را احداث و تعداد کارگر ساده و متخصص خود را از بین جوانان و افراد جویای کار شهر شلمزار به کارگیری نمود.

اگرچه آغاز فعالیت این شرکت در شلمزار باعث تنش هایی بین شهر ها و روستاهای مجاور در خصوص حق آبه و ...گردید اما خیلی زود آثار مثبت فعالیت کارخانه ی آب معدنی در شلمزار باعث شد دیدگاه ها نسبت به آن مثبت شود به طوری که رونق کار کارگران و از سویی دیگر افزایش فعالیت کامیونداران شلمزاری را در پی داشت.

اگرچه فعالیت کارخانه آب معدنی شلمزار طی سالیان اخیر فراز و فرود های بسیاری داشت اما در کل توانست نقش مثبتی در اقتصاد، کاهش مهاجرت و پویایی شهر شلمزار و روستاهای اطراف ایفا نماید اما....
متاسفانه از نیمه ی سال ۱۳۹۵و از اوائل مهرماه اخبار خوبی از کارخانه آب معدنی شلمزار که اینک ۱۲سال از عمر آن می گذرد به گوش نمی رسید.

تعدیل نیرو، تحصن کارگران و ....از جمله اتفاقاتی بود که از نیمه سال ۱۳۹۵به وقوع پیوست و متاسفانه در ادامه شرکت از ادامه تولید محصول بازماند و به تعطیلی کشیده شد.

اینک در پی تعطیلی این کارخانه حجم عطیمی از سرمایه اقتصادی شامل دستگاه های تولید کننده، ساختمان ها، نیروی کار، انرژی صرف شده جهت اخذ مجوزات لازم و .... معطل مانده است و از سویی دیگر نان آوران خانواده هایی که روزگاری به یمن فعالیت این کارخانه در شهرشان کانون خانه شان گرم و صمیمی بود بیکار مانده اند و آنان هم به جمع بیکاران شهر افزوده شده اند.

آثار و تبعات منفی عدم فعالیت کارخانه آب معدنی شلمزار:

۱-بیکاری کارگران کارخانه:

اولین اثر تعطیلی کارخانه آب معدنی لمزار به طور مستقیم گریبانگیر کارگران کارخانه شده است و افرادی که پیش از این تحت عناوین مختلف در این کارخانه مشغول فعالیت بودند و از این طریق امرار معاش می نمودند به یکباره با بیکاری روبرو شده اند.

۲-به هم خوردن نظم موجود در مشاغل دیگر همچون رانندگان مینی بوس و سواری های شخصی مسافر کش:

بیکاری کارگران کارخانه تولید آب معدنی شلمزار نه تنها برای خود کارگران کارخانه که حتی برای دیگر افراد نیز آثار منفی در پی داشته است.

بیکاری تعداد زیادی از کارگران کارخانه آب معدنی که به جز فعالیت در این مکان محل دیگری برای ارتزاق و امرار معاش نداشتند باعث شده است به سمت مشاغل دیگر روی برند و در همین راستا مشاغل خدماتی همچون مسافرکشی، خوار و بار فروشی و ...تحت تاثیر تعطیلی کارخانه آب معدنی شلمزار قرار گرفته اند و متاسفانه روی بردن برخی کارگران بیکار شده کارخانه به سمت این مشاغل، آنها را هم از رونق انداخته است.

۳- افزایش مهاجرت:

تعطیلی کارخانه و نبود منبع معیشت پایدار برای برخی از کسانی که در گذشته از این کارخانه زندگی می گذراندند باعث شده است برخی به فکر مهاجرت از شهر شلمزار و شهرستان کیار بیافتند که اگر این اتفاق به وقوع بپیوندد شاهد مهاجرت وسیعی در سطح شهرستان کیار در آینده ای نه چندان دور هستیم.

گزارش: پریسا احمدی تشنیزی

ادامه دارد....

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیار بیدار,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه