شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: فرهنگ و هنر
ساعت: 14:50 منتشر شده در مورخ: 1395/10/19 شناسه خبر: 999961
یک پیشنهاد برای «جشنواره مردمی فیلم عمار»؛
رونق بخش دانش‌آموزی "جشنواره عمار" با تربیت نیروهای انقلابی
ضمن احترام به فعالیت‌های موفق جشنواره مردمی فیلم عمار می‌توان به سیاستگذاران جشنواره این پیشنهاد را داد تا برای دوره‌های بعد جشنواره توجه جدی بر روی آثار تولید شده توسط دانش‌آموزان داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج فرهنگیان؛ جشنواره مردمی فیلم عمار حدود هفت سال پیش و با صبغه‌ای به نسبه سیاسی- فرهنگی و نه هنری محض شروع به فعالیت کرد. طبیعتا در آن سال‌های ابتدایی حساب خاصی روی این جشنواره باز نمی‌شد. اما به مرور زمان و با  رشد روزافزون آثار رسیده به جشنواره کمیت و تا حدودی کیفیت آثار رسیده رشد چشم‌گیری داشت و عملا تابوی فیلم‌سازی برای بسیاری از جوانان انقلابی شکسته شد.


البته انتقادات جدی و بعضا واردی نیز به این جشنواره و سیاست‌های کلان و ریز آن وارد است که در جای خود قابل بررسی جدی می‌باشند اما تمرکز این نوشتار از آن انتقادات به دور است و بیشتر به برخی فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در اثر رشد این جشنواره خواهد پرداخت.


جشنواره مردمی فیلم عمار دست آورد بسیار مهمی در حوزه رشد سینماگران انقلابی داشته است. گرچه ممکن است این رشد هنوز به بلوغ کامل خود نرسیده باشد و در بعضی قسمت‌ها ایراد اساسی داشته باشد اما اقلا می‌توان ادعا کرد که در حوزه وارد کردن جوانان انقلابی به عرصه فیلم‌سازی موفق عمل کرده است.


اندک نگاهی به محیط‌های هنری به خوبی نشان می‌دهد که دور باطلی در بسیاری از این محیط‌ها موجود است. به عبارتی جوان نمی‌تواند دیده شود و مگر آن‌که در فرم محتوای مقبول اساتیدش و بزرگترهای محیط هنری‌اش فیلم بسازد و اگر هم بخواهد در ان فضا فیلم بسازد عملا وارد دنیایی خواهد شد که هیچ نسبتی با .«هنر انقلابی» و «هنر انقلاب» ندارد-که البته تفاوت است میان این دو. طبیعتا عمار با نوع پشتوانه فکری‌ای که پشت سر خود دارد از این فضاهای اصطلاحا روشنفکری به دور مانده و به احتمال قریب به یقین می‌تواند خود را دور نیز نگه دارد و همین دور بودن از فضای روشنفکری بیمار ایرانی می‌تواند سبب شود تا امیدوار باشیم فیلم‌سازان و جریانات فیلم‌سازی‌ای حول واقعیت‌ها و آرمان‌ها و تاریخ انقلاب شکل بگیرند که البته تا کنون این ضعف محتوایی جبران شده است.


اما مساله بسیار مهم در نگاه به عمار آن است که شاید هنوز نتوانسته است خود را به خوبی به جریان اصلی فیلم‌سازی کشور نزدیک کند. به عبارت بهتر زمانی که یک فیلم تولید عمار را در کنار فیلم‌های سایر جشنواره‌ها قرار می‌دهیم ضعف فرم به خوبی خود را نمایان می‌کند. این نقطه ضعف البته خود می‌تواند به عنوان یک نقطه قوت در نظر گرفته شود و به عنوان یک نقطه قوت مورد توجه قرار گیرد. اما چگونه؟


به نظر می‌رسد یکی از نقاط قوت عمار ارتباط گیری موثر با بدنه آموزش و پرورش و دانش‌آموزی بوده است. همین سال گذشته بود که در دبیرخانه جشنواره در یکی از شهرستان‌ها شاهد بودم که تعداد زیادی از دانش‌آموزان و مدیران مدارس برای دریافت لوح فیلم‌ها مراجعه می‌کردند و با شور و اشتیاق برای اکران مردمی اقدام کرده و سپس حتی عکس‌های اکران را نیز می‌فرستادند.


جمع بین نقطه ضعف ذکر شده که نرسیدن عمار به سطح اصلی رقابت در حوزه سینما و همچنین نقطه قوت ذکر شده که همان حضور موثر دانش‌آموزان در این جشنواره است می‌تواند راهگشای خوبی برای سیاستگذاران جشنواره در ادامه مسیر فعالیت‌شان باشد.


به عبارتی ضمن احترام به فعالیت‌های موفق جشنواره مردمی فیلم عمار می‌توان به سیاست گذاران جشنواره این پیشنهاد را داد تا برای دوره‌های بعد جشنواره توجه جدی بر روی آثار تولید شده توسط دانش‌آموزان داشته باشند. البته طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که جشنواره فیلم عمار به جشنواره‌ای صرفا دانش‌آموزی تبدیل شود اما به عنوان یک پیشنهاد خوب می‌توان این موضوع را مطرح کرد که از سال آینده در این جشنواره شاهد آن باشیم که بخشی ویژه برای دانش‌آموزان طراحی شده باشد. طبیعتا برای عماریون که همواره نشان داده‌اند به دنبال ساختار شکنی‌اند این پیشنهاد می‌تواند مورد تامل قرار بگیرد.


البته مکمل این پیشنهاد بایستی موضوع دیگری نیز مورد توجه قرار بگیرد. به عبارتی توان دانش‌‌آموزی ما در حوزه تولید فیلم توان بالایی نیست و در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که بخش دانش‌آموزی جشنواره از قوت بالایی برخوردارد باشد.


نگاهی به حوزه شعر شاید بتواند این گره را باز کند. جریان مثبتی که در این سالها در شعر انقلاب بوجود آمده است جریانی تحت عنوان شهرستان ادب است. در این طیف جمعی از شاعران با سابقه و جوان و البته خوش فکر شعر انقلاب گرد هم آمده‌اند و بنا را بر شناسایی و رشد دادن شاعران جوان انقلابی گذاشته‌اند.

 این جریان به خوبی توانسته است موثر باشد و حتی در آخرین دیدار شعرا با رهبر معظم انقلاب مورد توجه ایشان نیز قرار گرفت. عمار نیز اگر بتواند در فضایی مشابه بین نقاط قوت و ضعف‌اش به یک تناسب و برآورد هزینه فاید برسد احتمالا با سرمایه گذاری برای تربیت نیروهای جوان و نوجوان در حوزه فیلم‌سازی بتواند در آینده نه چندان دور میوه‌های این سرمایه گذاری‌اش را بچیند.


نکته قابل توجه این است که در این بین حلقه وصلی مورد نیاز است تا بتواند به نحو احسن این ارتباط و آموزش را تکمیل کند. به نظر می‌رسد نقش فرهنگیان در این بین می‌تواند جهت تبیین فضا و ترغیب دانش‌آموزان و حتی آماده کردن محیط و شرایط برای رشد دانش‌آموزان می‌تواند بسیار موثر باشد.


البته طبیعتا میان پیشنهاد دادن یک ایده و تبدیل آن به عمل تفاوت از زمین تا آسمان است اما برداشت ابتدایی آن است که این مدیریت و سرمایه گذاری کار پیچیده‌ای نخواهد بود.

به قلم علی کرد

انتهای پیام/

 

http://dana.ir/999961
ارسال نظر
نظرات
کانال_دانا_داخلی املاک موسوی2 نیشگون نیوز سلام_صفحات_داخلی
Page Generated in 0/0456 sec