اخبار داغ

سازمان ملل:

یک‌ میلیون فلسطینی در غزه با قحطی قریب‌الوقوع روبه‌رو هستند

 یک‌ میلیون فلسطینی در غزه با قحطی قریب‌الوقوع روبه‌رو هستند
براساس گزارش امروز (دوشنبه) سازمان ملل قحطی از هم اکنون تا ماه مه در شمال نوار غزه شیوع پیدا می‌کند جایی که ۳۰۰ هزار نفر همچنان به‌دلیل جنگ تحت محاصره قرار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برنامه جهانی غذا در گزارشی اعلام کرد تعداد افرادی که در سراسر نوار غزه با سطح «فاجعه‌بار» گرسنگی و قحطی مواجه هستند به ۱.۱ میلیون نفر رسیده است که حدود نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهد.

در این گزارش آمده است: تجزیه و تحلیل ناامنی غذایی حاد که در دسامبر ۲۰۲۳ انجام شد، در مورد خطر وقوع قحطی تا پایان ماه مه ۲۰۲۴ در صورت عدم توقف فوری خصومت‌ها و دسترسی پایدار برای تامین تجهیزات و خدمات ضروری به مردم هشدار داده است. از آن زمان تاکنون، شرایط لازم برای جلوگیری از قحطی برآورده نشده است و آخرین شواهد تأیید می‌کند که قحطی قریب‌الوقوع در استان‌های شمالی غزه وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که در هر زمانی بین اواسط مارس تا مه ۲۰۲۴ رخ دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس محتمل‌ترین سناریو، هر دو استان غزه شمالی و غزه در فاز ۵ قحطی با شواهد منطقی طبقه بندی شده‌اند، با ۷۰٪ (حدود ۲۱۰۰۰۰ نفر) از جمعیت در فاز ۵ فاجعه. ادامه درگیری و عدم دسترسی تقریباً کامل سازمان‌های بشردوستانه و کامیون‌های تجاری به استان‌های شمالی احتمالاً آسیب‌پذیری‌های شدید را موجب شده و استفاده از مواد غذایی بسیار محدود و همچنین دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آب و بهداشت را بدتر خواهد کرد.

در این گزارش نتیجه گرفته شده: آستانه قحطی برای ناامنی حاد غذایی در خانوارها قبلاً بسیار فراتر رفته است. کل جمعیت نوار غزه (۲.۲ میلیون نفر) با سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد روبرو هستند. از اواسط مارس تا اواسط ژوئیه، در محتمل ترین سناریو و با فرض تشدید درگیری از جمله حمله زمینی به رفح، انتظار می رود نیمی از جمعیت نوار غزه (۱.۱ میلیون نفر) با شرایط فاجعه باری روبرو شوند. 

به رئیس آنروا اجازه ورود به رفح ندادند

رئیس سازمان کار و امداد فلسطین آنروا نیز گفته است که که اجازه ورود به رفح به او داده نشده است.

رویترز در گزارشی اعلام کرد: مقامات اسرائیلی اجازه ورود رئیس آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل به نوار غزه (آنروا) را رد کردند. فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا گفت که قصد داشت امروز به رفح برود «اما ساعتی پیش به من اطلاع دادند که ورود من به رفح رد شده است».

کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای گفت که سفر وی برای هماهنگی و بهبود پاسخ‌های بشردوستانه در این منطقه بوده که به گفته او با سطوح بی سابقه‌ای از «گرسنگی ساخته دست بشر» مواجه است.

وی در پستی طولانی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: در روزی که اطلاعات جدیدی از قحطی در غزه منتشر شد، مقامات اسرائیلی ورود من به غزه را رد کردند. قحطی قریب الوقوع در شمال نوار غزه جریان دارد که انتظار می رود از هم اکنون تا ماه مه فرا برسد. دو میلیون نفر - کل جمعیت غزه - با سطوح بحرانی ناامنی غذایی یا بدتر از آن مواجه هستند. نیمی از جمعیت ذخایر غذایی و ظرفیت‌های مقابله‌ای را به‌طور کامل تمام کرده‌اند. آنها با گرسنگی و گرسنگی فاجعه بار دست و پنجه نرم می کنند. این بالاترین تعداد افرادی است که تاکنون با گرسنگی فاجعه‌بار مواجه شده‌اند و این تعداد دو برابر تنها سه ماه پیش است.

در ادامه این بیانیه آمده است: پیش از این، یونیسف هشدار داده بود که تعداد کودکان زیر دو سال که از سوء تغذیه حاد رنج می برند در یک ماه دو برابر شده است. اکنون کودکان از کم آبی و گرسنگی می‌میرند. بیانیه ادامه دارد آنروا بیشترین حضور را در میان تمام سازمان های بشردوستانه در غزه دارد. قرار بود دیدار امروز من هماهنگی و بهبود واکنش بشردوستانه باشد. این گرسنگی ساخته دست بشر زیر نظر ما لکه‌ای بر انسانیت جمعی ماست. زمان زیادی تلف شد، همه گذرگاه های زمینی باید اکنون باز شوند. با اراده سیاسی می توان از قحطی جلوگیری کرد

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی: نگران الشفا هستم

همزمان تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی امروز گفت که «به شدت نگران وضعیت بیمارستان الشفا در شمال غزه است.»

او در پستی در شبکه‌های اجتماعی با درخواست آتش‌بس نوشت: «بیمارستان‌ها هرگز نباید میدان جنگ باشند.»

رز کالدول، مدیر پلان اینترنشنال Plan International، یک سازمان غیردولتی که برای پیشبرد حقوق کودکان فعالیت می‌کند، گفت: پس از ماه‌ها ضربه غیرقابل تصور و بمباران بی‌رویه، کودکان غزه اکنون با وحشت گرسنگی و خطر قحطی قریب‌الوقوع روبرو هستند. این فاجعه کاملاً ساخته دست بشر باید مایه شرم جامعه بین المللی باشد. هیچ بهانه ای وجود ندارد. جلوگیری از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه است. گرسنگی دادن غیرنظامیان به عنوان یک روش جنگی غیرقانونی و غیراخلاقی است.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر گذشته به تجاوزات خود به غزه ادامه داده است که تاکنون منجر به شهادت بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، علاوه بر تخریب زیرساخت‌ها و تأسیسات خدماتی و آوارگی هزاران فلسطینی شده‌است.

از زمان آغاز جنگ ویرانگر در نوار غزه اشغالگران آب، غذا، دارو، برق و سوخت را به نوار غزه قطع کرده و حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی را در شرایط فاجعه‌بار انسانی قرار داده‌اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه