اخبار داغ

اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

نیروگاه اتمی بوشهر در صدر نیروگاه های بازده و ایمن قرار گرفت

نیروگاه اتمی بوشهر در صدر نیروگاه های بازده و ایمن قرار گرفت
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال گذشته، نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس ارزیابی انجمن جهانی بهره‌برداران هسته‌ای ـ وانو ـ از لحاظ بازدهی و الزامات ایمنی در صدر جدول قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد اسلامی یکشنبه شب در گفتگوی ویژه خبری به مناسبت ۲۰ فروردین سالروز ملی شدن صنعت هسته ای کشور بر توسعه صنعت هسته ای در صنایع و زندگی مردم تاکید کرد و گفت: سامانه های پرتودهی با کمک سازمان انرژی اتمی و در بخشی دیگر توسط بخش خصوصی در حال ساخت و راه اندازی است و به مرور تمامی ۱۲ سامانه طراحی شده ساخته و راه اندازی شود.

وی اظهار کرد: این سامانه ها هم برای غلات و هم محصولات اولویت دار مثل سیب زمینی بسیار کاربردی و مهم هستند. اولویت وزارت جهاد کشاورزی افت زدایی از سیب زمینی بود و سامانه ای را برای این هدف تطبیق دادیم.

اسلامی تصریح کرد: الان سه سامانه ساخته و راه اندازی شده و ۹ سامانه دیگر هم در حال ساخت است. این سامانه ها هم اشعه گاما و هم مکروویو را پوشش می دهند. اشعه مکروویور برای برخی از حبوبات یا نپعی از آفت خرما مورد استفاده قرار می گیرد که سعی داریم این اشعه را هم در ساماته ها به کار بگیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره دستاوردهای سازمان در حوزه رادیوداروها اظهار کرد: با نرخ رشدی که سرطان در دنیا و کشورمان دارد یکی از شیوه های درمان رادیوداروهاست که در سالهای اخیر بیشتر مورد ‌توجه قرار گرفته است و امروز ما همپای کشورهایی که که در این زمینه پیشرو هستند، هستیم. یکی از رادیودارهای مهمی که در حال تست آن هستیم، رادیوداروی جدیدی است که آلفازا است و در مرحله بالینی قرار دارد و این از مواردی است که در دنیا امر تازه ای است و جز امریکا یا ژاپنی ها ندیدیم که کشور دیگری روی این رادیودارو کار کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مشارکت سازمان در بخش تحقیق و توسعه صنایعی از جمله صنعت نفت گفت: تحقیقات معنا دار و هدفمند را با مفروضات طرحی که تعریف می شود انطباق می دهیم و به نوعی باید مشتری مدارانه این کار انجام شود و نیاز بخش صنعتی را براورده کنیم.

وی افزود: بخش مهندسی و صنعتی ما در قالب کار مشترک اینها را تنظیم می کند. ما خدمت دوستان در پالایشگاه ابادان بودیم و دیگر بخش های صنعت نفت بودیم و توانمندی های خود را در بخش تحقیق و توسعه معرفی کردیم. این رویکرد و اقدام موجب شد در بخش صنعتی نسبت به ۱۴۰۱ سه برابر بیشتر به صنایع خدمات دهیم و در سال جاری هم این روند ادامه خواهد داشت.

اسلامی در ادامه به یکی دیگر از دستاوردهای صنعت هسته ای و کاربرد ان در زندگی مردم در حوزه پلاسما اشاره کرد و گفت: در بخش پلاسما ما قبلا فقط در سطح مقالات فعال بودیم و در تجاری سازی آن و تولید و توسعه نقشی نداشتیم اما در سال گذشته در این حوزه توانستیم کلینیک های زخم را راه اندازی کنیم که با فناوری پلاسما به کمک بیماران می آید.

وی ادامه داد: در این حوزه امروز در بیمارستان ساسان کلینیک زخم فعالیت اش را اغاز شد و در ورامین و کرج هم این کلینیک را داریم. ما آمادگی داریم تا پنجاه کلینیک را راه اندازی کنیم و این مساله برای بیماران دیابتی و کسانی که دچار زخم بستر می شوند از جمله جانبازان عزیز کشورمان کمک کننده است. همچنین در بیمارستان شهدای تجریش در اتاق های عمل هم از پلاسما استفاده می شود. از دیگر کاربردهای پلاسما استفاده از آن برای دفع شیرابه زباله های شهری به ویژه در پسآب های صنعتی خطرناک است. از این رو امروز از سطح مقاله به یک شرکت دانش بنیان و تولید و توسعه در حوزه پلاسما رسیدیم.

وی افزود: به علاوه برای دفع سم افلاتوکسین پسته از پلاسما استفاده خواهیم کرد و در بهار امسال کارخانه ای به این منظور افتتاح می شود و از آفت پسته و سم افلاتوکسین کشاورزان خلاص خواهند شد.

معاون رئیس جمهور گفت: در سال گذشته، نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس ارزیابی انجمن جهانی بهره‌برداران هسته‌ای ـ وانو ـ از لحاظ بازدهی و الزامات ایمنی در صدر جدول قرار گرفت و در مقام اول قرار گرفت چون سالها نیروگاه در ردیف ۱۸ و ۱۹ بود اما خوشبختانه این پیشرفت را داشتیم و امیدورایم این روند ادامه یابد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه