اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سمنان در انتظار تحول؛ پروژه‌هایی که در سفر رییس‌ جمهور افتتاح می‌شود

سمنان در انتظار تحول؛ پروژه‌هایی که در سفر رییس‌ جمهور افتتاح می‌شود
در روز پنجشنبه هفته جاری، آیت‌الله رئیسی و هیئت دولت سیزدهم قرار است به استان سمنان سفر کنند که این سفر نخستین سفر دولت مردمی در سال ۱۴۰۳ خواهد بود که دارای دو برنامه محوری شامل دیدار مردمی در مرکز استان و افتتاح پروژه‌ها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استان سمنان به عنوان هفتمین استان پهناور کشور، به دلیل موقعیت جغرافیایی مهم و قرارگیری در مرکز کشور، یکی از استان‌های امن و با پتانسیل‌های فراوان در زمینه‌های محیطی، انسانی و اجتماعی برای دستیابی به اهداف بلندمدت توسعه محسوب می‌شود. این استان از نظر جغرافیایی دارای ویژگی‌هایی همچون مساحت بزرگ و موقعیت مرکزی در قلب کشور است که باعث شده است که برای توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی مناسب باشد.

از زمان آغاز دولت سیزدهم، اقدامات گسترده‌ای در استان سمنان صورت گرفته است. این اقدامات شامل طرح‌ها و پروژه‌های متنوع در حوزه‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی بوده است که به منظور ارتقای سطح زندگی و بهبود شرایط مردم این منطقه انجام شده است. سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، نیز جزو این اقدامات بوده که با هدف پیگیری و اجرای مصوبات و پروژه‌های توسعه‌ای، به استان سمنان انجام شده است.

در سفر دور اول رئیس جمهور به استان سمنان که در آبان 1400 برگزار شد، بیش از صد درصد از پروژه‌های مصوب قبلی این دولت در این استان اجرایی شدند که نشان از توجه و تلاش برای توسعه و پیشرفت منطقه است.

حال در روز پنجشنبه هفته جاری، آیت‌الله رئیسی و هیئت دولت سیزدهم قرار است به استان سمنان سفر کنند که این سفر نخستین سفر دولت مردمی در سال ۱۴۰۳ خواهد بود که دارای دو برنامه محوری شامل دیدار مردمی در مرکز استان و افتتاح پروژه‌ها است.


۲۵۶ پروژه نیمه‌تمام در استان سمنان بهره‌برداری می‌‌شود

به گفته استاندار سمنان بیش از 106 درصد اعتبارات طرح‌های دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان جذب شده است که بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رئیس‌جمهور بوده است. همچنین دور اول سفر هیات دولت به استان سمنان 145مصوبه داشت که بالغ بر 3280 میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از 137 طرح دور اول سفر، 26 مصوبه کاملا اجرا شده، 86 مصوبه در حال اجراست و 25 مصوبه در دست پیگیری است.

وی افزود: 256 پروژه نیمه‌تمام در دست اقدام است که در سفر آتی‌ رئیس‌جمهور و همچنین در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

سیلوی گرمسار؛ بزرگترین سیلو در شرق کشور

سیلوی گرمسار یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی این شهرستان است که از سال 1393 آغاز شد. این طرح عمرانی به عنوان بزرگترین سیلو در شرق کشور شناخته می‌شود که تکمیل آن ظرفیت خوبی را برای ذخیره‌سازی گندم کشاورزان شهرستان‌های غربی سمنان و شهرهای شرقی تهران فراهم می‌کند.

محمد حمیدی معاون هماهنگی امور استان سمنان در مورد افتتاح پروژه 100 هزار تنی گندم اظهار کرد: در آستانه دومین سفر ریاست محترم جمهور به استان سمنان، سیلوی صد هزار تنی گرمسار افتتاح خواهد شد؛ ساخت این سیلو در دولت قبل با اعتباری که از بانک توسعه ی اسلامی اخذ شد آغاز و به پیشرفت بالای 90 درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه در سفر اول رئیس جمهور بیش از 16 میلیارد تومان اعتبار به پروژه اختصاص پیدا کرد، خاطر نشان کرد: این پروژه ظرفیت صد هزار تنی برای  ذخیره گندم دارد که به عنوان پشتیبان کلان شهر تهران به شمار می آید و در مواقع اضطراری به ویژه پدافند غیرعامل برای شهر تهران مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

سیلو

 

بیشتر بخوانید:

توسعه‌ی زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی در استان سمنان

 

افتتاح فاز نخست تقاطع غیرهمسطح در شهرستان آرادان با اعتبار 47 میلیارد تومان

یکی دیگر از طرح‌های مردمی استان سمنان که توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، طرح توسعه فاز نخست تقاطع غیرهمسطح جاده تهران ـ سمنان با ورودی شهر آرادان است.

علی رضوانی، فرماندار شهرستان آرادان، اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی مردم در شهرستان آرادان، اصلاح این پل و ساخت تقاطع غیرهمسطح بود که وزارت راه و شهرسازی با اعتباری بالغ بر 47 میلیارد تومان این پروژه را آغاز کرد که از این اعتبار 25 میلیارد تومان آن از منابع ملی تامین شده است.

وی افزود: به دلیل اینکه ما در محور زیارتی بارگاه ملکوتی آقا امام رضا (ع) واقع هستیم، بار ترافیکی بسیار زیادی در این محور دیده می‌شود، همچنین در روزهای پرترافیک مانند ایام عید نوروز، معمولاً در طول هفته سه تا چهار تصادف روی داده است که با بهره‌برداری از این پروژه بخش اعظمی از این مشکلات برطرف خواهد شد.

فرماندار شهرستان آرادان با بیان اینکه فاز اول آن در پایان هفته به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: اگر فاز دوم این پروژه در سفر دوم رییس جمهور تأمین اعتبار شود، حداکثر تا 7 الی 8 ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته رضوانی؛ بهره‌برداری از این تقاطع غیرهمسطح به ارتقای ایمنی عابران شهر از بخش شمالی به جنوبی کمک خواهد کرد.

 

رکورد احیای واحدهای صنعتی در استان سمنان/ ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه اقتصادی

رئیس جمهور همچنین قرار است در این سفر از کارخانه تولید کاشی و سرامیک هفت آسمان که به تازگی احیا شده و اکنون با 110 کارگر مشغول به کار است، بازدید کند.

در این باره محمدرضا صادقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان اظهار کرد: دولت سیزدهم اهتمام خود را روی نهضت احیای واحدهای راکد گذاشته است و  این کارخانه کاشی و سرامیک حدود 12سال راکد و تبدیل به محل دپوی زباله و پسماند شده بود که امروز به چرخه تولید بازگشته است.

وی افزود: 110 کارگر، مهندس، نیروی ماهر و نیمه ماهر درآن مشغول به کار هستند و کلا در استان سمنان طی تقریبا دو سال اخیر 201 واحد احیا شدند. این 201 واحد از مجموع 440 واحدی هستند که قابلیت احیا شدن را دارند. یعنی تقریبا نیمی از واحدهایی که قابلیت احیا دارند به چرخه تولید بازگشتند. مجموع واحدهای تولیدی و صنعتی در استان سمنان به 2000 واحد نمی رسد که 10درصد این دو هزار واحد تولیدی و صنعتی،واحدهای راکدی هستند که احیا شده اند.

وی افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم در استان سمنان افزایش 2/5 برابری در بازه یک ساله داشته و میزان تعهدی که برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کردیم در 27سال قبل از دولت سیزدهم، 199 میلیون دلار بوده است اما در این دو سال اخیر 195میلیون دلار قرارداد جدید منعقد کردیم که ان شاالله در استان محقق خواهد شد.

 وی ادامه داد: 92 میلیون دلار از ارزبری واحدهای تولیدی به دلیل اینکه خیلی از چرخه های تولید را در استان در حال تولید هستیم جلوگیری شده است.

صادقی عنوان کرد: در استان سمنان در دو سال اخیر رکورد 150 درصدی ایجاد اشتغال را زده ایم یعنی میزان بیکاری به کمترین عدد خود بعد از هجده سال رسیده و از 6 درصد به 5/7 درصد یعنی پایین ترین رکوردی را که توانستیم ثبت کنیم رسیده است. رشد اقتصادی این استان نیز در کنار استان های بزرگی که نفت، بندر، دریا و جمعیت دارند قرار گرفته است، درحالی که استان سمنان جمعیت زیاد و نفت ندارد، اما در شاخص رشد اقتصادی به عدد 5/2 رسیده است که از این نظر سومین استانی بودیم که بعد از دو سه استان مهم نفتی و بندری کشور در این رتبه قرار گرفته ایم و این را همه از طریق ظرفیت فعال سازی واحدها بدست آورده ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان  ما نهضت احیاگران را در استان ایجاد کردیم و چهار الی پنج واحد پیشران استان سمنان که طرح توسعه و قابلیت تکمیل زنجیره دارند و بتوانند حلقه های خود را کامل کنند، بنابراین واحدهای راکد را به صورت سریالی احیا می کنند و تقریبا از این 200 واحد حدود 40 الی 45 واحد را نهضت های احیاگر یعنی آن 45 واحد پیشران بزرگ سرمایه گذار در استان سمنان  احیا کردند.

 

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان؛ بزرگترین نیروگاه در منطقه شرقی کشور

نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان معروف به نیروگاه شهید باکری، در کیلومتر 10 بزرگراه سمنان- دامغان واقع است که در دی 1391 به بهره‌برداری رسید. این نیروگاه یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید 484 مگاوات است که شامل ۲ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و یک واحد بخار 160 مگاواتی در زمینی به مساحت 100 هکتار است. نیروگاه گازی سمنان که به‌عنوان یکی از نیروگاه‌های پیشرو در تأمین برق صنایع مطرح است.

این نیروگاه در ابتدا، هدف احداث چهار واحد 183 مگاواتی را در برنامه قرار داد که 2 واحد آن سال 87 احداث شد و در آن برهه زمانی دارای ظرفیت 160 مگاواتی بود که سال 99 در فاز توسعه 23 مگاوات به ظرفیت پیشین اضافه شد.

ساخت 2 واحد جدید این نیروگاه سال 1401 آغاز شد که نخستین آن در مدت کمتر از پنج ماه، با شبکه سراسری سنکرون شد و در ادامه واحد چهارم این نیروگاه فروردین سال 1402 با شبکه سنکرون شد.

داود غلامی مدیرعامل نیروگاه 730 مگاواتی سیکل ترکیبی قدس سمنان در این باره اظهار کرد: در سفر استانی رییس جمهور، مراحل ساخت 2 واحد بخار این نیروگاه با سرمایه‌گذاری 183 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی آغاز خواهد شد که سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: این نیروگاه نخستین نیروگاه بخش خصوصی است که در قالب تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت صنعت و وزارت نیرو برق مورد نیاز واحدهای صنعتی را تأمین می‌کند. انرژی الکتریکی این نیروگاه از طریق بورس انرژی و یا به صورت قرارداد تضمینی مستقیم به واحدهای صنعتی متقاضی فروخته می‌شود.

غلامی ادامه داد: این نیروگاه از سال 88 ساخته شد و در سال 1400 تصمیم بر توسعه آن گرفته شد و دو واحد گازی دیگر به نیروگاه سمنان اضافه شد و در حال حاضر این دو واحد آماده افتتاح است، اگر سیکل ترکیبی این نیروگاه کامل شود بالغ بر هزار و صد مگابات بر ساعت برق تولید خواهد کرد که تقریبا بزرگترین نیروگاه در منطقه شرقی کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: ظرفیت این نیروگاه پس از بهره‌برداری واحدهای بخار به 1053 مگاوات ساعت افزایش می‌یابد. رئیس جمهور در این سفر از واحدهای3 و 4 گازی این نیروگاه که پارسال سنکرون شده بازدید خواهد کرد.

وی بیان کرد: تولید برق حرارتی این نیروگاه عظیم با بهینه‌سازی واحدها و با اعتباری معادل 50 میلیارد تومان حدود 30 مگاوات ساعت افزایش می‌یابد و به بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی فلات کویری ایران تبدیل خواهد شد که راندمان تولید آن در شرایط سخت اقلیمی بیش از 36درصد است.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان گفت: این نوید را به مردم کشورمان میدهیم که 30 مگابایت دیگر این نیروگاه تا قبل از خرداد وارد واحد مدار خواهد شد.

 

افتتاح کارخانه فروسیلیس ایران در سمنان با حضور رئیس جمهور

کارخانه فروسیلیس ایران در سمنان یکی از واحدهای بزرگ صنعتی استان سمنان است که قرار است در دور دوم سفر رییس جمهور به این استان افتتاح شود.

طاهر شاه حسینی قائم مقام مدیرعامل شرکت فروالیاژ پارس دامغان با بیان اینکه این کارخانه تولید کننده فروسیلیس در ایران است، اظهار کرد: طرح اصلی ما این است که این کارخانه بزرگترین تولید کننده فروسیلیس در ایران باشد و در حال حاضر نیز تقریبا 50 درصد ظرفیت آن احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه محصول کلیدی در صنایع فولاد و چدن را تولید می کند، تصریح کرد: ظرفیت فعلی این کارخانه چیزی حدود چهل هزار تن است که قابلیت توسعه تا پنجاه هزار تن را دارد و تعداد پرسنلی که فعلا در این شرکت مشغول به کار به طور مستقیم هستند چیزی حدود 350 نفر است که با تکمیل شدن ظرفیت آن به 400 نفر نیز می رسد و ظرفیت نهایی پرسنل به چیزی حدود هزار نفر است و چیزی حدود چهار ای پنج هزار نفر نیز نیرو غیرمستقیم خواهد داشت.

شاه حسینی گفت: میزان سرمایه گذاری تا این لحظه در دو فاز 1350 میلیارد تومان بود که اهمیت این پروژه به است که ما در کوتاه ترین زمان ممکن این  بهره برداری رسید و در سال 1400 کلنگ زنی شد و در سال 1401  فاز اول به تولید رسید در همان سال فاز دو شروع شد در سال 1402 فاز دوم وارد مدار شد.

 وی ادامه داد: این کارخانه دارای چهار فاز است که دو فاز آن به نتیجه رسید و قرار است هر دو فاز توسط رئیس جمهور افتتاح شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت فروالیاژ پارس دامغان گفت: متاسفانه در سه الی چهار ماه اخیر قیمت برق در صنایع فولاد و صنایع وابسته چندین برابر شده است و این باعث شده که دشرکت های تولید کننده در محدوده ضرر قرار بگیرند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه