طی روزهای اخیر دو خودروسازی بزرگ کشور پیشفروش محصولات خود را آغاز کردند این در حالی است که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروسازان قبل از قرعه کشی چند هزار میلیارد به بهانه ثبت نام اخذ می کنند و به واسطه آن سود به جیب می زنند و نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای اخیر دو خودروسازی بزرگ کشور پیشفروش محصولات خود را آغاز کردند که البته این طرح با شروطی همراه بود که از جمله آن می توان به این موضوع که خریدار خودرو به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست، اشاره کرد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
علاوه بر 10 شرط اعلام شده از سوی این شرکت ها برای ثبت نام در طرح فروش فوق العاده خودرو، شرط ارائه چک به نام فرد متقاضی نیز به شرایط اضافه شد.
طرحی که با اما و اگرهای زیادی همراه است و خیلی ها پیش فروش آن را قبل از قرعه کشی، اقدامی اشتباه اعلام و اظهار می کنند که می شد به جای آن طرح دیگری را پیاده کرد.
به اعتقاد آن ها، این دو شرکت بزرگ خودروساز قبل از قرعه کشی چند هزار میلیارد به بهانه ثبت نام اخذ می کنند و به واسطه آن سود به جیب می زنند.
در این میان خیلی از مردم به امید این که شاید قرعه خرید خودرو به نامشان بیفتد، با فروش طلا، دریافت وام و به طرق مختلف سعی می کنند در این طرح شرکت کنند اما این که سرانجام ماجرا چه می شود ذهن خیلی از هموطنان را به خود مشغول کرده و با نارضایتی عمومی همراه است.
به همین دلیل خبرنگاران استانی خبرگزاری دانا به گفتگو با کارشناسان صنعت خودرو پرداخته اند تا انگیزه خودروسازان از این کار را جویا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
علاوه بر 10 شرط اعلام شده از سوی این شرکت ها برای ثبت نام در طرح فروش فوق العاده خودرو، شرط ارائه چک به نام فرد متقاضی نیز به شرایط اضافه شد.
طرحی که با اما و اگرهای زیادی همراه است و خیلی ها پیش فروش آن را قبل از قرعه کشی، اقدامی اشتباه اعلام و اظهار می کنند که می شد به جای آن طرح دیگری را پیاده کرد.
به اعتقاد آن ها، این دو شرکت بزرگ خودروساز قبل از قرعه کشی چند هزار میلیارد به بهانه ثبت نام اخذ می کنند و به واسطه آن سود به جیب می زنند.
در این میان خیلی از مردم به امید این که شاید قرعه خرید خودرو به نامشان بیفتد، با فروش طلا، دریافت وام و به طرق مختلف سعی می کنند در این طرح شرکت کنند اما این که سرانجام ماجرا چه می شود ذهن خیلی از هموطنان را به خود مشغول کرده و با نارضایتی عمومی همراه است.
به همین دلیل خبرنگاران استانی خبرگزاری دانا به گفتگو با کارشناسان صنعت خودرو پرداخته اند تا انگیزه خودروسازان از این کار را جویا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
,البرز
, البرز, البرز,سودِ سرمایه چندهزار میلیاردی مردم با قرعه کشی به جیب خودروسازها می رود/ دلالان آب در آسیاب اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار می ریزند
, سودِ سرمایه چندهزار میلیاردی مردم با قرعه کشی به جیب خودروسازها می رود/ دلالان آب در آسیاب اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار می ریزند, سودِ سرمایه چندهزار میلیاردی مردم با قرعه کشی به جیب خودروسازها می رود/ دلالان آب در آسیاب اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار می ریزند,به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از تیتریک، یک کارشناس خودرو با اشاره به ظلم خودروسازها به مردم در قالب دریافت چندهزار میلیارد از آنها و تحویل خودرو با قرعه کشی، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: این مسئله روشی برای کنترل قیمت خودرو نیست زیرا بازار آزاد زمانی برای وسائل نقلیه ایجاد می شود که عرضه و تقاضا با یکدیگر برابری نداشته باشند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,سرگرمی مردم؛ تنها هدف اجرای طرح پیش فروش خودرو/تولیداتی که به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد
, سرگرمی مردم؛ تنها هدف اجرای طرح پیش فروش خودرو/تولیداتی که به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد, سرگرمی مردم؛ تنها هدف اجرای طرح پیش فروش خودرو/تولیداتی که به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد,به گفته وی، این طرح یک جور مسابقه بخت آزمایی نیز است، در هر صورت شاید به نوعی می توان گفت که اشکال شرعی هم دارد، ولی اگر غیر این است، از نظر مباحث اجتماعی و اخلاقی کار خوب و قابل قبولی نیست.
این کارشناس تصریح کرد: ولی از طرفی اگر قرعه کشی به صورت پیش فروش نباشد، شاید همه مردم ایران متقاضی شوند و بخواهند در این طرح ثبت نام کنند.
کریمی اضافه کرد: اما در این طرح کسی که پول در دست دارد و اطمینان بیشتری می توان به وی داشت که بتواند خودرو بخرد، شانس بیشتری برای شرکت دارد.
وی گفت: البته باید روشی ارائه شود که انگیزه برای ثبت نام کاهش پیدا کند، این که مجانی باشد همه می خواهند ثبت نام کنند که بخت آزمایی است چراکه اگر قرعه به نامشان درآید می توانند خودرو با قیمت کارخانه خریداری کنند.
این کارشناس خودرو بیان کرد: در هر صورت مخالف اجرای این طرح و پروسه قرعه کشی هستم این که قبل قرعه کشی، کلی پول از مردم دریافت می شود، جای سوال دارد.
کریمی افزود: از طرفی حداقل 25 روز تا یک ماه این پول دست شرکت ها می ماند و شرکت ها هم ممکن است برای پس دادن آن تعلل کنند، پولی که مردم به زحمت آن را به دست آورند و اگر در این قرعه کشی برنده نشوند، شرایط برایشان سخت خواهد شد.
وی اذعان کرد: شاید در این قرعه کشی رانت هم باشد که البته قطعا از طریق سیستم های نظارتی کنترل می شود، اما باید این احتمال ها را در نظر گرفت.
طرح پیش فروش خودرو؛ تکنیک اقتصادی لپ لپ/قرعه کشی راه حل کاهش قیمت ها نیست
به گزارش عصرهامون، در شرایطی که در کشور با مشکل نا به سامانی قیمت خودرو مواجه هستیم، دو شرکت بزرگ خودرو ساز اقدام به پیش فروش خودروهای تولیدی خود کرده اند.
آن هم با گذاشتن شرایطی همچون قرعه کشی در ثبت نام که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این عرصه هدف از این اقدام تامین مشکل نقدینگی خودروسازها از جیب مردم است.به گفته وی، این طرح یک جور مسابقه بخت آزمایی نیز است، در هر صورت شاید به نوعی می توان گفت که اشکال شرعی هم دارد، ولی اگر غیر این است، از نظر مباحث اجتماعی و اخلاقی کار خوب و قابل قبولی نیست.
,
این کارشناس تصریح کرد: ولی از طرفی اگر قرعه کشی به صورت پیش فروش نباشد، شاید همه مردم ایران متقاضی شوند و بخواهند در این طرح ثبت نام کنند.
کریمی اضافه کرد: اما در این طرح کسی که پول در دست دارد و اطمینان بیشتری می توان به وی داشت که بتواند خودرو بخرد، شانس بیشتری برای شرکت دارد.
وی گفت: البته باید روشی ارائه شود که انگیزه برای ثبت نام کاهش پیدا کند، این که مجانی باشد همه می خواهند ثبت نام کنند که بخت آزمایی است چراکه اگر قرعه به نامشان درآید می توانند خودرو با قیمت کارخانه خریداری کنند.
این کارشناس خودرو بیان کرد: در هر صورت مخالف اجرای این طرح و پروسه قرعه کشی هستم این که قبل قرعه کشی، کلی پول از مردم دریافت می شود، جای سوال دارد.
کریمی افزود: از طرفی حداقل 25 روز تا یک ماه این پول دست شرکت ها می ماند و شرکت ها هم ممکن است برای پس دادن آن تعلل کنند، پولی که مردم به زحمت آن را به دست آورند و اگر در این قرعه کشی برنده نشوند، شرایط برایشان سخت خواهد شد.
وی اذعان کرد: شاید در این قرعه کشی رانت هم باشد که البته قطعا از طریق سیستم های نظارتی کنترل می شود، اما باید این احتمال ها را در نظر گرفت.
طرح پیش فروش خودرو؛ تکنیک اقتصادی لپ لپ/قرعه کشی راه حل کاهش قیمت ها نیست
, طرح پیش فروش خودرو؛ تکنیک اقتصادی لپ لپ/قرعه کشی راه حل کاهش قیمت ها نیست, طرح پیش فروش خودرو؛ تکنیک اقتصادی لپ لپ/قرعه کشی راه حل کاهش قیمت ها نیست,به گزارش عصرهامون، در شرایطی که در کشور با مشکل نا به سامانی قیمت خودرو مواجه هستیم، دو شرکت بزرگ خودرو ساز اقدام به پیش فروش خودروهای تولیدی خود کرده اند.
, عصرهامون,
وی ادامه داد: سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت باقی خواهد ماند، که به موجب آن یک فقره چک با موعد پرداخت سال آینده و به مبلغ سه میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ابراز کرد: به عقیده برخی اگر در ابتدای امر مبلغی از مشتری دریافت نشود تعداد زیادی از افراد برای ثبت نام اقدام کرده و سایتهای خودرو سازی با مشکل مواجه میشوند و این آفت این شرکتها محسوب میشود.
وی افزود: پس از 48 ساعت تا 10 روز پول افراد ثبت نام کنندهای که در قرعه کشی برنده نشدهاند عودت داده میشود با وحود این باتوجه به تعداد زیاد مراجعه کننده، سود بانکی بسیار زیادی نصیب این شرکتها خواهد شد.
این کارشناس تصریح کرد: درواقع پیش از قرعه کشی به بهانه ثبت نام چند هزار میلیارد سود به جیب میزنند و پس از آن با صدها هزار نفر که به امید خودرو دار شدن مال، طلا و سهم خود را فروخته و وام دریافت کردهاند مواجه شده و نارضایتی عمومی ایجاد میشود.
وی در پایان تاکید کرد: در شرایط عادی باید افراد متقاضی ابتدا برای قرعه کشی ثبت نام کرده و پس از اعلام نتایج افراد برنده شده در قرعه مبالغ مورد نیاز را به شرکت پرداخت کنند.
کرمانشاه
رویه فعلی برای تحویل خودرو با قرعهکشی ایراد بزرگ خودروسازی است
وی افزود: در این صورت مردم برای حفظ ارزش پول به بازار طلا، ارز، بورس و... حمله می کنند که به خاطر تورم انتظاری است بنابراین اگر بازار خودرو بازار مناسبی برای سرمایهگذاری به منظور کسب سود نباشد قیمتها در بازار اصلاح و تغییر می کند.
همدان
خودرو سازها می خواهند نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند/لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ در شرایطی که شاهد نوعی نابه سامانی و و قیمت های حبابی در بازار خودرو هستیم، خودروهای سازهای بزرگ کشور با راه اندازی پیش فروش خودرو التهاب دیگری در این بازار ایجاد کرده اند و امروز در هر جا صحبت از پیش ثبت نام برای خرید خودرو است.
با توجه به اینکه شرایط جدیدی همچون قرعه کشی بعد از ثبت نام در این دوره اضافه شده است جهت بررسی مزایا و معایب این موضوع و ارائه راهکارهای مناسب جهت ساماندهی بازار خودرو گفتگویی با مرتضی مصطفوی، کارشناس مسائل خودرو صورت گرفت که در ادامه می خوانید
مرتضی مصطفوی در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به سیاست های وزارت صنعت برای خودروسازها گفت: من احساس می کنم وزارت صنعت و مجموعه حاکمیتی که برای بازار خودرو سیاست گذاری می کنند فقط صورت مساله را پاک می کند.
وی با اشاره به تقاضای بیش از حد در بازار خودرو گفت: مشکل بحث قرعه کشی نیست زیرا ما الان در بازار با یک تقاضای خیلی عجیب مواجه ایم و نکته جالب این است که مردم نگاه مصرفی ندارند و فقط نگاه سرمایه گذاری دارند.
این کارشناس مسائل خودرو با تاکید بر اینکه اصلا صورت مساله ما برای شرایط کنونی تولید و نحوه فروش خودرو نیست افزود: شما هر کاری هم کنید با چند صد هزار تقاضا که همه نگاهشان به خودرو سرمایه ای است مواجه اید.
آیا با گذاشتن شرط قرعه کشی عطش بازار خودرو کم می شود؟
وی با بیان اینکه وزرات صنعت نمی خواهد مشکل را حل کند، گفت: آیا با گذاشتن قوانین جدید همچون قرعه کشی عطش و تشنگی بازار خودرو از بین می رود؟
مصطفوی با انتقاد از اینکه راه حل های دستگاه های تصمیم گیر فقط در خصوص صنعت خودرو است افزود: در بازار خودرو مصرف کننده و در صنعت خودرو، خودرو ساز مهم است و این دو با هم متفاوت هستند و الان مساله اصلی بازار خودرو است.
وی با تاکید بر راه اندازی سامانه هایی جهت رصد صحیح بازار خودرو گفت: به جای آنکه قرعه کشی بگذارند بیاییند سامانه جامع معاملات خودرو را که چند سالی هست غیر فعال شده، فعال کنند.
این کارشناس مسائل خودرو ادامه داد: برای تشریح این سامانه می توان نظام بانکی را مثال زد که اگر در بانکی فرد چک برگشتی داشته باشد دیگر در هیچ بانکی به او چک نمی دهند چون تمام اطلاعاتش در سامانه بانک مرکزی است و بازار خودرو نیاز به چنین سامانه ای دارد.
وی افزود: در هنگام خرید خودرو اطلاع خریدار در چند جا همچون تعویض پلاک و دفتر خانه ثبت می شود به راحتی با اشتراک گذاشتن این اطلاعات در سامانه، می توان مطلع شد فرد در سال چند خودرو خرید و فروش کرده و محدودیت هایی برای خرید های بیشتر برای او بگذارند.
مصطفوی تا کید کرد: با راه اندازی این سامانه و گذاشتن محدودیت در تعداد خرید خودرو برای هر فرد، آن ها انگیزه ای ندارند که در بازار خودرو سرمایه گذاری کنند.
وی با بیان اینکه در دنیا هیچ وقت برای حل مسائل اقتصادی راه حل های قضایی یا انتظامی ارائه نمی دهند افزود: مسائل اقتصادی راه حل های اقتصادی دارد و در دنیا قدرتمندترین ابزار در حکومت ها بانک های اطلاعاتی اشان است که می دانند افراد چه کالاهایی را خرید و فروش می کنند.
این کارشناس مسائل خودرو بیان کرد: متاسفانه ساختار سیاست گذاری ما طوری است که به جای اینکه با انگیزه دلالی مقابله کنند با دلال مقابله می شود و این دو خیلی با هم فرق دارند.
وی تاکید کرد: ما می توانیم در اقتصاد با اعمال سیاست ها مسیر گردش پول را مشخص کنیم و سرمایه گذار را به سمتی که می خواهیم سوق دهیم.
دریافت هزینه قبل از قرعه کشی نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها
مصطفوی در ادامه با نقدی دیگر بر شرایط گذاشتن قرعه کشی در ثبت نام های جدید خودرو گفت: اینکه قبل از قرعه کشی هزینه ای از خریدار دریافت شود به نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها است.
وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست و ابتدا فقط خریدار حدود 25 درصد هزینه را می دهد و بقیه را قسطی پرداخت می کند چون نگاه مصرفی دارند ولی در ایران اینگونه نیست.
مصطفوی خاطر نشان کرد: چون خودرو ساز مشکل نقدینگی داره می خواهد دوره به دوره نقدینگی آنلاین خود را از جیب مردم تامین کند که این ظلم بزرگی در حق مردم است.
این کارشناس مسائل خودرو تاکید کرد: اگر خودروساز به دنبال قرعه کشی است باید بعد از قرعه کشی یک روز فرصت دهد تا خریدار هزینه را واریز کند نه اینکه قبل از قرعه کشی هزینه را دریافت کند.
وی در پایان با بیان اینکه راه حل مشکلات بازار خودرو شفاف سازی است گفت: اگر در بازار خودرو شفاف سازی باشد، دلال دیگر انگیزه ای ندارد که در این بازار سرمایه گذاری کند و دیگر نیازی به راه حل هایی همجون قرعه کشی نداریم چون دیگر نگاه مصرفی است.
وی ادامه داد: سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت باقی خواهد ماند، که به موجب آن یک فقره چک با موعد پرداخت سال آینده و به مبلغ سه میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ابراز کرد: به عقیده برخی اگر در ابتدای امر مبلغی از مشتری دریافت نشود تعداد زیادی از افراد برای ثبت نام اقدام کرده و سایتهای خودرو سازی با مشکل مواجه میشوند و این آفت این شرکتها محسوب میشود.
,
وی افزود: پس از 48 ساعت تا 10 روز پول افراد ثبت نام کنندهای که در قرعه کشی برنده نشدهاند عودت داده میشود با وحود این باتوجه به تعداد زیاد مراجعه کننده، سود بانکی بسیار زیادی نصیب این شرکتها خواهد شد.
این کارشناس تصریح کرد: درواقع پیش از قرعه کشی به بهانه ثبت نام چند هزار میلیارد سود به جیب میزنند و پس از آن با صدها هزار نفر که به امید خودرو دار شدن مال، طلا و سهم خود را فروخته و وام دریافت کردهاند مواجه شده و نارضایتی عمومی ایجاد میشود.
وی در پایان تاکید کرد: در شرایط عادی باید افراد متقاضی ابتدا برای قرعه کشی ثبت نام کرده و پس از اعلام نتایج افراد برنده شده در قرعه مبالغ مورد نیاز را به شرکت پرداخت کنند.
کرمانشاه
, کرمانشاه , کرمانشاه ,رویه فعلی برای تحویل خودرو با قرعهکشی ایراد بزرگ خودروسازی است
, رویه فعلی برای تحویل خودرو با قرعهکشی ایراد بزرگ خودروسازی است, رویه فعلی برای تحویل خودرو با قرعهکشی ایراد بزرگ خودروسازی است,وی افزود: در این صورت مردم برای حفظ ارزش پول به بازار طلا، ارز، بورس و... حمله می کنند که به خاطر تورم انتظاری است بنابراین اگر بازار خودرو بازار مناسبی برای سرمایهگذاری به منظور کسب سود نباشد قیمتها در بازار اصلاح و تغییر می کند.
,همدان
, همدان, همدان,خودرو سازها می خواهند نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند/لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو
, خودرو سازها می خواهند نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند/لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو, خودرو سازها می خواهند نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند/لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو,به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ در شرایطی که شاهد نوعی نابه سامانی و و قیمت های حبابی در بازار خودرو هستیم، خودروهای سازهای بزرگ کشور با راه اندازی پیش فروش خودرو التهاب دیگری در این بازار ایجاد کرده اند و امروز در هر جا صحبت از پیش ثبت نام برای خرید خودرو است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,با توجه به اینکه شرایط جدیدی همچون قرعه کشی بعد از ثبت نام در این دوره اضافه شده است جهت بررسی مزایا و معایب این موضوع و ارائه راهکارهای مناسب جهت ساماندهی بازار خودرو گفتگویی با مرتضی مصطفوی، کارشناس مسائل خودرو صورت گرفت که در ادامه می خوانید
,مرتضی مصطفوی در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به سیاست های وزارت صنعت برای خودروسازها گفت: من احساس می کنم وزارت صنعت و مجموعه حاکمیتی که برای بازار خودرو سیاست گذاری می کنند فقط صورت مساله را پاک می کند.
,وی با اشاره به تقاضای بیش از حد در بازار خودرو گفت: مشکل بحث قرعه کشی نیست زیرا ما الان در بازار با یک تقاضای خیلی عجیب مواجه ایم و نکته جالب این است که مردم نگاه مصرفی ندارند و فقط نگاه سرمایه گذاری دارند.
,این کارشناس مسائل خودرو با تاکید بر اینکه اصلا صورت مساله ما برای شرایط کنونی تولید و نحوه فروش خودرو نیست افزود: شما هر کاری هم کنید با چند صد هزار تقاضا که همه نگاهشان به خودرو سرمایه ای است مواجه اید.
,آیا با گذاشتن شرط قرعه کشی عطش بازار خودرو کم می شود؟
,وی با بیان اینکه وزرات صنعت نمی خواهد مشکل را حل کند، گفت: آیا با گذاشتن قوانین جدید همچون قرعه کشی عطش و تشنگی بازار خودرو از بین می رود؟
,مصطفوی با انتقاد از اینکه راه حل های دستگاه های تصمیم گیر فقط در خصوص صنعت خودرو است افزود: در بازار خودرو مصرف کننده و در صنعت خودرو، خودرو ساز مهم است و این دو با هم متفاوت هستند و الان مساله اصلی بازار خودرو است.
,وی با تاکید بر راه اندازی سامانه هایی جهت رصد صحیح بازار خودرو گفت: به جای آنکه قرعه کشی بگذارند بیاییند سامانه جامع معاملات خودرو را که چند سالی هست غیر فعال شده، فعال کنند.
,این کارشناس مسائل خودرو ادامه داد: برای تشریح این سامانه می توان نظام بانکی را مثال زد که اگر در بانکی فرد چک برگشتی داشته باشد دیگر در هیچ بانکی به او چک نمی دهند چون تمام اطلاعاتش در سامانه بانک مرکزی است و بازار خودرو نیاز به چنین سامانه ای دارد.
,وی افزود: در هنگام خرید خودرو اطلاع خریدار در چند جا همچون تعویض پلاک و دفتر خانه ثبت می شود به راحتی با اشتراک گذاشتن این اطلاعات در سامانه، می توان مطلع شد فرد در سال چند خودرو خرید و فروش کرده و محدودیت هایی برای خرید های بیشتر برای او بگذارند.
,مصطفوی تا کید کرد: با راه اندازی این سامانه و گذاشتن محدودیت در تعداد خرید خودرو برای هر فرد، آن ها انگیزه ای ندارند که در بازار خودرو سرمایه گذاری کنند.
,وی با بیان اینکه در دنیا هیچ وقت برای حل مسائل اقتصادی راه حل های قضایی یا انتظامی ارائه نمی دهند افزود: مسائل اقتصادی راه حل های اقتصادی دارد و در دنیا قدرتمندترین ابزار در حکومت ها بانک های اطلاعاتی اشان است که می دانند افراد چه کالاهایی را خرید و فروش می کنند.
,این کارشناس مسائل خودرو بیان کرد: متاسفانه ساختار سیاست گذاری ما طوری است که به جای اینکه با انگیزه دلالی مقابله کنند با دلال مقابله می شود و این دو خیلی با هم فرق دارند.
,وی تاکید کرد: ما می توانیم در اقتصاد با اعمال سیاست ها مسیر گردش پول را مشخص کنیم و سرمایه گذار را به سمتی که می خواهیم سوق دهیم.
,دریافت هزینه قبل از قرعه کشی نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها
,مصطفوی در ادامه با نقدی دیگر بر شرایط گذاشتن قرعه کشی در ثبت نام های جدید خودرو گفت: اینکه قبل از قرعه کشی هزینه ای از خریدار دریافت شود به نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها است.
,وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست و ابتدا فقط خریدار حدود 25 درصد هزینه را می دهد و بقیه را قسطی پرداخت می کند چون نگاه مصرفی دارند ولی در ایران اینگونه نیست.
,مصطفوی خاطر نشان کرد: چون خودرو ساز مشکل نقدینگی داره می خواهد دوره به دوره نقدینگی آنلاین خود را از جیب مردم تامین کند که این ظلم بزرگی در حق مردم است.
,این کارشناس مسائل خودرو تاکید کرد: اگر خودروساز به دنبال قرعه کشی است باید بعد از قرعه کشی یک روز فرصت دهد تا خریدار هزینه را واریز کند نه اینکه قبل از قرعه کشی هزینه را دریافت کند.
,وی در پایان با بیان اینکه راه حل مشکلات بازار خودرو شفاف سازی است گفت: اگر در بازار خودرو شفاف سازی باشد، دلال دیگر انگیزه ای ندارد که در این بازار سرمایه گذاری کند و دیگر نیازی به راه حل هایی همجون قرعه کشی نداریم چون دیگر نگاه مصرفی است.
,انتهای خبر/
]
ارسال دیدگاه