اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

مردم همچنان قربانی پیامک جعلی ثنا در برخی از شبکه های داخلی

مردم همچنان قربانی پیامک جعلی ثنا در برخی از شبکه های داخلی
پیامک جعلی ثنا در شبکه های داخلی همچنان قربانی می‌گیرد که انتظار می رود تا دستگاه‌های امنیتی هرچه سریعتر اقدام به شناسایی این افراد کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، محسن عسگری-این روزها در شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز  رد پایی از فیشینگ با مضامین ابلاغیه الکترونیکی و... را مشاهده می‌کنیم.

پیامک‌های کلاهبرداری که با مضمون ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا به مخاطبین ارسال می‌شود و  با وجود همه تاکیدات پلیس فتا و قوه قضائیه، متاسفانه بازهم تعدادی از مردم در دام این گونه کلاهبرداران مجازی می افتند.

در این نوع کلاهبرداری، مجرمان با استفاده از ارسال پیامک، از قربانی خود می‌خواهند که جهت مشاهده شکوائیه روی لینک کلیک کند، اما بلافاصله پس از کلیک، کاربر با یک بدافزار مواجه می‌شود، بدافزاری که در گوشی افراد نصب خواهد شد و به این شیوه در دام سودجویان قرار خواهند گرفت.

 فرد به سایت جعلی جهت مشاهده ابلاغیه رجوع کرده و با درخواست پرداخت مبلغ ناچیزی در قبال مشاهده ابلاغیه مواجه می شود که پس از پرداخت، تمامی اطلاعات کارت بانکی در اختیار کلاهبرداران قرار گرفته و از این طریق حساب فرد را خالی می کنند.

متاسفانه کلاهبرداری از طریق ارسال پیامک ثبت نام ثنا، ثبت ابلاغیه در سامانه ثنا و دیگر گونه های فیشینگ پیامکی در شبکه‌های اجتماعی داخلی تبدیل به رایج‌ترین موارد کلاهبرداری شده است. همه ما بارها واژه فیشینگ به گوشمان خورده یا حداقل یک بار با افرادی روبه‌رو شده‌ایم که از سرقت‌های اینترنتی و پول‌های ازدست‌رفته خود به پلیس فتا شکایت کرده اند.

فیشینگ یکی از رایج‌ترین حملات سایبری است که با هدف سرقت اطلاعات حساس فرد انجام می‌شود. در واقع فیشینگ روشی برای سرقت اطلاعات حساب‌های کاربری، خواه حساب بانکی و خواه غیربانکی است که البته آنچه که تاکنون بیشتر رخ داده در زمره سرقت حساب‌های بانکی قرار دارد که ثبت شکایت در این زمینه نیز معمولا از طریق دفاتر خدمات قضایی و پلیس فتا صورت می‌گیرد.

کلاهبردارها با استفاده از اسم مراکز معتبر دولتی اقدام به کلاهبرداری از طریق فیشینگ می‌کنند. مسئله قابل توجه اینجاست که اگر اشخاص، در خصوص کلاهبرداری از طریق فیشینگ پیامک، به اندازه کافی آگاهی نداشته باشند، در دام کلاهبرداری‌های این چنینی می‌افتند. بنابراین انتظار می رود تا دستگاه‌های امنیتی هرچه سریعتر اقدام به شناسایی این افراد کنند تا علاوه بر اینکه مردم گرفتار سودجویان نشوند، اعتماد به شبکه های اجتماعی داخلی نیز از بین نرود.

شهروندان لازم است به چند نکته ذیل توجه داشته باشند:

۱. پیامک اصلی سامانه ثنا، فاقد لینک است.

۲. پیامک جعلی از سرشماره‌های شخصی و پیامک اصلی با سرشماره ADLIRAN برای شهروندان ارسال می‌شود.

۳. به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست.

۴. ابلاغ الکترونیک برای کسانی ارسال می‌شود که پیش از آن در سامانه ثنا به آدرس https:‎//sana.adliran.ir ثبت نام کرده باشند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه