اخبار داغ

بهرامی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

سیاست‌های ناکارآمد سی‌سال اخیر در نظام بانکی نباید تکرار شود

سیاست‌های ناکارآمد سی‌سال اخیر در نظام بانکی نباید تکرار شود
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ضرورت نظارت بر بانک‌ها و کنترل نقدینگی و تورم، گفت: سیاست‌های بی‌اثر سی‌سال اخیر در نظام بانکداری نباید تکرار شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ نتایج پژوهش‌ها نشان از این موضوع دارد که رشد نقدینگی در کشور  منجر به افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی شده است، همچنین رشد نقدینگی چنانچه ناشی از تسهیلات اعطایی باشد به‌طورکلی تأثیر منفی و معنادار در اقتصاد را دارد و چنانچه رشد نقدینگی توسط بازار سرمایه باشد تأثیر مثبت و معنادار اندک به‌ویژه در دوران تحریم بر رشد اقتصادی را  خواهد داشت.

رشد نقدینگی منجر به افزایش تورم در کشور شده است

همه اینها در حالی است که اکنون در کشور ما رشد نقدینگی منجر به افزایش تورم در کشور شده است و این افزایش در سال‌های تحریم به‌خصوص در دوره پس از سال ۱۳۹۶ بیشتر بوده است.

رشد نقدینگی چنانچه ناشی از شبکه بانکی و تسهیلات اعطایی باشد افزایش تورم و چنانچه به بازار سهام منتقل شود منجر به کاهش تورم در کشور می‌شود. براین‌اساس انتظار می‌رود که در شرایط تحریم نقدینگی موجود در کشور از طریق حمایت از بازار سهام به سمت این بازار هدایت شود و از ایجاد آثار مخرب تورم جلوگیری شود تا منجر به بهبود تراز تجاری ناشی از بهبود منابع مالی کسب‌وکارها و در نهایت رشد اقتصادی شود.

تا زمانی که تورم وجود دارد افزایش سود بانکی موجب خروج پول از بخش مولد اقتصادی می‌شود 

عطا بهرامی اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی در درباره این موضوع به راه دانا، اظهار کرد: تا زمانی که اصلاحات اقتصادی به‌صورت کامل انجام نشده و شاخص‌های اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و مشکلاتی همچون تورم و افزایش حجم پول و نقدینگی افزایشی باشد افزایش سود سپرده‌های بانکی تنها موجب خروج پول از بخش مولد خواهد شد.

وی ادامه داد: حمایت از تولید و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد به این معناست که به‌جای ورود پول به بازارهای غیرمولد مثل طلا و سکه و دلار نقدینگی را به‌سوی واحدهای کوچک تولیدی هدایت کنیم و در شرایط فعلی افزایش سود بانکی به معنای این است که به‌اندازه بخشی که سود سپرده‌ها افزایش‌یافته نقدینگی بی‌خاصیتی به نقدینگی قبلی اضافه شده باشد که جر تورم حاصل دیگری ندارد.

بانک‌ها با خلق پول موتور تورم را روشن نگه داشته‌اند

وی توضیح داد: بی‌برنامگی در اقتصاد امروز معیشت و تولید کشور ما را هدف گرفته و بانک‌ها با چاپ پول و تولید نقدینگی بی‌اثر در رشد اقتصادی موتور تورم را روشن نگه داشته‌اند و بانک مرکزی در این سال‌ها بدون هیچ برنامه بازدارنده‌ای فقط نظاره‌گر این‌گونه تخلفات بانک‌ها بوده است.

وی در زمینه روند رشد نقدینگی افزود: خط‌قرمز بانک مرکزی انجام و عملیاتی‌کردن سیاست‌های درست نیست، بلکه به‌جای اینکه مانع اختیارات مطلقی شود که بانک‌ها برای خود به وجود آورده‌اند و اقتصاد ما را با مشکلات جدی درگیر کرده‌اند بیشتر به دنبال سیاست‌های پولی و مالی است که در نهایت به نفع اقتصاد و تولید نیست تا سود این عملکرد در افزایش تولید و نفع عمومی دیده شود.

سیاست‌های بی‌اثر سی‌سال اخیر در نظام بانکداری نباید تکرار شود

بهرامی خاطرنشان کرد: متأسفانه این روزها یک‌بار روی ترازنامه بانک‌ها متمرکز می‌شوند و بار دیگر روی افزایش نرخ سپرده متمرکز می‌شوند درحالی‌که نزدیک به ۸۹ درصد پول در اقتصاد ایران توسط بانک‌ها خلق می‌شود و حاکمیت نظارتی جامعی بر عملکرد بانک‌های خصوصی اعمال نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: در کنار خلق پول خطر دیگری که اقتصاد را تهدید می‌کند وام بدون ریسکی است که بانک‌ها به هرکسی که مایل باشند می‌دهند و در این روش بانک‌ها ریسک عملیاتی اعطا این وام‌ها را به گردن بانک مرکزی می‌اندازند.

این استاد اقتصاد افزود: به علت عدم همین نظارت دقیق، بانک‌ها برای جبران زیان خود از بانک مرکزی پول جدید می‌گیرند، افزایش سود سپرده بانکی در نهایت شش ماه می‌تواند مانع اثرات نامطلوب رشد نقدینگی شود؛ اما در نهایت نقدینگی جدید ایجاد شده اثر ویرانگری خواهد داشت و این نوع عملکرد فقط فنر تورمی را شارژ می‌کند و منجر به رفع مشکل نمی‌شود.

وی در پایان گفت: سیاست‌های بی‌معنی فقط اقتصاد را بحرانی‌تر می‌کند و قطعاً اثر مثبتی روی رشد اقتصاد کشور و کاهش نرخ تورم و بازگشت رشد به اقتصاد نمی‌شوند. هر چه‌قدر در طی سی‌سال گذشته با چنین راهبرد تجربه شده بی‌اثری توانسته‌اند تورم را کنترل کنند در ادامه نیز موفق خواهند بود.

بیشتر بخوانید:
خلق پول بانک مرکزی شاه کلید مشکلات کشور
 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه