اخبار داغ

وزیرارشاد در کاراکاس:

گام های جدی تری در راستای توسعه روابط ایران و ونزوئلا ترسیم می شود

گام های جدی تری در راستای توسعه روابط  ایران و ونزوئلا ترسیم می شود
وزیر ارشاد در جریان سفرش به ونزوئلا با برخی مقامات این کشورملاقات کرد و درباره بسط و گسترش روابط میان دو کشور به‌خصوص در زمینه دیپلماسی فرهنگی گفت‌وگو کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درجریان سفر 2 روزه خود به کشور ونزوئلا روز گذشته پس از بازدید از نمایشگاه فرهنگی هنری ایران و نزوئلا در کاراکاس با برخی مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز از سفر ٢ روزه خود به کشور ونزوئلا با آلفرد نازارت، معاون رئیس جمهور و وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس دیدار و گفتگو کرد.

اسماعیلی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای در ایران گفت: رسانه‌های استکبار همواره با انتشار اخبار غیرواقعی و جعلی در تلاش برای صدمه وارد کردن به عزم، اراده و مقاومت ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی  بوده‌اند و در ماه‌های اخیر هجمه رسانه‌ای گسترده و جنگ ترکیبی علیه ملت ایران را به راه انداخته‌اند که تمامی توطئه‌های بدخواهان و دشمنان با هو شیاری ملت شریف ایران خنثی شده است.

وی افزود: ایران و ونزوئلا با وجود دوری جغرافیایی دارای اشتراکات و علاقه‌مندی‌های فراوانی هستند و به مانند دو همسایه نزدیک در کنار هم حضور دارند و البته هر دو نیز هدف تهاجم استکبار قرار گرفته‌اند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه ایران به دنبال تشکیل کارگروه مشترک با کشورهای دوست در راستای مقابله با تروریسم رسانه‌ای استکبار است، تصریح کرد: ضروری است که در جهت تبادل تجربیات رسانه‌ای گام هایی در مقابله با هجمه رسانه‌ای دشمنان برداشته شود که می‌تواند امضای توافقنامه رسانه‌ای جامع بین دو کشور گام موثری در این زمینه باشد.

 فرهنگ غنی و هویت ملی دو کشور بستری برای مبارزه با استکبار

در همین حال معاون رئیس جمهور و وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا نیز ضمن  ابراز خرسندی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در نمایشگاه فرهنگی هنری ایران و ونزوئلا، ملاقات‌ها و گفتگوهای. دوجاتبه در این سفر را نیز زمینه مناسبی برای همکاری‌ها دانست و گفت:  اشتراکات نزدیکی به لحاظ فکری و دیدگاه نسبت به امپریالیسم و به ویژه هجمه رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی غرب بین دو کشور وجود دارد و در این زمینه می‌توان بسترهای مختلفی برای توسعه همکاری‌ها ایجاد کرد. ‌

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ غنی و هویت ملی و عقیدتی دو کشور توان بسیار بالایی که توطئه‌های دشمنان را نابود کرده است.

در بخش دیگری از این دیدار در مورد توسعه فعالیت‌های اجرایی و به ویژه همکاری‌های رسانه ای بحث  و تبادل نظر صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه روز نخست سفر خود به ونزوئلا ضمن مصاحبه با شبکه تلویزیونی تل سور این کشور از بخش‌های مختلف این شبکه تلویزیونی بازدید به عمل آورد.

بازدید از نمایشگاه فرهنگ دوستی ایران و نزوئلا

محمدمهدی اسماعیلی در نخستین روز از سفر خود به کشور ونزوئلا در میان استقبال پرشور شرکت کنندگان و مخاطبان ونزوئلایی این نمایشگاه از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد و به همراه تعداد زیادی از علاقمندان به تماشای تئاتر «سلول شماره 14» برگرفته از کتاب خاطرات مقام معظم رهبری با همین عنوان نشست.

اسماعیلی همچنین در پایان این تئاتر، اجراکنندگان و هنرمندان ونزوئلایی با در دست داشتن پرچم‌های ایران و ونزوئلا سرود «سلام فرمانده» را به زبان اسپانیولی اجرا کردند.

اسماعیلی در پایان تماشای اجرای نمایش و سرود از تمامی بخش‌های نمایشگاه از جمله مد ولباس، کودکان، صنایع دستی و کتاب بازدید به عمل آورد و با حاضرین در این غرفه‌ها از جمله جوانان و کودکان به گفتگو نشست.

گفتنی است، نمایشگاه فرهنگی و هنری مشترک ایران و ونزوئلا به همت موسسه تنظیم و نشر دفتر مقام معظم رهبری و موسسه نسیم رحمت در کاراکاس برپا شده است.

در همین حال  وزیر فرهنگ در ادامه برنامه‌های خود با حضور در مرکز اسلامی ونزوئلا با رئیس، مسئولین و برخی فعالان فرهنگی در این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار حجت الاسلام سهیل اسعد، رئیس مرکز اسلامی ونزوئلا به ارائه گزارشی از همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور، ترجمه و چاپ کتاب و اجرای برنامه‌های مناسب اشاره کرد و به معرفی بخش های مختلف موسسه پرداخت.

اسماعیلی هم ضمن ابراز خرسندی از همکاری‌های رو به رشد دو کشور در زمینه‌های مختلف به اشتراکات فراوان موجود به ویژه در موضوع مقاومت و مبارزه با استکبار و تروریسم رسانه‌ای اشاره کرد و این حوزه‌ها را زمینه‌ای مناسبی برای همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه ترجمه و نشر کتاب دانست.

حوزه فرهنگی پیشران روابط در تمامی زمینه هاست

از سوی دیگر محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه باید حوزه فرهنگی متناسب با توسعه بخش‌های اقتصادی و سیاسی میان دو کشور گسترش یابد، گفت: امیدواریم در سفر آینده رئیس جمهور کشورمان به ونزوئلا هم شاهد آغاز دوره تاریخی و باشکوه روابط میان دو کشور از جمله در حوزه فرهنگی باشیم.

وزیر فرهنگ در ادامه برنامه‌های سفر خود به کشور ونزوئلا با ایوان جیل پپنتو وزیر امور خارجه ونزوئلا در کاراکاس دیدار و گفتگو کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از اینکه به کشور دوست و برادر ونزوئلا سفر کرده است، گفت: روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور با اراده جدی در حال توسعه و گسترش است و به همین میزان هم باید در زمینه روابط فرهنگی که مورد توجه رهبران دو کشور است، برنامه ریزی و تلاش فراوان صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی از ترجمه اسپانیولی کتاب خاطرات مقام معظم رهبری از دوران تبعید و زندان در دوران ستمشاهی با عنوان «سلول شماره چهارده» را یکی از اهداف سفر به ونزوئلا برشمرد و گفت: این کتاب برای نخستین بار است که به زبان اسپانیولی ترجمه شده و قرار است از این نسخه که خطاب به ملت بزرگ آمریکای لاتین است رونمایی به عمل آید.

وزیر فرهنگ روابط فرهنگی را پیشران روابط در تمامی زمینه‌ها دانست و گفت: بنا داریم با توجه به مهیا بودن فضای ارتباطی سازنده میان دو کشور، در توسعه روابط فرهنگی گام های جدی تری را ترسیم کنیم.

وی در پایان ضمن تسلیت دهمین سالگرد درگذشت هوگو چاوز رییس جمهور فقید ونزوئلا گفت: هوگو چاوز، شخصیت بزرگی است که در دوره معاصر برای تحقق عدالت و آزادی همانند یک قهرمان بزرگ تلاش کرد.

کتاب خاطرات رهبر بزرگ ایران نماد مقاومت و ایستادگی است

ایوان جیل پپنتو وزیر خارجه ونزوئلا هم ضمن ابزار خرسندی از حضور وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پایتخت ونزوئلا گفت: ونزوئلا سرزمین دوست و برادر دولت و ملت ایران است که به دنبال توسعه گسترده روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور هستیم.

وی در ادامه گفت: بسیار خرسندیم که نخستین نسخه ترجمه اسپانیولی کتاب خاطرات رهبر بزرگ جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا رونمایی می‌شود و این مسئله موجب خرسندی دولت و ملت ونزوئلا خواهد بود که این کتاب به عنوان راهنمای مبارزه با دشمن و نماد مقاومت و ایستادگی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

 جیل پپنتو افزود: روابط فرهنگ دو کشور باید با توسعه بیش از پیش مواجه شود زیرا محبت عمیق میان دو ملت ایران و ونزوئلا برقرار است و فرهنگ ایران، فرهنگی غنی است که برای جهانیان قابل احترام است و این فرهنگ و تمدن چند هزارساله برای جهانیان بسیار جذاب است.

وزیر خارجه ونزوئلا در ادامه به سفر رییس جمهور ونزوئلا به ایران اشاره کرد و گفت: امضای سند 20 ساله همکاری میان دو کشور ایران و ونزوئلا، گامی بزرگ در تمعیق روابط دو کشور به شمار می‌رود.

وی در پایان گفت: فرهنگ ایران و اسلام برای ملت ونزوئلا از توجه و اهمیت خاصی برخوردار است و آموختن زبان و ادبیات فارسی می تواند به آشنایی بیشتر ما با فرهنگ و تمدن ایران اسلامی کمک کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه