اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

زردچوبه؛ رقیق کننده‌ خون/ ده خاصیت درمانی اثبات شده زردچوبه

زردچوبه؛ رقیق کننده‌ خون/ ده خاصیت درمانی اثبات شده زردچوبه
زردچوبه یکی از ادویه‌های پرکاربرد در دنیای آشپزی است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به رقیق شدن خون شود، زیرا به کاهش لخته شدن خون کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زردچوبه یکی از ادویه‌های پرکاربرد در دنیای آشپزی است که در طب سنتی خواص بسیاری برای آن ذکر شده است که از میان آن‌ها می‌توان به رفع اختلالات کبدی، درد مفاصل و برطرف کردن مشکلات قاعدگی بانوان اشاره کرد.

جدای از این، مصرف بیش از حد زردچوبه می‌تواند منجر به رقیق شدن خون شود، زیرا به کاهش لخته شدن خون کمک می‌کند.

خاصیت های درمانی زردچوبه

• زردچوبه اثرات ضد سرطانی دارد: تحقیقات مختلف نشان دادند که مصرف برخی از مواد غذایی و گیاهان دارویی می‌تواند موجب مهار رشد سلول‌های سرطانی شود. گزارش اپیدمیولوژی حاکی از آن است که در کشور‌هایی که مصرف زردچوبه زیاد می‌باشد، سرطان روده‌ای کمتر مشاهده شده است. در مقالات متعددی اثرات آنتی اکسیدانی، ضد سمیت، ضد التهاب و ضد سرطانی کورکامین زردچوبه گزارش شده است.
 
اثرات ضد سرطانی زردچوبه از این جهت دارای اهمیت است که روزانه از آن به عنوان یک افزودنیبه غذا‌ها استفاده می‌کنیم. مصرف این ماده با دوز بالا از تکثیر سلول‌های سرطانی پیشگیری کرده و به سلول‌های سالم هیچ آسیبی وارد نمی‌کند. اثرات ضد سرطانی کورکومین زردچوبه روی بسیاری از رده سلول‌های سرطانی از جمله: پانکراس، رحم و سلول‌های سرطان کلیه گزارش شده است. تحقیقات نشان داده‌اند که تجویز کورکومین به میزان ۱۵۰ میلی‌گرم روزانه به بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده بدون هیچ گونه عوارض جانبی اثرات درمانی قابل توجه داشته است.
 
• زردچوبه اثرات ضد التهابی قوی دارد: کورکومین و روغن فرار موجود در زردچوبه اثرات ضد التهابی قوی دارند. گزارش شده است که اثرات ضدالتهابی تجویز خوراکی زردچوبه در کوتاه مدت، مشابه مصرف هیدروکورتیزون و فنیل بوتازون است. این خاصیتدرمصارف بلند مدت، اثرات دارویی کمتری داشته است. مصرف خوراکی زردچوبه بدون هیچ گونه عوارض جانبی می‌باشد. نتایج دیگری مشخص کرده است که اثر ضدالتهابی زردچوبه موجب پیشگیری از سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) ناشی از تجویز "تیواستامید" در موش صحرایی می‌شود.
 
• درمان مشکلات گوارشی با مصرف زردچوبه: در طب سنتی زردچوبه به عنوان یک داروی ضد نفخ قوی شناخته می‌شود و مصرف آن با غذا به بهبود هضم غذا و کاهش نفخ معده کمک می‌کند. این ماده با تحریک و تولید صفرا، سپس هضم چربی‌ها، موجب بهبود در فراید هضم غذا می‌شود. در نتیجه مصرف زردچوبه در افراد مبتلا به اختلالات گوارشی توصیه می‌شود. در مطالعات آزمایشگاهی تجویز خوراکی عصاره آبی و متانولی زردچویه به خرگوش موجب کاهش قابل توجه ترشح اسید معده و ترکیبات شیره معده شد.
 
در یک مطالعه بالینی دیگر که بر روی ۱۰ نفر بیمار مبتلا به زخم معده انجام شد، تجویز یک گرم زردچوبه در روز موجب تسریع در بهبود زخم و کاهش درد معده شده است. بر اساس تحقیقات، زردچوبه به عنوان مهارکننده اسپاسم ماهیچه صاف، موجب کاهش درد‌های شکمی ناشی از کولیت اولسراتیو در انسان می‌شود. علاوه بر این، گزارش شده است که زردچوبه موجب مهار رشد هلیکوباکترپیلوری می‌شود. هلیکوباکترپیلوری نوعی باکتری مارپیچی شکل است که می‌تواند باعث التهاب مزمن در پوشش داخلی معده در انسان شود.
 
• اثر زردچوبه در کاهش بیماری‌های قلبی: طبق مطالعات حیوانی انجام شده، تجویز زردچوبه به خرگوش دارای کلسترول بالا موجب کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید خون و مهار اکسیداسیون LDL شده است. زردچوبه همچنین از تجمع پلاکت‌ها بر دیواره عروق موش صحرایی پیشگیری می‌کند. در نتیجه، زردچوبه با اثر مهار اکسیداسیون LDL و تجمع پلاکت‌ها که از فاکتور‌های موثر در شکل گیری پلاکت آترواسکلروز است، احتمالا در پیشگیری و بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی موثر می‌باشد. علاوه بر مطالعات و آزمایش‌های حیوانی، تحقیقات اثر زردچوبه بر روی انسان نیز کاهش غلظت کلسترول تام و افزایش غلظت کلسترول HDL را نشان داد.
 
• زردچوبه موثر در کاهش علائم آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید نوعی بیماری التهابی و خود ایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم فرد حمله می‌کند. این بیماری موجب می‌شود تا نواحی آسیب دیده فرد به شدت ملتهب و دردناک شوند. آرتریت روماتوئید به صورت همزمان به بسیاری از مفصل‌ها از جمله مفاصل دست‌ها، مچ دست‌ها و زانو‌ها آسیب می‌رساند. دارو‌های متعددی برای کاهش علائم التهاب مفاصل توسط پزشک پیشنهاد می‌شود؛ اما آنچه بیشتر اهمیت دارد، رعایت یک رژیم غذایی سالم است.
 
طبق مطالعات صورت گرفته زردچوبه با اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌تواند در کاهش درد مفاصل این بیماری موثر باشد. در دو مطالعه، تاثیر زردچوبه با دوز ۱۲۰ میلی‌گرم روزانه بر بیماری آرتریت روماتوئید در مقایسه با فنیل بوتازون با دوز روزانه ۳۰ میلی‌گرم انجام شده است. نتایج این مطالعات بهبود خشکی مفاصل صبحگاهی، افزایش مدت قدم‌زنی و کاهش ورم و درد مفاصل بود.

مضرات زردچوبه برای کلیه 

باید گفت کورکومین موجود در زردچوبه دارای مقادیر بالایی اگزالات است که می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد و در عملکرد این اندام حیاتی اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، کورکومین دارای طبع گرم است که اغلب با اسهال، سوءهاضمه و موارد دیگر همراه است.

طبع زردچوبه

طبع زردچوبه در طب سنتی گرم و خشک است و آبلیمو و آب بالنگ بهبود دهنده خواص و مزاج زردچوبه و کاهنده عوارض آن هستند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه