اخبار داغ

کاخ تاریخی میزبان جشنواره نوروزگاه

کاشت کلم و کاهو در زمین گلف کاخ مروارید!

کاشت کلم و کاهو در زمین گلف کاخ مروارید!
زمین گلف مجموعه کاخ مروارید را به کشاورزان واگذار شده بود که در آن کلم و کاهو می کاشتند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کاخ مروارید در استان البرز مجموعه منحصر به فرد و بزرگی است که مرمت آن صد تا ۱۵۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد گستردگی این مجموعه موجب شده تا سرمایه گذاران کمتری بتوانند این مجموعه را در اختیار بگیرند از آن طرف به دلیل فرسودگی مجموعه؛ هزینه‌های مرمت در آن کم نیست. در کنار همه این مسائل عدم مالکیت وزارت میراث فرهنگی، بزرگترین مانع پیش رو برای ساماندهی کاخ مروارید است.

از سویی این کاخ چندین مجموعه در کنار خود دارد که می‌توان آنها را احیا و تغییر کاربری داد تا زمانی که بتوان کل مجموعه را مرمت و بازسازی کرد.

زمین گلف این کاخ یکی از مهمترین بخش‌های آن به شمار می‌آید. این زمین گلف از نظر مدیران فدراسیون گلف کشور به عنوان یک ظرفیت مهم دیده می‌شود.

هر از چندگاهی درباره اختصاص زمین گلف کاخ مروارید به این فدراسیون صحبت‌هایی می‌شود اما این موضوع تا امروز به نتیجه نرسیده. چند سال پیش رقیه علیدوست رئیس هیأت گلف استان البرز گفته بود علیرغم پیگیری‌های فراوان احیا زمین گُلف مجموعه فرهنگی گردشگری کاخ مروارید کرج به آینده موکول شد.

مهرداد جمشیدی دبیر فدراسیون گلف در این باره گفت: اگر زمین کاخ مروارید به ورزش گلف اختصاص داده شود، بدون شک این رشته در استان رونق خاصی خواهد گرفت.

در این باره فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: این کاخ در گذشته فرودگاه اختصاصی و زمین گلف داشته اما الان زمین گلف تقریباً محو شده و جزو فضای سبز کاخ قرار دارد و به جای آن تا سال‌های قبل کاهو و کلم می‌کاشتند چون زمین گلف را به کشاورزان داده بودند. اما حالا زمین گلفی که در محدوده ۱۲۰ هکتاری قرار دارد باید احیا شود.

این زمین ها سال ها در اختیار کشاورزان بوده درحالی که یکی از بهترین زمین‌های گلف است.

 

کاخ مروارید میزبان جشنواره نوروزگاه

یحیی دارایی سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از برگزاری جشنواره نوروزگاه در محوطه کاخ تاریخی مروارید کرج و اظهار داشت: این جشنواره از ۳ تا ۱۵ فروردین در محوطه کاخ مروارید با برگزاری برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود.

به گفته وی این جشنواره همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب با برپایی ۶۰ غرفه شامل صنایع‌دستی، سوغات استان‌ها و سیاه چادر اقوام مختلف برپا می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز کالسکه سواری در محوطه کاخ مروارید، وجود فضای شادی و نشاط برای کودک و نوجوانان، و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و آئینی، اجرای نمایش‌های نوروزی از جمله کاروان شادی که شامل نمادهای فرهنگی نوروز و اجرای مراسم شاد آئینی است را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

وی متذکر شد: همچنین برنامه‌های شاد استیج هر بعد از ظهر با حضور مجری‌های برتر صدا و سیما، استندآپ کمدین‌ها، اجرای گروه‌های مراسم آئینی اقوام، اجرای موسیقی زنده و با دعوت از بازیگران و چهره‌های برتر برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
حسن -> 1402/02/02
پاسخ

تو این مملکت هیچی جای تعجب نداره... باز خداروشکر که تو استادیوم آزادی کلم نکاشتن!