اخبار داغ

حمله ملخ های عربی به سواحل خلیج فارس؛

هجوم ملخ های صحرایی به جنوب کشور/ غرب هرمزگان متحمل بیشترین آسیب از حضور مهمان ناخوانده

هجوم ملخ های صحرایی به جنوب کشور/ غرب هرمزگان متحمل بیشترین آسیب از حضور مهمان ناخوانده
هجوم ملخ های دریایی یا صحرایی در فصل برداشت محصولات باغی و زراعی تهدیدی جدی بشمار می رود که بخش قابل ملاحظه ای از اراضی هرمزگان را در برگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛بروز افات و امراض گیاهی مهم ترین معضل بخش کشاورزی و تولیدات گیاهی بشمار می رود که بکارگیری علم و‌تکنولوژی در تولید انواع سم ها و آفت کش ها کمک شایانی به تولید محصولی سالم و با کیفیت می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

با گسترش فعالیت های زیرزمینی در بخش کشاورزی و واردات غیرقاونی انواع محصولات باغی و گونه های زراعی آلوده به آفات، زمینه نشر و گسترش امراض گیاهی رونق یافته  که به دلیل ناشناخته بودن آفات و مقاوم بودن نسبت به سموم کشاورزی میزان اراضی آلوده گسترده تر می شود.

,

واردات میوه قاچاق با چاشنی آفات

, واردات میوه قاچاق با چاشنی آفات,

طمع ورزی و کسب سود در بخش محصولات کشاورزی موجب شده تا عده ای با واردات قاچاق میوه به صورت ناخواسته موجب تکثیر آفات بیگانه در کشور شوند این موضوع علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن معیشت کشاورزان در فصل تولید،تهدیدی جدی برای صنعت کشاورزی به شمار می رود.

,

استان هرمزگان به واسطه مرز آبی طولانی و تردد بیشمار فعالان اقتصادی و سودجویان متحمل بیشترین صدمات در بخش کشاورزی است.

,

هجوم آفات و امراض گیاهی در سال های اخیر ابعاد مختلف کشاورزی در هرمزگان را مورد هجمه قرار داده که شیوع سوسک حنایی‌در نخلستان ها، شپ پره مینور در اراضی صیفی و زراعی تنها نمونه های کوچکی از آفات وارداتی هستندکه با وجود لطمات جبران ناپذیر هیچ راه قطعی برای مبارزه با آن شناسایی نشده است.

,

نوسانات بازار ارز موجب بی رغبتی سودجویان به فعالیت در عرصه واردات میوه و‌محصولات زراعی شده که در مقابل با ایجاد بازار مناسب در کشورهای همسایه و رونق صادرات امید بهبود معیشت کشاورزان در فصل برداشت می رود.

,

بازار داغ محصولات زراعی هرمزگان در کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه موجب شده تا محصولات تولیدی با قیمت مقبول تر از سال های گذشته از دست کشاورز خریداری شود هرچند که وجود دلالان و‌بازار سیاه همچنان سد راه رونق این عرصه به شمار می رود.

,

هجوم ملخ های دریایی به اراضی هرمزگان

, هجوم ملخ های دریایی به اراضی هرمزگان,

هجوم ملخ های دریایی یا صحرایی در فصل برداشت محصولات باغی و زراعی تهدیدی جدی بشمار می رود که بخش قابل ملاحظه ای از اراضی هرمزگان را در برگرفته است.

,

با شدت گرفتن تهاجم ملخ های بیگانه به اراضی غربی هرمزگان زنگ خطر صنعت کشاورزی به صدا درآمد چرا که این آفت در دسته های بزرگ با ورود به منطقه هر گونه گیاه را سر راه خود ببیند از بین می برند.

,

ملخ صحرایی مهاجم از آفات بومی عربستان به شمار می رود که در هفته های اخیر با ورود به استان های جنوبی کشور خسارات فراوانی به جا گذاشته اند.

,

مسئولان جهاد کشاورزی هرمزگان در اظهارات قابل تاملی عنوان کردند که ملخ های مهاجم از کشور های حاشیه خلیج فارس با گذر از دریا خود را به هرمزگان، خوزستان، کرمان، سیستان وبلوچستان،بوشهر و فارس رسانده اند.

,

اعلام  آماده باش علیه ملخ ها

, اعلام  آماده باش علیه ملخ ها,

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام  آماده باش علیه ملخ ها در هرمزگان اظهار کرد: شش فروند هواپیمای سمپاش علیه ملخ‌های صحرایی در هرمزگان و پنج استان دیگر در وضعیت آماده باش قرار گرفتند.

,

وی از تامین آفت‌کش‌های مورد نیاز برای مقابله و کنترل به موقع آفت ملخ صحرایی در شش استان خبر داد

,

ملخ صحرایی (دریایی) در سواحل این استان در حالت مهاجری دیده شده و حالت طغیانی پیدا کرده و در دسته های بزرگ به پرواز در آمده و تا شعاع چند صد کیلومتری به تمامی شهرها و حتی کل کشور گسترش می یابند.

,

غرب هرمزگان شاهد بالاترین میزان تهاجم ملخ های صحرایی است که بیشترین حجم تراکم آن در روستای نخیلو مشاهده شده است.

,

سازمان جهاد کشاورزی در راستای مقابله با گسترش این آفت اقدام به سم پاشی هوایی غرب استان نموده و تاکنون ۴۵۰۰هکتار از اراضی بندرلنگه سمپاشی شده همچنین دسته های میلیونی ملخ در روستای نخیلو‌ و شیبکوه نابود شده است.

,

عدم اجرای طرح های مبارزه با ملخ های مهاجم در کشورهای عربستان، امارات متحده، وعمان موجب شده تا دسته های متعدد این افت وارد کشور شود.

,

ملخ های صحرایی در دو نوع پیاده (پوره ها) و بالدار در حال گسترش در روستاها و شهرهای هرمزگان هستند و تاکنون در شهرستان بستک، رودان و‌بخش رودخانه نیز مشاهده شده است.

,

علی ای حال با توجه به خسارات جبران ناپذیر ملخ های صحرایی و سرعت گسترش آن در شهرها و روستاهای کشور انتظار می رود اقدامات مجدانه در این عرصه صورت گیرد.

,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه