اخبار داغ

پشت پرده همکاری فیفا و عربستان برای برگزاری جام جهانی قطر !

پشت پرده همکاری فیفا و عربستان برای برگزاری جام جهانی قطر !
سال ۲۰۱۰ بود که فیفا میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را به قطر داد و برای اولین بار یک کشور عربی را به میزبانی بزرگترین تورنمنت فوتبالی دنیا انتخاب کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تهران نیوز؛ اعدام ۳۷ نفر از فعالان مدنی در عربستان آخرین پرده از تئاتر وحشتناک رژیم سعودی است که ماه گذشته میلادی رقم خورد اما کارنامه سیاه رژیم سعودی تنها در این مورد خلاصه نمی‌شود و باید جنگ پنج ساله این کشور علیه مردم مظلوم یمن و رقم زدن یکی از بدترین فجایای انسانی در این کشور، درگیری با قطر و ایران، دخالت در امور داخلی سایر کشورهای عربی، قتل جمال خاشقچی و قطعه قطعه کردن جسد این روزنامه‌نگار، دستگیری و شکنجه فعالان مدنی و درگیری با شهروندان ساکن در مناطق شیعه نشین را نیز به لیست جنایات سعودی‌ها در چند سال گذشته اضافه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

حالا با روشن‌تر شدن ابعاد جنایات سعودی‌ها برای افکار عمومی دنیا، اعتبار پادشاهی سعودی به شدت در معرض خطر قرار گرفته و متحدان قدیمی این کشور دیر یا زود مجبور خواهند شد که برای کنترل فشار افکار عمومی نیز شده به عربستان پشت کنند.

,

این امر بعد از گزارشات سازمان ملل از اوضاع انسانی در یمن و قتل جمال خاشقچی شدت بیشتری گرفته و حتی دولت‌های اروپایی را مجبور کرد که حتی به‌صورت نمایشی نیز شده حاکمان سعودی را ترد کنند. سعودی‌ها حالا بیش از پیش در گوشه رینگ قرار گرفتند و برای فرار از این وضعیت دست به هر کاری می‌زنند و یکی از این راه‌ها فوتبال است.

,

 

,

قطر میزبان جام جهانی می‌شود

, قطر میزبان جام جهانی می‌شود,

میزبانی قطر در جام جهانی

, میزبانی قطر در جام جهانی, میزبانی قطر در جام جهانی, میزبانی قطر در جام جهانی,

سال ۲۰۱۰ بود که فیفا میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را به قطر داد و برای اولین بار یک کشور عربی را به میزبانی بزرگترین تورنمنت فوتبالی دنیا انتخاب کرد. این انتخاب فشار زیادی را به کشورهای عربی دیگر و خصوصاً عربستان آورد که یک کشور بسیار کوچک تر از آنها موفق به پذیرش این میزبانی شده و از همان ابتدا با لابی‌های مختلف سعی در خراب کردن این رویا داشتند.

,

برنامه سعودی‌ها به جایی نرسید و آن‌ها مجبور شدند با این واقعیت کنار بیایند که قطر میزبان جام جهانی شده اما حالا عربستان امیدوار است تا با ناتوانی قطر در میزبانی این مسابقات خودش را به‌عنوان یکی از کشورهای میزبان معرفی کند و به وسیله فوتبال در سطح بین‌الملل برای خود آبرویی دست و پا کند.

, , , این را هم بخوانید >  ذره‌ای در دفاع از منافع ملی کوتاه نمی‌آییم,

 

,

فوتبال، محلی برای کسب آبروی ریخته!

, فوتبال، محلی برای کسب آبروی ریخته!,

saudia arabia and fifa

, saudia arabia and fifa, saudia arabia and fifa, saudia arabia and fifa,

پادشاه سعودی در صدد است که با کمک فیفا حداقل میزبانی چند بازی جام جهانی را بدست بیاورد و خود را در این میزبانی شریک کند و یا این‌که قطر را مجبور کند تا میزبانی را با یکی کشورهای منطقه شریک شود تا رقیبش حداکثر استفاده از میزبانی را نداشته باشد.

,

آنچه که سعودی‌ها را در پیگیری این مهم ترغیب می‌کند، تصمیم رئیس فیفا به برگزاری ۴۸ تیمی جام جهانی قطر است و با توجه به رابطه نزدیک اینفانتینو با مقامات سعودی ولع آن‌ها برای این طعمه بیشتر می‌شود. برآوردهای فیفا نشان می‌دهد که برای برگزاری ۴۸ تیمی جام جهانی به جای ۳۲ تیم، دست کم به دو استادیوم دیگر نیاز است که خاک قطر دیگر گنجایش آن را ندارد و باید یک کشور با قطر دراین میزبانی شریک شود.

,

فیفا و قطر در مورد این موضوع در حال بحث و تبادل نظر هستند و قرار است در مجمع بعدی فیفا در ماه آینده میلادی در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود. جدا از بحث افزایش احتمال حضور در جام جهانی برای بسیاری از کشورها، آنچه که سایرین را برای رأی دادن به این طرح ترغیب می‌کند افزایش تعداد دیدارها و به طبع آن درآمد جام‌جهانی است که حدود ۴۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد داشت.

,

 

,

قطر به‌دنبال شریک می‌گردد

, قطر به‌دنبال شریک می‌گردد,

جام جهانی 2022 قطر

, جام جهانی 2022 قطر, جام جهانی 2022 قطر, جام جهانی 2022 قطر,

با توجه به این معادلات احتمال ۴۸ تیمی شدن جام جهانی بسیار بالا رفته و علیرغم میل باطنی قطری‌ها، این رخداد قریب الوقوع به نظرمی‌رسد. از حالا آنها باید به دنبال شریکی برای خود بگردند که با توجه به شرایط فعلی قطر با همسایگانش، پیدا کردن آن سخت شده است. بعلاوه آن که سعودی‌ها در عمل و پشت پرده نخواهد گذاشت که کشورهای دیگر بجز خودشان این شراکت را به پذیرند.

,

عمان و کویت تنها گزینه‌های مطلوب قطر هستند که با این کشور کمترین تنش را دارند اما آنها دست رد به سینه فیفا زدند. عمان به مقامات برگزار کننده این تورنمت اعلام کرده است که آمادگی برگزاری این رویداد را ندارد و کویت نیز علاقه‌ای به برگزاری دومین تورنمت معتبر ورزش دنیا نشان نداده تا معادلات به ضرر قطر رقم بخورد.

,

 

,

پرچم سفید صلح برای یک جام

, پرچم سفید صلح برای یک جام,

طبق ارزیابی‌های فیفا، با توجه به وضعیت ژئوپلیتیک منطقه و محاصره اقتصادی، زمینی و هوایی قطر توسط بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی و بالا بودن سطح تنش در روابط این کشورها با قطر، مشارکت آنها در برگزاری جام جهانی قطر نیازمند رفع محاصره قطر و نزدیکی مجدد این کشورها به قطر است، موضوعی که احتمالاً به امضای معاهده‌ی دو جانبه‌ای بین قطر و عربستان بیانجامد که طبق آن قطر در ازای رفع محاصره توسط عربستان و متحدانش میزبانی مشترک با یکی از این کشورها را بپذیرد.

,

 

,

حقوق بشر، بهانه‌ای برای سود بیشتر

, حقوق بشر، بهانه‌ای برای سود بیشتر,

جام جهانیو حقوق بشر

, جام جهانیو حقوق بشر, جام جهانیو حقوق بشر, جام جهانیو حقوق بشر,

در صورت حصول این توافق بین عربستان و قطر، اینفانتینو به عنوان سفیر صلح در خاورمیانه عمل خواهد کرد و می‌تواند رویای جایزه صلح نوبل را در ذهن خود به پروراند. اینفانتینو جام‌جهانی را برنامه‌ای برای ایجاد آزادی بیشتر در عربستان می‌داند اما هدف اصلی او و مدیران فیفا راضی نگه داشتند بزرگترین سرمایه گذار فیفا است.

,

«سافت‌بانک» ژاپن طرحی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار ارائه کرده تا دو تورنمنت بین‌المللی جام باشگاه‌های جهان با قالب جدید و لیگ ملت‌های جهان راه اندازی شود و تعداد تیمهای جام جهانی نیز افزایش یابد. دو بند نخست این برنامه فعلاً عملیاتی نشده اما حجم این سرمایه‌گذاری به حدی است که فیفا را مجبور می‌کند برای راضی نگه‌داشتن سرمایه‌گذار به جام جهانی ۴۸ تیمی فکر کند تا حداقل سرمایه‌گذار را راضی نگه دارد. برای روشن‌تر شدن حجم این سرمایه‌گذاری فقط کافی است که بدانید فیفا از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، نزدیک به چهار و نیم میلیارد دلار درآمد داشته و این مبلغ به اندازه ۵ جام جهانی برای فیفا درآمد خواهد داشت.

,

حالا می‌توان درک کرد که چرا اینفانتینو تا این حد به مقامات سعودی نزدیک شده و با محمد بن‌سلمان صمیمی شده است و بن‌سلمان با اینکه تیم ملی کشورش بازی افتتاحیه جام جهانی روسیه را  ۵ بر صفر به روس ها باخت، لبخند می‌زد و اثری از غم در چهره‌اش دیده نمی‌شد.

,

 

,

اعطای میزبانی به سعودی‌ها سرپوشی بر جنایات آنها است

, اعطای میزبانی به سعودی‌ها سرپوشی بر جنایات آنها است,

جام جهانی و جنایات عربستان

, جام جهانی و جنایات عربستان, جام جهانی و جنایات عربستان, جام جهانی و جنایات عربستان,

قطر ۱۰سال است که در حال تدارک برگزاری جام جهانی است و در این راه سختی‌های زیادی را متحمل شده که از جمله‌ آن اتهامات فساد مالی و پرداخت رشوه به مقامات وقت فیفا برای گرفتن میزبانی و شکایت های مختلف برای شرایط سخت کاری در قطر است. از این روی شریک شدن میزبانی با امارات یا عربستان  ولو در سطح بسیار کوچک یک شکست سخت برای قطری‌ها خواهد بود.

,

جیمز دورسی از دانشگاه مطالعات بین‌الملل و موسسه خاورمیانه راجاراتنام سنگاپور می‌گوید که قطر ممکن است موفق شود فیفا را مجاب کند تا قرارداد فعلی برگزاری جام‌جهانی با ۳۲ تیم اجرایی شود اما اگر سعودی‌ها جام‌جهانی را با قطر شریک شوند، زیر ذره‌بین قرار خواهند گرفت و وضعیت بد این کشور بیش از پیش آشکار خواهد شد. فیفا حالا با گروه‌های حامی حقوق بشر در تماس است تا با مطرح کردن مسائل حقوق بشری و تأثیر برگزاری جام جهانی بر حقوق بشر در کشورهای مرتجع عربی آنها را نیز به این قائله وارد کنند.

,

 

,

پول، خون را خواهد شست؟

, پول، خون را خواهد شست؟,

جنایات سعودی‌ها

, جنایات سعودی‌ها, جنایات سعودی‌ها, جنایات سعودی‌ها,

ماجرای خاشقچی و جنگ یمن به بن‌سلمان نشان داد او می‌تواند هر کاری که دلش خواست انجام دهد، شاید در ابتدا کمی مشکلات پیش بیاید اما به‌زودی سفرهای بیزنس‌کلاس و فرست کلاس به ریاض پر از تجار چشم آبی خواهد بود که به‌دنبال عقد قرارداد هستند.

,

داستان جان فلینت، مدیر اجرایی بانک HSBC خود یکی از همین شواهد است که پول، خون را خواهد شست. فلینت پس از قتل خاشقچی از ملاقات با مقامات سعودی سر باز زده بود اما  مدت کوتاهی در کنفرانسی در ریاض گفت: «مایه افتخار ماست که به عربستان سعودی برگشته‌ایم.»

,

در صورتی که عربستان میزبان مشترک جام‌جهانی شود به بهترین شکل اوضاع امروز جهان را نشان خواهد داد. پیام اصلی این اقدام سعودی‌ها کاملاً روشن و واضح است، هرچه می‌خواهید ظلم و ستم کنید، قدرت‌های دنیا دیگر حتی وانمود هم نخواهند کرد که این موضوع برایشان مهم است.

,

برگرفته از فایننشیال تایم

, برگرفته از فایننشیال تایم,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه