اخبار داغ

کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با دانا؛:

معتبرسازی گزینه نظامی؛ عملیات روانی از سوی آمریکایی ها برای امتیازگیری/ فشار تحریم ها با هدف فروپاشی اقتصاد ایران است

معتبرسازی گزینه نظامی؛ عملیات روانی از سوی آمریکایی ها برای امتیازگیری/ فشار تحریم ها با هدف فروپاشی اقتصاد ایران است
کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر اینکه آمریکایی ها خوب می دانند که توان رویارویی با ایران را ندارند، گفت: اتفاقاتی که امروز شاهد آن هستیم عملیات روانی گسترده با هدف معتبرسازی گزینه نظامی برای تغییر مواضع مسئولان کشور و فروپاشی اقتصادی برای ایجاد فشار افکار عمومی در راستای سوق دادن مسئولان به سمت میز مذاکره است.
[

ابوذر گوهری مقدم، کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به رفتارهای اخیر آمریکا اظهار داشت: هدف کلی سیاست اعمال فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، منزوی و درون گرا کردن کشورمان به منظور ممانعت از نفوذ منطقه ای است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه ترامپ نشان داده که سعی خواهد کرد برای رسیدن به این اهداف ابزارهای مختلفی را به کار ببرد و دو راهبرد اساسی را علیه ملت ما دنبال می کند، تصریح کرد: نخست افزایش فشار با هدف وادارسازی حاکمیت به مذاکره و امتیازدهی است و یا به عبارت بهتر تغییر مواضع مسئولان با اعمال فشار برای آوردن آن ها پای میز مذاکره.

,

کارشناس مسائل آمریکا افزود: راهبرد دوم ترامپ فلج سازی اقتصاد کشور و کشاندن این مقوله به سمت فروپاشی است، بدین معنا که با افزایش فشار تحریم ها در نهایت سبب ساز اعتراض گروه هایی از مردم شود و این فشار داخلی باعث شود که حاکمیت مجددا امتیاز دهد و یا به لحاظ اقتصادی با فروپاشی همراه شود.

,

گوهری مقدم خاطر نشان کرد: نکته مهمی که آمریکا برای تحقق این دو هدف بر روی آن تأکید دارد این است که گزینه نظامی را باید معتبر جلوه دهد و معتبرسازی گزینه نظامی غیر از انجام عملیات نظامی است.

,

وی بیان داشت: اتفاقاتی که امروز شاهد آن هستیم عملیات روانی گسترده با هدف معتبرسازی گزینه نظامی برای تغییر مواضع مسئولان کشور است تا افکار عمومی به حاکمیت فشار بیاورند و آنان را به سمت مذاکره سوق دهند.

,

این کارشناس ادامه داد: مذاکره ای که در شرایط فعلی با توجه به این دولتی که آمریکا دارد یک مذاکره از موضع برابر نیست و آمریکایی ها هم بارها نشان دادند که در گفتار و کردار خودشان صادق نیستند.

,

گوهری مقدم گفت: این روزها نتیجه مسائلی که ما در مذاکرات آمریکا با کره شمالی و چین شاهد هستیم، تنها چیزی جز زیاده خواهی های دولتی نیست که حداقل تعهداتش را رعایت نمی کند و بدعهدی های مکرر دارد.

,

وی اظهار کرد: از این رو این عملیاتی روانی که دشمن انجام می دهد و به ظاهر با تحرکات نظامی کشور آمریکا هم همراه بوده، مسئله ای است که باید به آن توجه کرد و به طور عمده از زاویه عملیات روانی قابل تحلیل است و بحث اصلی همان معتبرسازی گزینه نظامی است.

,

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: اگر بپذیریم اقدامات اخیر آمریکا عملیات روانی است، خواهیم دانست که اظهار نظرهای متفاوتی را که از مقام های آمریکایی شنیده می شود به معنای تناقض در گفتار نیست.

,

گوهری مقدم افزود: ممکن است حرف ها و اظهار نظرهای جنگ طلبان را در داخل دولت یا کنگره آمریکا رصد کنیم، اما اگر افرادی همچون بولتن را درست تحلیل کنیم می بینیم که بخشی از دستگاه عملیاتی روانی هستند و دقیقاً کارکرد خودشان را برای جنگ روانی انجام می دهند.

,

وی با بیان اینکه حتی ترامپ بین جملات خودش هم گفته بین دولت من اختلاف به وجود نیامده، ادامه داد: به نظر می رسد که بولتن قرار است چهره معتبرسازی تهدیدات را انجام بدهد.

,

این کارشناس عنوان کرد: از طرف دیگر از آنجا که آمریکایی ها در مقام و جایگاهی نیستند که بخواهند جنگی را به راه بیاندازند و یا توانایی اش را داشته باشند، افرادی همچون پمپئو و برخی نظامی های آمریکا می گویند جنگی قرار نیست انجام شود و این احتمال می رود که ترامپ به آنان گفته باشد موضوع را به نحو دیگری مدیریت کنند و به سمت کاهش تنش بروند.

,

گوهری مقدم با اشاره به اینکه امروز شاهد هستیم آمریکایی ها مسیرهای آشکار و پنهان دیپلماتیک را از سوی کشورهایی همچون سوئیس، ژاپن، عراق و عمان در حال پیگیری هستند که به نحوی ایران را آرام کنند، تصریح کرد: ما اقدامات حداقلی را انجام دادیم و همین امر سبب واکنش آمریکا و انفعال آن ها شده، از این رو به طور قطع گزینه نظامی گزینه آن ها نیست و جنگی نخواهد شد و بیشتر اقداماتشان جنبه عملیات روانی دارد.

,

وی همچنین درخصوص تحرکات دولت های عربی حاشیه خلیج فارس در ماه های اخیر گفت: آن چیزی که ما در تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد هستیم بخشی از فرایند وابستگی جدی دولت های آنان به ایالت متحده است و عجیب نیست که بخواهند پایگاه های خودشان را در اختیار آمریکایی ها قرار بدهند، کما اینکه در حال حاضر هم پایگاه هایشان در اختیار آمریکا است، آن چیزی که این کشورها به دنبالش هستند تغییر آرایش حضور آمریکایی در منطقه است.

,

کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر اینکه این کشورها به تنهایی موجودیت مستقلی نداشته و حتی توان ماجراجویی و پاسخگویی ندارند، گفت: آنان مجبور هستند در ازای پرداخت هزینه های بسیار از جیب و منافع ملت خودشان، حمایت آمریکایی را جلب کنند.

,

گوهری مقدم اظهار کرد: نکته جالب این است که حتی برخی از اعراب درپی تحولات اخیر معتقد هستند که آمریکایی ها در نهایت از آن ها تنها استفاده خواهد کرد و حتی به حمایت از آن برنخواهد خواست، همچنان که در گذشته دیدیم آمریکا مردم و دولت مصر را رها کرد.

,

وی گفت: این دیکتاتورهای عربی می دانند که روزی آمریکا پشتشان را خالی می کند با این حال مجبور هستند به خاطر بقای خودشان هم راستا با آمریکا عمل کنند.

,

گوهری مقدم در پایان تأکید کرد: با همه این موارد گفته شده هرگز جنگ نخواهد شد و آمریکایی ها با عملیات روانی که به راه انداخته اند، تنها به دنبال امتیازگیری از ملت و دولت ما هستند که در این مقوله هم راه به جایی نمی برند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه