اخبار داغ

به مناسبت روز بهزیستی؛

شاعر و داستان نویس جوان کُردستانی خواب های زلزله زده را تعبیر می کند

شاعر و داستان نویس جوان کُردستانی خواب های زلزله زده را تعبیر می کند
صباح سلطانی ، شاعر و داستان نویس جوان کُردستانی ، که با وجود معلولیت همچنان در برابر مشکلات زندگی خوش درخشیده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، صباح سلطانی، شاعر و داستان نویس جوان کُردستانی ، که با وجود معلولیت همچنان در برابر مشکلات زندگی خوش درخشیده است ، روز جمعه بیست و یک تیر ماه سال هزار و سیصد و هفتاد ، در شهر زیبا و فرهنگ پرور قروه کُردستان دیده به جهان گشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

صباح سلطانی ، بیش از ده سال است که در عرصه کار داستان نویسی می باشد و به صورت تجربی هم شعر می گوید.

,

 

,

وی تا کنون چند فیلم کوتاه و نمایش تئاتر را نیز کارگردانی کرده ، اما داستان نویسی را به صورت حرفه ای ادمه داده است.

,

 

,

ایشان یک مجموعه داستان کوتاه در حال چاپ ، و دو کتاب دیگر نیز آماده چاپ دارد. صباح دانشجوی رشته مدیریت دولتی است و تا به حال در چند جشنواره کشوری و منطقه ای رتبه آوری داشته است.

,

 

,

, ,

 

,

از جمله افتخارات این هنرمند جوان عبارت است از؛ نفر برگزیده چهاردهمین دوره جشنواره شعر و داستان جوان سوره استان زنجان ، رتبه چهارم کشور در جشنواره جوان خوارزمی در رشته ادبیات داستانی نود و یک ، رتبه ششم کشور در بخش ادبیات داستانی جشنواره جوان خوارزمی نود ، رتبه برگزیده کشوری در همایش ملی ما می توانیم در رشته مقاله پژوهشی هشتاد و نه ، رتبه منتخب چهارمین جشنواره سراسری رادیو جوان در بخش داستانک نود و سه ، رتبه منتخب اولین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی تدبیر قلم نود و چهار ، رتبه برتر جایزه سراسری داستان نویسی خانه ادبیات اصفهان نود و چهار ، رتبه دوم کشور در جشنواره سراسری سفیر مهربانی در بخش داستان نویسی نود و سه ، نامزد بهترین نویسنده  سومین جشنواره بین المللی رادیو جوان در بخش داستانک نود و دو ، نامزد بهترین نویسنده هفتمین جشنواره داستان انقلاب نود و سه ، نامزد دریافت جایزه ادبی بین المللی لیراو نود و چهار ، رتبه اول بخش ویژه ششمین دوره جشنواره شعر و داستان جوان کُردستان در بخش داستان نود و سه ، تألیف کتاب مجموعه داستان کوتاه (خواب های زلزله زده) ، جزو یازده هنرمند برتر استان کُردستان از نگاه حوزه هنری نود و سه ، رتبه سوم نویسندگی چهارمین جشنواره تئاتر معلولین  زاگرس نود و چهار ، سردبیر نشریه های باران و آبشار وابسته به انجمن معلولین شهرستان قروه ، کسب رتبه اول چهارمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره حوزه هنری کُردستان در بخش داستان نود و یک ، رتبه اول استان در هشتمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج و حضور در مرحله کشوری نود و سه ، کارگردانی تئاتر خیابانی “روز تولد من” و صحنه ای “شهردار کجاست“ ، نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه ”قیام” ،رتبه برگزیده استانی جشنواره جوان خوارزمی و شرکت در مرحله کشوری رشته ادبیات داستانی هشتاد و نه ، شش دوره حضور در مرحله کشوری جشنواره پرسش مهر ریاست جمهوری به عنوان نماینده استان کُردستان در رشته های داستان و نمایشنامه نویسی ، کسب رتبه اول استان کُردستان در مسابقات قرآنی عترت معلولان نود و دو ، چاپ آثار در روزنامه های محلی و کشوری ، خبرنگار ویژه نامه معلولان سوران ، و....  

,

 

,

 

,

, ,

 

,

حالا ما امروز میهمان منزل صباح سلطانی هستیم، جایی که صفا و صمیمیت خانواده صباح را به راحتی می توان احساس کرد.

,

پدر او به زودی به سفر حج مشرف خواهد شد ، التماس دعا داریم و به خوبی می توان فضای میهمانی الهی را در منزل آنان احساس کرد.

,

 

,

صباح از خانواده اش می گوید و از اینکه حمایت های پدر و مادرش چقدر در موفقیت این روزهایش اثرگذار بوده است

,

 

,

 لطفا خودت را برای مخاطبین ما معرفی کن و از دوران تحصیلت بیشتر بگو ؟

,

 

,

صباح سلطانی هستم متولد بیست و یکمین روز از تیرماه سال 70 که در شهرستان قروه به دنیا امدم و در همان بدو تولد به دلیل مشکلات ژنتیکی دچار معلولیت جسمی حرکتی شدید از ناحیه کمر و پا بودم .

,

 

,

پس از گذراندن دوران کودکی در مدرسه استثنایی قروه دوران ابتدایی را گذراندم و خوشبختانه به دلیل داشتن توانایی حضور در مدارس عادی و با تشخصی دبیران اموزش و پرورش به دلیل برخورداری از هوش بالا موفق به گذراندن دوران راهنمایی و دبیرستان در مدارس شهدای گمنام و پس از ان نبی اکرم (ص) شدم .

,

 

,

چگونه وارد دانشگاه شدی و در چه رشته ای تحصیل کردی؟

, چگونه وارد دانشگاه شدی و در چه رشته ای تحصیل کردی؟,

 

,

در کنکور سراسری موفق به کسب رتبه مناسب 4 هزار علوم تجربی شده بودم اما متاسفانه به دلیل اینکه شرایط مناسبی نداشتم و برای خانواده ام نیز مقدور نبود که همراه من به شهر دیگری مهاجرت کنند به ناچار تحصیل خود را در قروه ادامه دادم و در دانشگاه پیام نور در رشته مدیریت دولتی فارغ التحصیل شدم و هم اکنون نیز دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار هستم.

,

 

,

کم کم دلمان می خواهد به محل کار صباح برویم ، جایی که این روزها صباح دیگر به انجا بیش از هر جای دیگری انس دارد .

,

وقتی از درب اتاق محل کار صباح عبور می کنیم به خوبی می توان از گل های کنار ورودی به روح لطیف و مهربان صباح نیز پی برد .

,

 

,

, ,

کتاب خواب های زلزله زده را برمی دارد و برایمان قدری از لابلای نوشته هایش می خواند تا بیشتر بشود به نگاه صباح دست یافت.

,

 

,

دوران داستان نویسی و ورود به عرصه ادبیات چگونه دورانی بود؟ و چطور شد که به انجمن باران آمدی؟ 

,

 

,

در همان اوایل دوران راهنمایی داستان نویسی می کردم و در جشنواره های دانش اموزی شرکت داشتم تا اینکه از انجمن حمایت از معلولین قروه با من تماس گرفتند و قرار شد که در نشریه آبشار که متعلق به انجمن بود داستان های خود را ارائه دهم .

,

 

,

این حضور در انجمن حمایت از معلولین آغاز راهی بود برای اینکه در این مجموعه قرار بگیرم و فعالیت خود را به صورت گسترده تری ادامه دهم.

,

 

,

در سال های 92 و 93 در دانشگاه های شهرستان قروه در بخش داستان نویسی کلاس های تدریس را برگزار نمودم  و در ngo ها فعالیت داشتم تا اینکه در سال 94 با افتتاح NGO باران فعالیت های ما شکل پویاتری به خود گرفت.

,

 

,

, ,

 

,

هم اکنون در ngo باران مسئول واحد فناوری و فعالیت های ورزشی معلولین هستم و به تازگی به عضویت هیئت مدیره انجمن باران درآمده ام.

,

 

,

گویا کتاب هایی در دست چاپ داری، لطفا در این خصوص توضیح بده ؟

,

بله تاکنون موفق به چاپ کتاب خواب های زلزله زده در سال 93 شده ام که با کمک انجمن باران به چاپ رسید و در حال حاضر نیز 2 کتاب اماده چاپ دارم که یکی از این کتاب ها ، کتاب کودک موشی و رفقا می باشد و دیگری نیز کتاب شعر کردی است.

,

 

,

یک کتاب دیگر نیز در حال حاضر اماده چاپ دارم که مجموعه داستانک است اما به دلیل شرایط سخت چاپ در حال حاضر به چاپ نرسیده اند.

,

 

,

امروز دغدغه تو و دغدغه دوستان تو چیست؟

, امروز دغدغه تو و دغدغه دوستان تو چیست؟,

 

,

در حال حاضر دغدغه اصلی من و امثال من عدم رسیدگی و عدم تعهد مسئولین نسبت به قوانین تصویب شده برای معلولین است چرا که عدم رعایت این قوانین فرصت ها را نیز از معلولین گرفته است.

,

اهمیت توجه به معلولین متاسفانه در جامعه ما درک نشده است و زمینه ای برای رشد معلولین وجود ندارد و این به یک باور تبدیل شده است که معلولین حقی در جامعه ندارند.

,

 

,

, ,

 

,

هم اکنون هر مجتمع و هر موسسه ای که احداث می شود به یک مانع برای معلولین تبدیل می گردد و افراد معلول نمی توانند از ان بهره ای ببرند.

,


متاسفانه در حال حاضر قوانین مناسب سازی شهری و قانون جامع حقوق معلولین به درستی رعایت و اجرا نمی شود.

,
,

 

,

در حال حاضر باید گفت معلولین از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین حقوق خود محروم هستند به گونه ای که در ارتباط با مسائل اموزشی باید گفت مدارس پذیرای دانش اموزان دارای معلولیت نیستند و در شهری مانند قروه بسیاری از معلولین تنها می توانند دوران ابتدایی را پشت سر بگذارند.و برای دوران راهنمایی و دبیرستان انان فکری نشده است.

,

 

,

در ارتباط با مسائل درمانی نیز وسایل کمک توانبخشی برای معلولین در نظر گرفته نمی شود و اشتغال و مسکن و ازدواج معلولین به یک چالش جدی در زندگی انان تبدیل شده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی با انتقاد از مسئولین شهرستان گفت: هیچ یک از مسئولین به وعده های خود در ارتباط با معلولین عمل نکردند و آقایان فرماندار، نماینده محترم مجلس،شهردار ، امام جمعه و اعضای شورای شهر نسبت به تعهداتی که داده بودند کوچکترین فعالیت مثبتی نداشتند و مدام توپ را به زمین یکدیگر می اندازند.

,

 

,

چه سخنی با دوستان خودت داری؟

, چه سخنی با دوستان خودت داری؟,

 

,

می خواهم بگویم با وجود تمامی مشکلات و سختی هایی که برای معلولین وجود دارد هیچوقت نباید اجازه بدهیم معلولیت مانع از رشد و پیشرفت ما و جامعه ما باشد و باید تلاش کنیم تا با استفاده از توانایی های خدادادی به چیزی که شایسته ان هستیم دست یابیم.

,

 

,

در پایان ما نیز برای صباح عزیز و برای تمام کسانی که با تکیه بر باور و توانایی خود به دنبال کنار زدن محدودیت ها هستند آرزوی موفقیت داریم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه