اخبار داغ

رئیس بانک مرکزی:

شوک ارزی برطرف شده است/ تأمین 54 میلیارد دلار ارز در شرایط تحریم

شوک ارزی برطرف شده است/ تأمین 54 میلیارد دلار ارز در شرایط تحریم
رئیس بانک مرکزی گفت: شوک ارزی سال قبل رفع شده و تنش‌ها و التهابات پیرامونی آن دیگر وجود ندارد و روند قیمتی نیز نشان می‌دهد که ثبات کاهنده بر بازار ارز حاکم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ عبدالناصر همتی صبح امروز در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان اصفهان اظهار کرد: شرایط بسیار ویژه و خاصی داریم و تحریم ناجوانمردانه‌ای با فشار حداکثری جاری است و این فقط از طرف امریکا نیست و برخی دیگر دولت‌ها بخاطر فشارها و جرایم، با امریکا همراهی می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه فرصت خوبی ایجاد شده که وابستگی اقتصادی کم شود، تصریح کرد: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته دسیسه دشمن خنثی شده است.

,

همتی با بیان اینکه از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است،‌ عنوان کرد: نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است.

,

وی اشاره کرد: سال 97، سال سختی بود و هدف دشمن نابود کردن اقتصاد و ایجاد مسائل اجتماعی برای نظام بود که مقاومت مردم و برنامه‌های دولت، فشارها را خنثی کرد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که اکنون می‌توانیم به از ظرفیت‌های ایجاد شده عنوان فرصت استفاده کنیم.

,

همتی با بیان اینکه در نبرد اقتصادی، ورق به نفع جمهوری اسلامی ایران برگشته است، بیان کرد: اگر کمی تدبیر کنیم و اجازه دهیم بازار کار خودش را انجام دهد قطعاً به نتایج خوبی می‌رسیم.

,

رئیس بانک مرکزی در خصوص شرایط سخت سال گذشته یادآور شد: در آن زمان بسیاری از کارشناسان به ما می‌گفتند بیهوده تلاش می‌کنید و هدف قیمتی دلار بسیار فراتر از اعداد فعلی است و آن روزها بسیاری، صحبت از ابرتورم ونزوئلا می‌کردند و تصویری ترسناک از آینده اقتصادی ترسیم می‌کردند اما همه ما می‌بینیم که این مسأله رد شد و جلوی بسیاری از اتفاقات ناگوار گرفته شد.

,

وی همچنین در خصوص نرخ منفی رشد اقتصادی در سال 97 اظهار داشت: نرخ رشد منفی به دلیل شوک ارزی تابستان سال گذشته بود و بیشترین عامل آن نیز قطع صادرات نفت در ماه‌های آبان و آذر و فشارهای تحریمی بود که در ماه‌های بعد رفع شد و وقتی به تفکیک نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بخش غیرنفتی تنها 1.8 رشد منفی داشت و این عدد در سال جاری قابل جبران است.

,

همتی همچنین تصریح کرد: برنامه‌های بازدید زیادی از استان‌های صنعتی کشور داشتیم و در این بازدیدها اغلب مشاهده کردیم که واحدهای صادراتی وضعیت خوبی دارند و برخی واحدها نیز با مشکلاتی مواجه هستند که لازم است بر آن‌ها تمرکز صورت گیرد و توجه اصلی ما بر حل مشکلات کارخانه‌های مشکل دار در شرایط حساس فعلی است.

,

وی تأکید کرد: شوک ارزی سال قبل رفع شده و تنش‌ها و التهابات پیرامونی آن دیگر وجود ندارد و روند قیمتی نیز نشان می‌دهد که  ثبات کاهنده بر بازار ارز حاکم شده و شاخص‌ها در حال اصلاح هستند؛ بر همین اساس، آمارهای سال 98 بیانگر این نکته است تورم و نرخ بیکاری اصلاح شده‌اند و این روند ادامه دارد.

,

رئیس بانک مرکزی اعلام داشت: مشکلات تولید به برخی تولیدات خاص بر می‌گردد که در حال حاضر بر این موضوع تأکید داریم که در فرصت‌های به وجود آمده فعلی می‌توان یک‌بار برای همیشه این مشکلات و وابستگی‌ها را حل کرد و به نتایج خوبی رسید.

,

همتی متذکر شد: دشمنان هم در این قدرت مقاومت ملت ایران در مقابل تداوم تحریم‌ها سردرگم مانده‌اند و نتایج حاصل شده با برآورد قبلی آن‌ها بسیار فاصله دارد، به همین دلیل است که به فکر مذاکره هستند و از شروط متعدد خود به دعوت به مذاکره رسیده‌اند و موضع جمهوری اسلامی در این تقابل، مثبت و از جانب بالا شده است؛ چرا که در موقعیت اقتصادی و سیاسی و نظامی خوبی بوده و ما تعیین‌کننده موضع هستیم.

,

وی تأکید کرد: ما بدون کمک سایر کشورها به این نتایج رسیده‌ایم و بسیاری از کشورها از ترس آمریکا و جرائم تحریمی آن، از همکاری با ما سر باز می‌زدند.

,

به گفته رئیس بانک مرکزی، سال گذشته با همه فشارها 42 میلیارد دلار تأمین ارزی به منظور واردات صورت گرفت و امسال نیز 12 میلیارد دلار در سه ماهه ابتدایی امسال تأمین ارزی واردات انجام شده که در شرایط تحریمی عددی بسیار قابل قبول است و نکته مهم این است که بخش عمده آن از سوی صادرکننده‌های غیرنفتی تأمین شده و با اتفاقاتی که رخ داده این مسیر تسهیل خواهد شد.

,

وی با بی‌نظیر خواندن فرصت‌های فعلی یادآور شد: اگر کمی همت کنیم نیاز به صادرات نفت خام نداریم و اگر سازوکار مالی دولت را درست بچینیم و جلوی هدر رفت ها را در حوزه انرژی و سایر حوزه‌ها بگیریم، عدم اتکا به نفت کاملاً در دسترس است.

,

رئیس بانک مرکزی با اشاره به لزوم تمرکز بر رونق تولید و صادرات تأکید کرد: صادرات و تولید ملی می‌تواند خیلی کارها کنند و امسال سال رونق تولید است و تولید جزو اولویت‌های ماست، تأمین ارز کالاهای اساسی اولویت بوده و هست و مابقی بحث‌ها برای سهولت کسب‌وکار است که نیاز به همت همه دارد تا این تهدیدات تضعیف شده را به فرصت تبدیل کنیم.

,

بخش دیگر صحبت‌های رئیس بانک مرکزی به بازار ارز اختصاص داشت و وی در این رابطه گفت: در سیاست جدید ارزی بانک مرکزی تمام تلاش این بود که دخالت صورت نگیرد چرا که ما نرخ تعیین نمی‌کنیم بلکه واقعیات اقتصاد هستند نرخ را تعیین می‌کنند و وظیفه بانک مرکزی این است که شرایط محیطی برای واقعی شدن نرخ ارز را مهیا کند و بر آن نظارت کند، همچنین ارزش پول ملی با تولید ملی حفظ می‌شود و باید تولید را مبنا قرار داد تا ارزش پول ملی نیز حفظ شود.

,

همتی در خصوص سیاست‌های پولی بانک مرکزی نیز عنوان کرد: در سیاست پولی نیز کنترل نقدینگی مدنظر ماست و تلاش کردیم که در سال 97 با همه فشارها، نقدینگی در حدود سال‌های قبل رشد کند و رشد 23 درصدی نقدینگی در این سال، تنها یک درصد بالاتر از سال قبل بود.

,

وی تأکید کرد: به بانک مرکزی نباید فشار وارد کنید که پول چاپ کند و همه کاستی‌های نقدینگی در کشور را به قیمت تورم بیشتر، به جان بخرد و سیاست این بوده که نقدینگی کنترل شود و از آثار تورمی آن جلوگیری به عمل آید.

,

رئیس بانک مرکزی  گفت: بانک‌ها به دلیل تسهیلات تکلیفی دولت با مشکل نقدینگی مواجه هستند و این‌گونه نیست که در برابر اعطای وام به بخش خصوصی مقاومت کنند، سیاست بانک مرکزی نیز این است که کنترل نقدینگی و تأمین نقدینگی واحدها را توأمان پیش ببرد و برای این کار، چند راه کار جایگزین در حال اجراست.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه