اخبار داغ

کاهش گردوغبار منطقه سیستان با احیای پوشش گیاهی/ کانون های ریزگرد در "بش دلبر" پایش شد

کاهش گردوغبار منطقه سیستان با احیای پوشش گیاهی/ کانون های ریزگرد در "بش دلبر" پایش شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل گفت: به منظور بررسی وضعیت بادکن های تالاب هامون (کانون های تولید گرد و غبار) محیط بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست، منطقه بادکن های بش دلبر را مورد پایش قرار دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی سراوانی اول در گفتگو با عصرهامون افزود: طی چند سال اخیر و به دلیل خشکسالی های متعدد پوشش گیاهی این منطقه از بین رفته بود که پس از بارندگی های سال گذشته در کشور افغانستان و ورود سیلاب به هامون سابوری، اداره کل حفاظت محیط زیست استان پس از بررسی های علمی و کارشناسانه به منظور احیای پوشش گیاهی این منطقه کانال هایی برای هدایت آب از هامون سابوری به کانون های گرد و غبار و جنگل های بش دلبر را حفر و بخشی از آب ورودی را به این منطقه هدایت کرد.  
 
وی در خصوص وضعیت کنونی منطقه بش دلبر گفت: آب ورودی به این منطقه سبب رویش مجدد گیاهان بوته ای و درختچه ای در منطقه شده و همچنین آب ورودی به منطقه موجب تراکم خاک و تثبیت آن شده است و به تبع آن از میزان گرد و غبار این منطقه و روستاهای اطراف آن کاسته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,

 

,

شایان ذکر است به دلیل خشکسالی بیش از دو دهه در منطقه سیستان بسیاری از مردم به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شده و مهاجرت کرده اند. بر اساس معاهدات بین المللی افغانستان موظف است تا سهم حق آبه سیستان را به این منطقه اختصاص دهد اما علیرغم تمامی رایزنی های انجام گرفته تاکنون این امر محقق نشده و مردم منطقه خواستار عملکرد قاطع و دیپلماسی قوی از سوی وزارت امور خاجه کشورمان هستند.

,

 

,

همچنین در فصل بهار امسال حجم قابل قبولی آب که همه آنها ناشی از بارندگی و سیلاب های کنترل نشده کشور افغانستان بود وارد سیستان شد که تاحدودی باعث رویش مجدد پوشش گیاهی در تالاب هامون شد که همین مقدار آب ورودی نیز هم اکنون در اکثر نقاط خشک شده است اما اگر حق آبه تالاب اختصاص یابد طبیعتاً شاهد رونق کشاورزی در سیستان خواهیم بود.

,


 
انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه