اخبار داغ

کارشناس مسائل اجتماعی:

سلبریتی‌سازی مانع شکوفایی استعدادهای افراد در جامعه می‌شود

سلبریتی‌سازی مانع شکوفایی استعدادهای افراد در جامعه می‌شود
نصیرایی٬کارشناس مسائل اجتماعی گفت: سلبریتی‌سازی با کمک رسانه و شبکه‌های اجتماعی مانع شکوفایی استعدادهای افراد در جامعه می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از بلاغ، در طی روزهای گذشته خبرهایی از مرگ یک نوجوانان 12 ساله اهل شهرستان بابل منتشر شد، شنیده‌ها حاکی از آن است که وی به تقلید از برنامه تلویزیونی عصر جدید اقدام به عملی خاص زده که منجر به خفگی و مرگ شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,

خسرو نصیرایی پدر نوجوان فوت شده درپی انتشار ویدیویی از خود در شبکه‌های اجتماعی گفت: پسرم بازیگوش و فعال بود و برنامه عصر جدید را دنبال می‌کرد.

وی افزود: در زمان پخش برنامه تلویزیونی عصر جدید که شرکت کنندگان حلقه دور گردن گذاشته و دور می‌زدند، از من پرسید آیا افرادی که چنین کارهایی انجام می‌دهند خفه نمی‌شوند؟ در پاسخ گفتم: درست است این افراد در صحنه مسابقه و اجرا تنها هستند اما افراد زیادی در اطراف مراقب‌شان هستند؛ ضمن اینکه آنها ورزشکار و آموزش‌دیده نیز هستند و برای انجام این کار تمرین زیادی کردند.

نصیرایی تصریح کرد: با این سؤالات نگران شدم و بارها خطاب به پسرم تاکید کردم دست به چنین کاری نزند چرا که این اجرا به اندازه‌ای خطرناک است که حتی داوران برنامه چشمان‌شان را بسته بودند.

این پدر اضافه کرد: سهیل در روز حادثه از خلوتی خانه استفاده کرده و پارچه‌ای را به گردن می بندد، یک بلوک را به روی یک سطل کنار ستون فلزی پارکینگ خانه قرار داده و بالای آن رفته و پارچه را به حلقه‌ ستون آویزان می کند و قصد می کند که خود را دور ستون بگرداند، اما این کار به پایان زندگی‌اش منجر می شود، فرزندم خیلی بازیگوش بود و دنبال امتحان برنامه‌های هیجان‌انگیز بود.

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران نیز در این باره به خبرنگار بلاغ می گوید: بررسی کارشناسان ما فوت نوجوان 12 ساله در شهرستان بابل را تاییدمی کند و علت فوت هم خفگی اعلام شده است.

در ادامه رمضان‌علی گلچوب کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: برنامه عصر جدید علیرغم اینکه بسیار پربیننده جذاب و سرگرم کننده است ولی در شناسایی بروز استعدادهای افراد با چالش‌هایی روبرو است.

وی افزود: در واقع این برنامه تصویر مخدوش و غیرواقعی از ساختار پیچیده شناسایی و بروز استعدادهای افراد ارائه می‌کند و ساختار نامناسب و معیوبی از شناسایی افراد و استعداد در جامعه ارائه می‌کند.

گلچوب خاطرنشان کرد: برنامه عصر جدیدی با الگوسازی رسانه و نقش سلیبرتی‌ها فضای خیالی و غیرواقعی در پیش روی کودکان نوجوانان و خانواده ها قرار می‌دهد گرچه همه می‌دانند که این برنامه کپی از برنامه‌های است که در کشورهای غربی اجرا می‌شود ولی در آنجا فرآیند شناسایی افراد و استعدادها و همچنین شیوه‌های ابراز هیجانات فردی و اجتماعی بسیار متفاوت است.

این کارشناس تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته به‌دلیل کارکرد رسانه توجه مردم به بازیگران بیش از دوبرابر شده این در حالی است که توجه به نویسندگان و دانشمندان کمتر از نصف شده است الگوسازی از طریق رسانه بدون اینکه ما فرآیند عمل و پیچیدگی آن را در اختیار مخاطب قرار بدهیم به‌ویژه برای نوجوانان با خطاهایی همراه خواهد بود و در فرآیند الگو پذیری و الگو برداری از افراد مشهور که در این سن بسیار مهم و حیاتی است فرد دچار اشتباه و خطاهایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: برنامه عصر جدید به‌دلیل توجه به برخی از فعالیت‌های خاص منجر به تغییر در ارزش‌گذاری فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی نوجوانان و کودکان خواهد شد و ما شاهد بودیم برخی از نمایش‌های عصر جدید به‌دلیل ناهم‌خوانی با ارزش‌های برخی از گروه‌های اجتماعی و طیف‌های سنی مخاطب خاص داشته است که قابل ارائه در برنامه عام محور و پربیننده تلویزیون شاید نباشد و در یک جمع محدودتری قابل ارائه خواهد بود.

گلچوب با اشاره به نمایش پرتاب چاقو و درج آن اینکه افراد بالای ۱۴ سال مجاز به دیدن آن هستند، گفت: این فرآیند منجر به کنجکاوی بیشتر در این گروه سنی خواهد شد یا برخی از فعالیت‌های نمایشی که با سلامت جسمی افراد سر و کار دارد و برخی از فعالیت‌هایی که ارزش‌های اجتماعی خانواده فاصله داشته و همخوانی ندارد همه اینها موجب می‌شود که ما نه تنها کمکی در مسیر استعدادیابی افراد و تنوع سازی آن نداشته باشیم‌ بلکه در ارزش‌گذاری برخی از فعالیت‌های اجتماعی هم مداخله ناکارآمد داشته باشیم.

کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: در پخش صدا و سیما هم برخی از برنامه‌های استعدادیابی از جمله برنامه‌های گزینش گزارشگری و مجری‌گری داشتیم که ماحصل آن مجریان موفق بودند، در خصوص برنامه‌های سرگرم کننده هم برنامه‌های پربیننده‌ای داشتیم تا پاسی از شب میلیون‌ها ببیننده در پای تلویزیون میخ‌کوب می‌شدند ، به نظر می‌رسد که ما در خصوص فرآیند استعدادیابی در برنامه عصر جدید نیازمند یک بازنگری با کمک کارشناسان مرتبط در این حوزه هستیم، سلیبرتی سازی با کمک رسانه و شبکه‌های اجتماعی مانع شکوفایی استعدادهای افراد در جامعه می‌شود.

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه