اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد؛

تضعیف تولید با همه گیر شدن فعالیت‌های دلالی در اقتصاد/ لزوم نقش نظارتی دولت در بایکوت فعالیت‌های دلالان

تضعیف تولید با همه گیر شدن فعالیت‌های دلالی در اقتصاد/ لزوم نقش نظارتی دولت در بایکوت فعالیت‌های دلالان
استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: در اقتصاد ایران دلالی به وفور مشاهده می شود و نه تنها شغلی را ایجاد نمی کند بلکه سبب ضربه به بخش تولید می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان، با شدت گرفتن تحریم ها علیه ایران و پایین آمدن ارزش پول ملی به دنبال بالا رفتن قیمت دلار شاهد افزایش همه جانبه قیمت ها در کشور هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

اما بخش قابل توجهی از این افزایش قیمت های افسار گسیخته مربوط به دخالت دلال ها در قیمت گذاری کالاهاست که به شدت بازار ایران را متشنج کرده است.

,

حضوری که این روزها بیش از پیش حس می شود و دلال ها با سو استفاده از بازار دست به اقداماتی نظیر احتکار و انبار کردن کالا ها زده و بر اساس میل خود قیمت ها را تغییر می دهند.

,

مشابه آنچه که در ارتباط با قیمت دلار اتفاق افتاد، دلال ها به دنبال دستیابی به منافع بیشتر با خرید دلار، جوی روانی در کشور ایجاد کرده و قیمت را بالا بردند.

,

حسین اکبری فرد عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در ارتباط با تاثیر پدیده دلالی بر اقتصاد کشور به خبرنگار ما گفت: به طور کلی فعالیت های اقتصادی شامل تولید، توزیع و مصرف می باشد که به صورت چرخه ای در حال انجام است.

,

این استاد دانشگاه مطرح کرد: بعضی از افراد به فعالیت های دلالی یا واسطه گری روی می آورند البته این امر را باید از فعالیت توزیع جدا کرد چرا که این فعالیت رسمیت یافته و مورد نیاز همه جوامع است.

,

اکبری فرد اظهار داشت: تولید کننده نمی تواند توزیع کننده باشد نه تنها تخصص انجام این کار را ندارد بلکه امکانات مورد نیاز آن را نیز در اختیار ندارد.

,

تضعیف تولید با همه گیر شدن فعالیت های دلالی در اقتصاد

, تضعیف تولید با همه گیر شدن فعالیت های دلالی در اقتصاد,

وی افزود: دلالی یا واسطه گری بدین معنا است که افرادی به اقتصاد ورود پیدا می کنند و هدف از این ورود را سرمایه گذاری یا بالابردن ارزش پول ملی می دانند.

,

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: خرید و فروش املاک و یا ارز را اصطلاحا سفته بازی می گویند، بدین معنی که فردی دارایی را به امید فروختن با قیمت بالاتر خریداری می کند و در واقع سبب ایجاد فعالیتی غیر مولد می شود.

,

این استاد اقتصاد یادآور شد: در اقتصاد ایران دلالی به وفور مشاهده می شود و نه تنها شغلی را ایجاد نمی کند بلکه سبب ضربه به بخش تولید می شود چرا که منابع و نقدینگی کشور را از فعالیت های تولیدی و اشتغال زا به فعالیت های دلالی و غیر اشتغال سوق می دهد.

,

اکبری فرد بیان داشت: در سال های گذشته بسیاری از افراد زمین های مسکونی را خریداری کرده و بعد از چند سال با قیمت چندین برابر بیشتر فروخته اند و همین امر بر رکود بازار در این بخش دامن زده است.

,

پایین بودن سود حاصل از تولید نسبت به فعالیت های دلالی عامل سرشکستگی تولید در کشور

, پایین بودن سود حاصل از تولید نسبت به فعالیت های دلالی عامل سرشکستگی تولید در کشور,

وی ادامه داد: باید توجه داشت تا زمانی که سود دلالی و واسطه گری بیشتر از سود فعالیت های تولیدی باشد منابع پولی و مالی کشور که در دست مردم است به سمت تولید نخواهد رفت.

,

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: بنابراین کسانی که در حوزه اقتصاد و تصمیم گیری های کلان کشوری فعالیت دارند باید به دنبال پیدا کردن راهی باشند که به واسطه آن سود فعالیت های تولیدی بیشتر از سود فعالیت های دلالی شود.

,

این استاد اقتصاد اذعان داشت: دلالی یک فعالیت مضر برای اقتصاد کشور است بدین معنی که کالایی را با هدف فروختن خریداری کنیم که پیامدهای ناگواری برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

,

اکبری فرد افزود: البته همیشه این فعالیت ها با سود همراه نیستند، در برخی مواقع با ارزان شدن کالا دلال ها ضرر می کنند که سبب می شود تا سرمایه مردم و در سطح وسیع تر سرمایه های ملی در جایی بلوکه شود و از فعالیت های تولیدی دور بماند و نهایتا نوسانات زیادی را در بازار ایجاد می کند.

,

وی در خاتمه تصریح کرد: برخی از افراد این فرصت را غنیمت شمرده و به دنبال دستیابی به سود بیشتر آرامش اقتصادی کشور را بر هم می زنند.

,

به گزارش راه آرمان؛ دلال ها در اقتصاد کشورها عضو جدا نشدنی از اقتصاد محسوب می شوند و نمی توان وجود آن ها را انکار و آن ها را از بازار حذف کرد.

,

امروزه که اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی برای مردم بیش از گذشته فراهم شده است، می‌طلبد تا با نقش هدایتگری دولت در این عرصه یک اقدام جدی صورت گیرد و مردم با آگاهی از قیمت‌ها از طریق اطلاع‌رسانی مراجع ذیربط، تن به قیمت‌های کذایی و تسلیم شدن در برابر فضای ایجاد شده از سوی دلالان ندهند.

,

یکی دیگر از عوامل رشد دلالان و واسطه‌ها نظارت مقطعی مراجع متولی است و اگر نظارت ها و بازرسی ها در طول سال ادامه داشته باشد نه تنها قیمت ها کنترل می شوند بلکه فرصت جولان دلالان در بازار گرفته می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه