اخبار داغ

علی بهادری جهرمی:

مردم می‌توانند با ارسال نامه به دفتر مقام معظم رهبری تقاضای وقت جلسه کنند/رئیس کشور ما در بین رؤسای کشور جهان بیشترین میزان ارتباط را با بدنه مردم دارد

مردم می‌توانند با ارسال نامه به دفتر مقام معظم رهبری تقاضای وقت جلسه کنند/رئیس کشور ما در بین رؤسای کشور جهان بیشترین میزان ارتباط را با بدنه مردم دارد
استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه من ادعا می کنم رئیس کشور ما بیشترین میزان ارتباط را با بدنه مردم در بین رؤسای کشور جهان دارد، تصریح کرد: مردم با ارسال نامه به نمایندگان خبرگان یا دفتر مقام معظم رهبری می‌توانند تقاضای وقت جلسه کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیست و چهارمین قسمت از سری جدید برنامه‌های بدون توقف، 19 مردادماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، در این برنامه دکترعلی بهادری جهرمی، رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از حقوق شهروندی در خصوص میزان ارتباط مقام معظم رهبری با اقشار مختلف گفت: شما چند بار سؤال‌تان را به نماینده خبرگان‌تان ارسال کردید، پیگیری کردید مطالبه کردید که نماینده خبرگان من برو از رهبری این سؤال را بپرس و جواب مرا بده.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی در ادامه اظهار کرد: شاید خود نماینده خبرگان‌تان به تنهایی جواب‌تان را می‌داد و اصلا نیازی نبود که وقت رئیس کشور گرفته شود. بسیاری از اموری که شما تصور می‌کنید در اختیار رهبری است که برای آن می‌خواهید ایشان را ببینید وقتی هم دسترسی پیدا کنید پاسخ‌تان این می‌شود که اصلا نهاد تصمیم‌گیری جای دیگری بوده. شما خودتان نامه به رهبری بنویسید و بگوئید من وقت جلسه می‌خواهم بعد بگوئید چه اتفاقی افتاد، چون من خودم این فرآیندها را پیگری کردم.
,
 
,
این حقوقدان با تأکید بر اینکه من ادعا می‌کنم رئیس کشور ما بیشترین میزان ارتباط را با بدنه مردم در بین رؤسای کشور جهان دارد، یادآور شد: من تأکید می‌کنم نسل جوان ما به طور مستمر با مقام معظم رهبری در ارتباط هستند و به غیر از دیدارهای دانشجویی دیدارهای خاص دارند، حتی معمولا دعوت از مجموعه‌های فعال را دفتر پیگری می‌کند و خوب این‌ها هم نماینده‌های ما هستند. 
,
 
,
کارشناس حقوق شهروندی در پاسخ به این سؤال که «در یک نظام دموکراتیک مسؤل باید در برابر مردم پاسخگو باشد چنین چیزی وجود نداشته که جلسه پرسش و پاسخ با ولی فقیه انجام شود» گفت: یقینا پاسخگویی رهبری وجود دارد و مکانیسم حقوقی آن طراحی شده است اما اینکه شیوه پاسخگویی باید مستقیم باشد من اعتقاد ندارم، چنانکه شیوه پاسخگویی رئیس جمهور و وزرا هم مستقیم نیست آیا وزیر ما از عملکردش در مقابل یک یک مردم دفاع می‌کند، آیا یک قاضی وقتی رأی می‌دهد می‌نشیند و از عملکردش دفاع می‌کند، شما مناظره انتخاباتی را با مناظره از عملکرد اشتباه نگیرید.
,
 
,
بهادری تأکید کرد: مقام معظم رهبری مستمرا به ویژه در ماه مبارک رمضان جلساتی با اقشار مختلف مردم، دانشجویان، اساتید، جامعه کارگری، فرهنگیان، قاریان و غیره دارند و در همه این جلسات چالشی‌ترین سؤالات مطرح می‌شود و اتفاقا مقام معظم رهبری همیشه از این سؤالات چالشی بسیار استقبال کردند و این شیوه وجود داشته، دارد و خواهد داشت و باها اتفاق افتاده است.
,
 
,
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «چند بار شده که در دیدار مقام معظم رهبری فردی بلند شده و گفته این افراد از فیلتر رد شدند» گفت: خوب همین که این فرد گفته نشان می‌دهد کسانی می‌توانند به آن جلسه بروند که ضد همان فیلتر ادعایی صحبت کنند و نشان می‌دهد گزینشی نیست، اگر فرد از فیلتر رد شده بود که نمی‌توانست آن جمله را بگوید.
,
 
,
وی همچنین در خصوص مکانیسم پاسخگویی و نظارت بر رهبری توضیح داد: این مکانیسم هم اکنون وجود دارد همه کشورها برای نظارت بر قوای حاکمیتی‌شان مکانیسم‌هایی دارند، البته بدانید در خیلی از کشورها رئیس کشور پاسخگو نیست و مصون است مثل بریتانیا و یا سوئد که رئیس کشور را مصون می‌گذارند از پاسخگویی و نزدیک آن هم نمی‌شوند، اما برخی از کشورها رئیس کشور را پاسخگو می‌دانند و ما هم جزء آن کشورها هستیم و برای آن هم مکانیسم‌های پاسخگویی فراهم کرده‌ایم، در کشور ما رئیس کشور یعنی رهبر در مقابل مجلس خبرگان پاسخگوست. 
,
 
,
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به اینکه اعضای خبرگان نماینده من و شما هستند و ما به نماینده خودمان برای نظارت بر رهبری اطمینان داریم، ادامه داد: مثل اینکه یک قاضی در مورد موضوع مهمی رأی می‌دهد ما بگوئیم بیا بنشین یک عده هم شما را به چالش بکشند، من نمی‌خواهم بگویم این روش الزاما غلط است ولی این شیوه متداولی در هیچ کجای جهان نیست. 
,
 
,
این استاد دانشگاه اضافه کرد: تصمیم‌گیری‌های حکومتی چه در سطح رئیس کشور چه در سطوح بسیار پائین‌تر معمولا ادله و مبانی بسیاری پشتش هست یعنی یک مبنا نبوده برای تصمیم‌گیری و معمولا هم اشراف به همه آن عوامل متعدد نیاز به اشراف تخصصی به همه آن موضوعات دارد، خیلی وقت‌ها هم درباره خیلی‌های‌شان امکان بازگویی عمومی وجود ندارد چون ابعاد بین‌المللی و امنیتی پیدا می‌کند لذا شیوه پاسخگویی و شیوه نظارت شیوه تخصصی است.
,
 
,
وی تصریح کرد: هر یک از مقامات در یک نهادی شیوه پاسخگویی تخصصی دارند، در خصوص مقام معظم رهبری به طور خاص یک کمیته تحقیق در مجلس خبرگان وجود دارد که یک جمع حدود شش، هفت نفره تشکیل می‌شود و در هر موقع که سؤال خاصی مطرح باشد و به طور خصوصی هم می‌توانند بنشینند و با ایشان چالش بکنند و جلساتی هم داشته‌اند، اما این جلسات اطلاع‌رسانی عمومی نمی‌شود.
,
 
,
بهادری با اشاره به اینکه خیلی وقت‌ها وزیر را هم که به کمیسیون دعوت می‌کنیم اطلاع‌رسانی عمومی نمی‌کنیم، اظهار کرد: برای اینکه موضوعات محرمانه‌ای مطرح می‌شود یا شیوه تحلیل‌هایی هست که نمی‌شود برای عموم مردم تبیین کرد لذا نمی‌توانیم عمومی اعلان کنیم من خودم طرفدار علنی و عمومی‌سازی این موضوعات نیستم، هر چند طرفدار عدم طرح تمام موضوعات هم نیستم، خیلی از موضوعات خوب است که عمومی شود. 
,
 
,
استاد دانشگاه امام صادق(ع) همچنین تأکید کرد: شما می‌گوئید نظارت بر رهبری باشد، می‌گوئیم باشد، می‌گوئید کمیسیون‌های تخصصی بتوانند در موارد استثنائی ایشان را صدا کنند کارش را چک کنند، می‌گوئیم باشد ولی اینکه یک شهروند عادی، یک دانشجو بتواند الزاما پیش یک وزیر رفته و یقه‌اش را بگیرد من قبول ندارم، من می‌گویم یک وزیر یا قاضی باید یک فرد به او دسترسی داشته باشد تا سؤالش را مطرح کند که این شیوه برای شخص اول مملکت هم هست، هر چقدر هم که بیشتر شود بهتر است انصافا اگر هم چک کنید رئیس کشور ما از وزرا هم بیشتر این شیوه را رعایت کردند. 
,
 
,
رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از حقوق شهروندی در پایان در پاسخ به این سؤال که «آیا نمایندگان خبرگان نمایندگان تمام مردم هستند؟ چراکه نوع عقب‌افتاده‌ای از دموکراسی می‌شود استبداد اکثریت» اظهار کرد: به نظرم استبدار اکثریت در بسیاری از کشورهای مدرن جهان هست اما این معنا در جمهوری اسلامی وجود ندارد، ما اقلیتی بالاتر از اهل تسنن در کشور داریم که در مجلس خبرگان نماینده دارند.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه