اخبار داغ

اجتماع بزرگ عزادارن در پنجم محرم/ علم گردانی، رسم دیرینه مینابی ها در سوگواری امام حسین(ع)

اجتماع بزرگ عزادارن در پنجم محرم/ علم گردانی، رسم دیرینه مینابی ها در سوگواری امام حسین(ع)
علم گردانی یکی از سنت های دیرینه اهالی میناب است که همه ساله به مناسبت پنجم محرم در این شهر سنتی در شرق استان هرمزگان برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علم گردانی یکی از سنت های دیرینه اهالی میناب است که همه ساله به مناسبت پنجم محرم در این شهر سنتی در شرق استان هرمزگان برگزار می شود؛ در این آئین که به آئین علم پیغمبر(ص) معروف است، دو علم در دو حسینیه شهر میناب به صورت جداگانه و همزمان بسته می شود.

علم پیغمبر(ص) و علم صاحب الزمان(عج)، این دو علم بسیار مورد توجه مردم میناب است به گونه ای که عصر روز پنجم محرم بیشتر مردم این شهر در این مراسم شرکت می کنند و در پیشاپیش علم ها گوسفند قربانی کرده شیرینی، نقل، گل، سکه و گلاب بر آنها می پاشند.

بیشتر حسینیه های میناب با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین (ع)، به نام یکی از معصومان(ع) علم می بندند و آن را در محله ها همراه با دسته های سینه زن که اغلب از بزرگان و معتمدان هر محل تشکیل می شود، می گردانند و به این گردش علم “پرسه” گفته می شود.

علم حضرت ابوالفضل(ع)، دو علمان، امام رضا(ع)، زین العابدین(ع)، امام حسن(ع)، علم رسولالله (ص) و علم صاحب الزمان(عج) از علم های مشهور این شهر به شمار می روند.

در این آئین، ابتدا علم پیغمبر(ص) توسط تعدادی از مومنان و افرادی که دارای حسن شهرت و اعتبار مذهبی هستند با عطر و گلاب ناب و سلام و صلوات شستشو می شود.

به هنگام بستن علم که به وسیله پارچه های نذری تزیین شده چاووشی می خوانند.

پس از بستن علم در حسینیه ماتم قلعه، مابقی علم ها که منتسب به ائمه اطهار(ع) هستند از مناطق مختلف شهری و روستایی میناب به حسینیه ماتم قلعه می آیند و پس از حضور در این حسینیه و برپایی مراسم نوحه خوانی و سینه زنی سنتی، راس ساعت ۱۵ از ماتم قلعه به سمت حسینیه لب رودخانه و برای ادای احترام به روح بنیانگذار این آئین(حاج عبدالصمد عبدالصمدی و شیخ حسن شیخ میرزا) حرکت می کنند.

پس از توقف کوتاه و قرائت فاتحه و نیز بیرون آمدن علم صاحب الزمان(عج) و ملحق شدن علم صاحب الزمان(ع) به سایر علمها، علم پیغمبر(ص) در جلو جمعیت و مابقی علم ها پشت سر آن به حرکت خود از میدان استقلال به سمت میدان شهدا و از آنجا به میدان ولایت و در نهایت به سمت بلوار ساحلی(حسینیه لب رودخانه) ادامه می دهند.

شرکت کنندگان با طی کردن مسیر خیابان های شهید جهانگیر امینی و آموزش و پرورش، روبروی مسجد صاحب الزمان(عج) به عزاداری می پردازند و برای دیگر دست اندرکاران آئین علم پیغمبر(ص) که قبور آنان در همین مکان قرار گرفته و مدفون هستند فاتحه قرائت می کنند.

عزاداران حسینی پس از رسیدن به این حسینیه به همراه سیل خروشان جمعیتی که منتظر رسیدن علم ها هستند در قالب گروه ها و دسته های عزاداری تا پیش از فرا رسیدن نماز مغرب و عشا به سوگواری می پردازند و عشق و ارادت خود را نسبت به امامان معصوم(ع) به ویژه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش نشان می دهند.

باور مردم این خطه بر این است که در آخر الزمان، حوادثی بدین گونه اتفاق می افتد و مردم از نقاط مختلف برای حمایت و یاری امام خود بسیج و به آن امام ملحق می شوند.

حجت الاسلام محمد بنی خزائی،رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به برگزاری مراسم پرشور علم پیغمبر در میناب اظهار کرد:شروع این مراسم  از ساعت چهار و نیم در میدان شهدا آغاز می شود.

وی افزود:این مراسم به صورت پخش مستقیم در سیمای خلیج فارس پخش خواهد شد.

بنی خزائی عنوان کرد : علی رغم اینکه اینکه این مراسم از چهار و نیم  عصر امروز آغازمی شود،اماعاشقان امام حسین (ع) از ساعت ها قبل درمیدان های مرکزی میناب حضور پیدا می کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی میناب  در پایان خاطر نشان کرد:«عَلَم پیغمبر» یکی از آیین‌های محرم در استان هرمزگان است که با قدمتی نزدیک به چهار قرن، هرساله روز پنجم ماه محرم با حضور جمعیت گسترده‌ای درشهرستان میناب برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه