اخبار داغ

اورامان؛ گام به گام تا ثبت جهانی؛

لزوم تدوین راهکار حمایت اقتصادی از مردم منطقه هورامان/ بروکراسی اداری نباید مانعی برای پیشبرد اهداف ثبت جهانی باشد

لزوم تدوین راهکار حمایت اقتصادی از مردم منطقه هورامان/ بروکراسی اداری نباید مانعی برای پیشبرد اهداف ثبت جهانی باشد
تاکید بر لزوم تدوین راهکار حمایت اقتصادی از مردم منطقه هورامان/ بروکراسی اداری نباید مانعی برای پیشبرد اهداف ثبت جهانی باشد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  کُردتودی، «اورامان» نام منطقه‎ای است با دره‎های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد که میان شهرستان‎های مریوان و سروآباد در استان کردستان و شهرستان پاوه در استان کرمانشاه واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

در خارج از ایران نیز بخشی از محدوده کردستان عراق در استان حلبچه را در بر می‎گیرد.

,


 وضعیت خاص روستاهای منطقه اورامان از نظر معماری، موقعیت جغرافیایی، چشمه‎های پر از آب، سرسبز بودن، کوه‎های سر به فلک کشیده و همچنین مراسم خاص، آداب، رسوم و وجود مقبره و مسجد پیرشالیار در شهر اورامان تخت، این منطقه را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل کرده است. 

,
,

 

,

ظرفیت‌های بالای این منطقه موجب شد پرونده ثبت جهانی آن با اهداف مختلفی باز و پیگیری شود. از ضرورت حفظ این جاذبه ارزشمند تا جلب گردشگران و توجهات بین‎المللی به اورامان باعث شده مسئولان ثبت جهانی این منطقه شگفت‌انگیز را در یک قدمی می‎بینند.

,

 

,


با توجه به دستاوردهای اقتصادی و گردشگری ثبت جهانی اورامان برای منطقه و استان، طرح ثبت جهانی اورامان نیازمند مدیریت یکپارچه و هماهنگ استان‌های کردستان و کرمانشاه است، در غیر این ‌صورت پرونده ثبت جهانی برگشت داده خواهد شد. همچنین این ثبت با توجه به افق مناسب اقتصادی، نیازمند توجه، حساسیت و حمایت مسئولان استان کردستان در زمان کوتاه باقی‌مانده است. 

,
,

 

,

, ,


تاکید بر لزوم تدوین راهکار حمایت اقتصادی از مردم منطقه هورامان

,
, تاکید بر لزوم تدوین راهکار حمایت اقتصادی از مردم منطقه هورامان,


با حضور پروفسور یوکایوکیلتو مشاور ارشد یونسکو جلسه برنامه ریزی برای ثبت جهانی هورامان برگزار شد. 

,
,


سید محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته شده در زمینه ثبت جهانی  هورامان در استان، اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقتصاد ضعیف مردم هورامان، تدوین راهکاری به منظور حمایت اقتصادی از مردم این منطقه لازم و ضروری است.

,
,


علوی با اشاره به پیامدهای مثبت ثبت جهانی هورامان در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و... برای استان و کشور، گفت: «دادن مصالح ارزان و سنتی به مردم هورامان یکی از راههای احیاء و حفظ معماری و منظر فرهنگی منطقه هورامان است.»

,
,


,
, ,

 

,

بروکراسی اداری نباید مانعی برای پیشبرد اهداف ثبت جهانی هورامان باشد

, بروکراسی اداری نباید مانعی برای پیشبرد اهداف ثبت جهانی هورامان باشد,


پروفسور یوکایوکیلتو مشاور ارشد یونسکو در ادامه با اشاره به موارد حائز اهمیت در ثبت جهانی هورامان گفت: بروکراسی اداری نباید مانعی برای پیشبرد اهداف  ثبت جهانی این منطقه باشد

,
,


وی ضمن مهم خواندن معماری سنتی منطقه هورامان افزود: ساخت و سازها با همکاری مردم منطقه هورامان باید ساماندهی شود و از ساخت و ساز به شیوه مدرن جلوگیری شود.

,
,


وی لزوم مشخص ساختن نقاط شاخص منطقه و برجسته ساختن آنها، برنامه ریزی برای حفاظت از طبیعت و معماری این منطقه؛ تدوین استراتژیهای مقابله با مشکلات و حوادث احتمالی طبیعی، شناسایی کلیه مسئولین و کسانیکه به نحوی در پروسه ثبت جهانی هورامان دخیل هستند، ارتقاء ظرفیتهای موجود در منطقه، ارتقاء سطح خدمات بهداشتی و زیرساختها و .... را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مردم منطقه یکی از اهرمها و گزینه های مهم در حفظ وضع موجود، ارتقاء و بازسازی منطقه هستند که باید مد نظر مسئولین استان و کشور باشد. 

,
,

 

,

, ,


نقشه‌های منطقه هورامان باید به سمت معرفی معماری سوق داده شود

,
, نقشه‌های منطقه هورامان باید به سمت معرفی معماری سوق داده شود,


حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر لحاظ کردن کل منطقه هورامان با تمامی داده های موجود در تدوین پرونده ثبت جهانی، گفت: «نقشه‌های منطقه هورامان باید به سمت معرفی معماری و وضع موجود سوق داده شود و در این راستا تهیه شدند.»

,
,


او اظهار داشت: «باید برای هر مشکلی در حوزه معماری، طبیعت، فرهنگ و... یک طرح سامان‌دهی داشته باشیم. تا بتوانیم در حفظ وضعیت موجود و ارتقای آن به نحو احسن اقدام کنیم.»

,
,


طالبیان با اعلام حمایت از تشکیل کمیسیون عالی هورامان افزود: «مسئولیت این کمیسیون را شخصا به‌عهده می گیرم و امور مربوط به ثبت جهانی هورامان را تا حصول نتیجه پیش خواهیم برد.»

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه