اخبار داغ

شکوفایی اقتصادی بدون تحول مدیریتی، شدنی نیست؛

پس از واحدهای تولیدی، "تعطیلی" دامن کشاورزی را هم گرفت/ وقتی تأمین بودجه طرح‌های دولتی، تنها خروجی جلسات اقتصاد مقاومتی است

پس از واحدهای تولیدی، "تعطیلی" دامن کشاورزی را هم گرفت/ وقتی تأمین بودجه طرح‌های دولتی، تنها خروجی جلسات اقتصاد مقاومتی است
دغدغه‌مند نبودن مدیران حوزه اقتصادی و نیز نداشتن برنامه برای رفع مشکلات این حوزه، باعث شده تا خروجی جلسات مرتبط با «اقتصاد مقاومتی» به سوی تامین بودجه طرح‌های دولتی رفته و شرایط برای تحقق «اقتصاد بیمار» فراهم شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، حکایت بیماری اقتصاد نه تنها محصور در یک یا چند حوزه بلکه مربوط به تمام حوزه‌های مرتبط با این بخش است. حوزه‌هایی که هرکدام تعداد کثیری از فعالان و مرتبطین را شامل شده و با ضعف آن‌ها شاهد نابودی زندگی چندین نفر می‌شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

متاسفانه راهکارهایی که تاکنون توسط مسئولان چه دولتی و چه بخش خصوصی برای حل مشکلات فعالان اقتصادی اعم از فعالان صنعتی یا کشاورزی ارائه شده، تنها به حق جلسه و نمایش‌های بی خاصیت و بدون خروجی قابل لمس برای این بخش‌ها خلاصه شده و اقتصاد همچنان در مسیر تشدید دردهایش گام برداشته است.

,

برگزاری جلساتی با عنوان «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» تنها گوشه‌ای از بیماری اقتصاد است که باید به تقویت بخش خصوصی و فعالیت‌های اقتصادی منجر شود ولی بیشترین فرصت‌های آن به بحث در خصوص عملکرد دستگاه‌ها و نیز تخصیص بودجه برای پایان فعالیت‌ها و عملکردهای نیمه‌کاره بخش دولتی اختصاص داده می‌شود!

,

نبود برنامه‌ریزی دقیق برای رسیدن به یک الگوی موفق اقتصادی و توسل مسئولان پیر یا بی‌اطلاع از وضعیت اقتصاد به الگوهای اروپایی را می‌توان مهم‌ترین دلیل برای اوضاع فعلی اقتصاد کشور دانست چراکه بی‌تدبیری و نبود نگاه درست به وضعیت فعالان این عرصه بیش از هر زمانی به چشم می‌آید.

,

 

,

* بی‌برنامگی مسئولان و معیشتی که کام مردم را تلخ کرده است

, * بی‌برنامگی مسئولان و معیشتی که کام مردم را تلخ کرده است, * بی‌برنامگی مسئولان و معیشتی که کام مردم را تلخ کرده است,

اینجا آذربایجان‌غربی، شمال‌غربی ترین استان کشور و معروف به شاهراه ارتباطی با اروپا یا همان «دروازه اروپا» است. هم‌مرزی این استان با کشورهای ترکیه و عراق بزرگ‌ترین فرصت برای پیشرفت‌هایی است که در صورت داشتن برنامه درست و قابل لمس از سوی مسئولان مرتبط در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توان شاهد اوج گرفتن بخش‌هایی مختلف اقتصادی و حتی فرهنگی و سیاسی آن بود.

,

اما متاسفانه در سال‌های مختلف شاهد بوده‌ایم که نه تنها بی‌برنامگی مسئولان به ضرر اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم استان منجر شده، بلکه حتی تاثیر مستقیمی نیز بر روند توسعه منطقه گذاشته و اجازه برخی فعالیت‌های مرتبط با توسعه‌محوری را از مسئولان گرفته است.

,

هرچند به اذعان مدیران دولتی و فرماندهان نیروهای مسلح، آذربایجان‌غربی در شرایط فعلی جزو امن‌ترین استان‌های کشور و دارای امنیت پایدار مردمی است، اما نگاه نادرست مدیران بخش اقتصادی و بی‌رغبتی برای حضور فعالان اقتصادی در این استان را می‌توان تنها آورده این مباحث دانست که ناشی از نگاه نادرست تهران نشینان و نیز عدم موفقیت مدیران حوزه اقتصاد استانی بوده است.

,

 

,

* امنیت کامل در آذربایجان‌غربی برای تمام سرمایه‌گذاران

, * امنیت کامل در آذربایجان‌غربی برای تمام سرمایه‌گذاران, * امنیت کامل در آذربایجان‌غربی برای تمام سرمایه‌گذاران,

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی، زمانی که از لزوم سرمایه‌گذاری و حضور فعالان اقتصادی در استان سخن می‌گوید، ابتدا در مورد وجود امنیت پایدار با تکیه بر توان مردمی و نیروهای مسلح تاکید دارد و سپس عنوان می‌کند: امروز در استان نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم و باید این امر تحقق یابد.

,

وی، می‌افزاید: هرکسی از هر نژاد، قومیت، قبیله و مذهبی می‌تواند در آذربایجان غربی سرمایه‌گذاری کرده و نسبت به تامین امنیت خود در سایه هوشیاری نیروهای مسلح و مردمی خاطر جمع باشد.

,

سردار حبیب شهسواری، البته در خصوص اقتدار مرزنشینان استان نیز معتقد است که تمام داشته‌های امروز در حوزه امنیت مرهون از خود گذشتگی و ایثار خانواده‌هایی است که فرزندان خود را برای خدمت در مرزها آماده کرده‌اند و در کنار مرزنشینان با صلابت و غیور نسبت به حراست از مرزهای کشور اقدام می‌کنند.

,

این سخنان فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی، در حالی ارائه می‌شود که نگاه نادرست مسئولان تهران نشین و نیز برخی مدیران استانی باعث شده تا سرمایه‌گذاران به جای توجه به ظرفیت مرزهای آذربایجان‌غربی تنها به دنبال یافتن دلایل ناامنی در این استان و نیز غلبه بر ترس خود باشند.

,

 

,

* لزوم ارائه مشوق‌های واقعی از سوی دولت

, * لزوم ارائه مشوق‌های واقعی از سوی دولت, * لزوم ارائه مشوق‌های واقعی از سوی دولت,

اما در کنار تمام ظرفیت‌ها و داشته‌های موجود در مرزها و داخل آذربایجان‌غربی، نبود نگاه درست از سوی مدیران به فعالان اقتصادی استان و نیز عدم بهره‌وری مناسب در زمینه تولید داخلی و ظرفیت داخل استان باعث شده تا امروز شاهد ورشکستگی و فعالیت با ظرفیت محدود بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی و نیز عقب‌ماندگی بخش کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین زمینه فعالیتی مردم باشیم.

,

نبود مدیریت صحیح از سوی بخش دولتی در زمینه پرداخت تسهیلات حمایتی به فعالان بخش تولید، عدم توجه به دغدغه‌های کشاورزان و فعالان این حوزه، بی‌تدبیری در تحقق وعده‌ها و مصوبات جلسات بی‌پایان مسئولان، ارائه بهانه‌هایی نظیر نبود اعتبار و فرصت مناسب برای حمایت واقعی از فعالان این بخش‌ها و نیز نادیده گرفتن حقوق واقعی فعالان اقتصادی توسط برخی مدیران دولتی و بخش خصوصی از اصلی‌ترین دلایلی است که امروز موجب بیماری اقتصاد به‌ویژه در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی شده است.

,

دردی که امروز برای کشاورزان تعریف می‌شود، نداشتن تدبیر مناسب برای خرید محصولات و نیز نداشتن مشوق‌های واقعی از سوی دولت است که باعث گلایه کشاورزان و در نتیجه بیمار بودن این بخش از اقتصاد شده است.

,

 

,

* خرید محصولات به قیمت واقعی؛ خواسته اصلی کشاورزان

, * خرید محصولات به قیمت واقعی؛ خواسته اصلی کشاورزان, * خرید محصولات به قیمت واقعی؛ خواسته اصلی کشاورزان,

هرچند مسئولان معتقدند که در بخش کشاورزی حمایت‌های بسیاری انجام شده و توجه مناسبی به این بخش شده، اما آن‌چه در شرایط فعلی به عینه قابل لمس و مشاهده است، چیزی جز بی‌تفاوتی نسبت به اوضاع کشاورزی و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای خرید محصولات نیست.

,

زمانی که پای درد دل کشاورزان می‌نشینیم، به خوبی درد آن‌ها قابل لمس می‌شود که با چه اجبار و اصراری به ادامه کاشت و برداشت محصول اقدام می‌کنند، محصولاتی که در نهایت باید به کمتر از نصف قیمت واقعی فروخته شده و تمام سود آن به جیب دلالانی برود که وجودشان حاصل برنامه‌ریزی‌های نامناسب از سوی مدیران دولتی است.

,

بیشترین دغدغه و نیاز امروز کشاورزان آذربایجان‌غربی که در زمان برداشت محصول خود قرار گرفته‌اند و به خاطر نبود بازار مناسب و هزینه‌های گزاف علاقه چندانی به ارائه محصولات به بازار ندارند این است که مسئولان قیمت واقعی خرید را اعلام کرده و از ایجاد فرصت برای دلالان و سودجویان جلوگیری کنند تا شرایط برای بهبود وضعیت و نیز تامین هزینه‌های محصول در سال‌های بعد فراهم شود.

,

در کنار تمام این مشکلات، نبود بازار مناسب صادراتی برای محصولاتی که به اذعان بسیاری از کارشناسان جزو بهترین گزینه‌های صادراتی محسوب می‌شوند نیز باعث ضربه شدید بر پیکره کشاورزی آذربایجان‌غربی شده که متاسفانه در این زمینه هم تدبیر و برنامه‌ریزی چندان مناسبی از سوی مسئولان دولتی و پیگیری‌های جدی از سوی مسئولان بخش خصوصی مشاهده نشده است.

,

 

,

* پیمان‌سپاری ارزی عامل ضعف صادرات از مرزهای شمال‌غرب

, * پیمان‌سپاری ارزی عامل ضعف صادرات از مرزهای شمال‌غرب, * پیمان‌سپاری ارزی عامل ضعف صادرات از مرزهای شمال‌غر,

در خصوص مشکلات صادراتی منطقه، استاندار آذربایجان‌غربی معتقد است که پیمان‌سپاری ارزی اصلی‌ترین دلیل تضعیف صادرات بوده و می‌گوید: وزارت اقتصاد باید برای رفع انی مشکل اقدام کند چراکه بسیاری از فعالان اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی ضربات جبران ناپذیری از عدم صادرات خواهند خورد.

,

محمدمهدی شهریاری، خواستار توجه وزارت اقتصاد و تصمیم‌گیران بخش اقتصادی به نظرات فعالان این حوزه شده و عنوان می‌کند: در تصویب و صدور بخشنامه‌هایی که بر بخش خصوصی و صادرکنندگان تاثیر می‌گذارد باید از صاحبنظران و فعالین بخش خصوصی نظر خواهی شود تا شاهد خروجی مناسب و قابل قبول برای فعالان بخش‌های مختلف باشیم.

,

 

,

* خطری که گریبانگیر محصولات کشاورزی شده است

, * خطری که گریبانگیر محصولات کشاورزی شده است, * خطری که گریبانگیر محصولات کشاورزی شده است,

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، علت اصلی و مهم شرایط اسفناک بازار محصولات کشاورزی را تعهد پیمان‌سپاری ارزی عنوان می‌کند که صادرکنندگان را ریسک ناپذیر کرده و عملا در حال رساندن صادرات محصولات کشاورزی به صفر است.

,

«بهنام تاج‌الدینی»، می‌گوید: صادرکنندگان دلایلی همچون ترس از مالیات، عدم توانایی برای ارز‌آوری، نبود بازارهای صادراتی و بندهای تعهد پیمان‌سپاری ارزی را دلیل رغبت خود برای عدم صادرات می‌دانند که این امر نیازمند ورود جدی مسئولان و جلوگیری از پایمال شدن حقوق صادرکنندگان است.

,

وی، در خصوص شرایط سیب در فصل برداشت نیز، تاکید کرد: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذارانی از کشورهای افغانستان و پاکستان جهت خرید سیب سر‌درختی در استان حضور می‌یافتند و در بخش سیب، سردخانه، کارگری و موارد مربوط به برداشت سیب سرمایه‌گذاری انجام می‌شد اما با توجه به ممنوعیت‌های سال گذشته، در سال‌جاری این سرمایه‌گذاران از حضور در استان امتناع کردند.

,

 

,

* مطالباتی که به تریبون نماز جمعه کشیده شد

, * مطالباتی که به تریبون نماز جمعه کشیده شد, * مطالباتی که به تریبون نماز جمعه کشیده شد,

مشکلات بخش اقتصادی در آذربایجان‌غربی تا جایی افزایش یافته و با بی‌تدبیری و بی‌توجهی مسئولان مربوطه همراه شده که دیگر امیدی برای فعالان این حوزه به‌ویژه در بخش  واحدهای تولیدی و نیز کشاورزی برای پیگیری مطالبات خود از مسیر دستگاه‌های دولتی نمانده و همین امر باعث شده تا به سوی تریبون نماز جمعه روی آورند.

,

تاکیدات نماینده ولی‌فقیه در استان بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی و فعالان اقتصادی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی، طی چندین خطبه از ابتدای سال‌جاری ارائه شد که در برخی موارد با ورود مدیران دولتی همراه بوده ولی آن‌چنان که باید مورد اقبال نبوده، هرچند مدیران دولتی اصلی‌ترین دلیل این واکنش ضعیف به مطالبه‌گری از تریبون نماز جمعه را محدودیت‌های موجود مالی در مسیر رونق تولید می‌دانند.

,

اکنون و پس از شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی و اعتراضات بسیار کشاورزان به وضعیت خرید محصولات با قیمتی ناچیز و کمتر از هزینه‌های انجام شده برای پرورش محصولات، طی چند هفته گذشته یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در خطبه‌های نماز جمعه مرکز  آذربایجان‌غربی به موضوع کشاورزی و ضرورت پرداختن مسئولان به مشکلات فعالان این بخش اختصاص داده شده است.

,

نماینده ولی‌فقیه در استان که خود از اساتید دانشگاهی بوده و ارتباط مستقیمی با جوانان و فعالان دانشگاهی دارد، علاج مشکلات واحدهای تولیدی و نیز بخش کشاورزی را بهره‌گیری از توان دانشگاهی در کنار سرمایه فعالان این بخش می‌داند و معتقد است که باید از توانایی بخش دانشگاهی نیز در تصمیم‌گیری های مسئولان و اقدام فعالان حوزه اقتصادی استفاده شود.

,

البته این تنها بخش سخنان حجت‌الاسلام قریشی نیست، وی با تاکید بر لزوم بهبود وضعیت خرید محصولات کشاورزی و به‌ویژه سیب، خاطرنشان می‌کند: خرید با نرخ پایین و بسیار اندک محصولات کشاورزی که نتیجه یک سال تلاش کشاورزان زحمتکش است، نهایت بی‌انصافی است. باید از این قشر حمایت جدی شود و نمایندگان با تصمیم درست نسبت به اصلاح شرایط اقدام کنند.

,

وی، در خصوص فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی در زمینه حمایت از فعالان اقتصادی نیز، می‌گوید: حمایت از کارخانجات و واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها و موسسات مالی جزو الزاماتی است که برای پیروزی در عرصه جنگ اقتصادی نیاز داریم، در دوران جنگ تحمیلی شاهد همت و همراهی تمام مردم بودیم و امروز هم باید به همان شکل پیش رویم.

,

 

,

* کنار جاده‌ها میزبان زحمات یک ساله کشاورزان آذربایجان‌غربی

, * کنار جاده‌ها میزبان زحمات یک ساله کشاورزان آذربایجان‌غربی, * کنار جاده‌ها میزبان زحمات یک ساله کشاورزان آذربایجان‌غربی,

اما آن‌چه در این زمینه قابل توجه و لمس است، با وجود تاکیدات مسئولان دولتی از استاندار تا مدیران جهاد کشاورزی مبنی بر لزوم خرید محصولات کشاورزی با شرایط بهداشتی و قیمت مناسب از کشاورزان، شاهد متاسفانه همانند سال‌های گذشته شاهد تلمبار شدن محصولات کشاورزی در کنار جاده‌ها و خرید این محصولات با قیمتی بسیار ناچیز هستیم.

,

کشاورزانی که در طول سال با هزینه‌های گزاف نسبت به تامین نیازهای خود اقدام کرده‌اند و در برابر افزایش قیمت سموم کشاورزی و دیگر هزینه‌ها سکوت کرده‌اند، امروز و با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات خود دیگر توانی برای ادامه مسیر ندارند و صدای اعتراضشان را به گوش هر مسئولی که دغدغه واقعی داشته باشد، می‌رسانند.

,

جای تاسف دارد که باید گفت امروز قیمت خرید سیب در کنار جاده‌ها به کمتر از هزار تومان رسیده! در حالی که کشاورزان برای رساندن این محصول به مرحله برداشت هزینه‌هایی بسیاری بیشتر از این نرخ کرده‌اند و به همین دلیل رغبت چندانی برای حضور در میدان فروش و بازار عرضه محصولات ندارند.

,

 

,

* وعده‌های مسئولان تنها به درد اشک کشاورزان می‌خورد

, * وعده‌های مسئولان تنها به درد اشک کشاورزان می‌خورد, * وعده‌های مسئولان تنها به درد اشک کشاورزان می‌خورد,

با وجود اینکه مسئولان دولتی و بخش خصوصی همانند سال‌های گذشته نسبت به دادن وعده‌های خشک و خالی به کشاورزان قد علم کرده‌اند و در هر مرحله از اعتراضات تنها به اعلام حمایت از این فعالان بسنده می‌کنند، دسترنج کشاورزان طی یک سال گذشته به طور روزانه در حال افت کیفیت است و در این زمینه هیچ توجهی از سوی مدیران مرتبط انجام نمی‌شود.

,

 

,

* مسیر ارتباطی اروپا را احیا کنید!

, * مسیر ارتباطی اروپا را احیا کنید!, * مسیر ارتباطی اروپا را احیا کنید!,

بهترین اقدام برای بهبود وضعیت کشاورزی و نیز اقتصاد آذربایجان‌غربی، تعجیل در بازگشایی مرزهای استان از سوی مقامات دولتی و نیز برداشتن پیمان‌سپاری ارزی برای محصولات کشاورزی است تا به این ترتیب شرایط برای حضور صادرکنندگان واقعی و افزایش نرخ محصولات کشاورزی و تولیدات داخلی هموار شود.

,

مدیران دولتی چه در سطح کشوری و چه در سطح استانی باید برای احیای مسیر ارتباطی اروپا اقدام کنند تا در کنار مشکلات یاد شده بتوان از ظرفیت‌های مرزی و صادراتی آذربایجان‌غربی هم گفت و اقدام مسئولان را تحسین کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه