اخبار داغ

اما و اگرهای فاز جدید هدفمندی؛

آیا تمییز دارا و ندار برای دولت سخت است؟

آیا تمییز دارا و ندار برای دولت سخت است؟
با گذشت بیش از چهار سال از نخستین تکلیف قانونی مجلس، شهریور امسال با توجه به تاکید مجدد مجلس بر الزام دولت بر حذف سه دهک بالای جامعه و ارتقای پایگاه‌های اطلاعاتی دولت، یارانه ۱۸۰ هزار خانوار قطع شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، از ابتدای دهه ۹۰  همه جریان های سیاسی در کشور به حذف یارانه ثروتمندان و ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکید کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار،,

از همان ابتدا بزرگترین مشکل دولت شناسایی دهک‌های برخوردار و غیربرخوردار بوده است. بر همین اساس، از ۱۳۹۴ که حذف یارانه‌ها توسط مجلس به دولت تکلیف شد، قطع یارانه دهک‌های مختلف مورد تردید کارشناسان مختلف نیز بوده است.

,

با این حال و با گذشت بیش از چهار سال از نخستین تکلیف قانونی مجلس، شهریور امسال با توجه به تاکید مجدد مجلس بر الزام دولت بر حذف سه دهک بالای جامعه و ارتقای پایگاه‌های اطلاعاتی دولت، یارانه ۱۸۰ هزار خانوار قطع شد.

,

مصوبه اخیر مجلس نیز بر حذف یارانه نقدی خانواده های پردرآمد تاکید دارد که از شهریور امسال که تعداد آن ۲۰۰ هزار خانواده اعلام شده کلید خورده است.

,

افراد پردرآمد هم حق دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی را دارند؟

,

امحمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالیانه حدود  ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌شود، می گوید: یعنی برای هر ایرانی حدود ۱۰ میلیون تومان یارانه پنهان وجود دارد که باید این رقم حذف شود.  

,

وی با یادآوری اینکه در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بحث بر این بود که یارانه‌های پنهان حذف شود، ادامه می دهد: در حال حاضر به تمامی افراد جامعه ۴۵ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود این در حالی است زمانی که قیمت‌های حامل‌های انرژی از جمله آب، برق، بنزین و غیره افزایش می‌یابد افراد فقیر چیزی عایدشان نمی‌شود و افراد ثروتمند چندین برابر ۴۵ هزار تومان سوبسید دریافت می‌کنند.

,

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با تاکید بر اینکه تخصیص یارانه پنهان چه به‌صورت دلار ۴۲۰۰تومانی و چه به‌صورت یارانه بنزین، برق و غیره ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرده است، اضافه می کند: معتقدم همین امروز باید تخصیص یارانه پنهان به تمام بخش‌ها از سوی دولت قطع شود. اگر به هیچ یک از اقشار جامعه سوبسیدی پرداخت نشود افراد پردرآمد جامعه نیز حق دریافت یارانه را دارند و نباید یارانه آنها حذف شود.  

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح می کند: به‌دلیل پرداخت هزاران میلیارد تومان یارانه پنهان از جیب دولت، فشارهای تورمی به گروه‌های کم‌درآمد جامعه بیشتر از گروه‌های پردرآمد جامعه است، بنابراین منظور از حذف یارانه پردرآمدها حذف ۴۵ هزار تومان نیست بلکه سوبسیدی که به اقشار پردرآمد اختصاص داده می‌شود، است.

,

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو  در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر حذف یارانه افراد پر درآمد می گوید: هنوز مشخص نیست که دولت به طور دقیق یارانه چه تعداد از پردرآمدها را حذف خواهد کرد و وزارت تعاون آمار دقیقی از تعداد افرادی که در دهک‌های بالا و پردرآمدی بوده‌اند و یارانه‌شان را حذف می‌کند، ارائه نداده است.  

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه دولت می‌تواند با ابزارهای گوناگونی که مجلس در اختیار او قرار داده، نسبت به حذف یارانه دهک‌های پردرآمد اقدام کند، تصریح می کند: پیدا کردن افراد نیازمند واقعی برای اعطای یارانه دشوار نیست و دولت می‌تواند از بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر و سایر بخش‌هایی که با نیازمندان در ارتباط هستند، کمک بگیرد.

,

وی می افزاید: از سوی دیگر دولت با توجه به اینکه سامانه حقوق و دستمزد، فعالیت مالی برخی بنگاه‌ها و دارندگان کسب و کار و جایگاه‌های مدیریتی که برای برخی تعریف شده است را در اختیار دارد به نظر نمی‌رسد شناسایی افراد پر درآمد کار مشکلی باشد. اما چرا دولت در حذف یارانه ثروتمندان تعلل می‌کند، مشخص نیست.  

,

فرهنگی اظهر می کند: متاسفانه زمانی که از مسئولان درباره میزان دقیق حذف یارانه پردرآمدها سوال می‌شود، به پاسخ‌های کلی اکتفا می‌کنند و حتی بعضاً آمارهای کلی از سوی آن‌ها ارائه می‌شود و به طور شفاف مشخص نیست که چه میزان از یارانه پردرآمدها حذف خواهد شد.

,

این موضوع در روزهای اخیر از چشم رسانه ها دور نمانده و به خط خبری تبدیل شد. رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در این مورد عنوان داشتند: حذف تدریجی یارانه ثروتمندان نه تنها دارای ریشه نظری در علم اقتصاد است، بلکه یک الزام برای اقتصاد کشور نیز به حساب می‌آید. در واقع این الزام از کسری بودجه نشات می‌گیرد.

,

رسانه های اصولگرا هم در این باره نوشتند: سازمان هدفمندی یارانه‌ها باید در راستای حذف یارانه ثروتمندان با توجه به اطلاعات درست تصمیم گیری کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه