اخبار داغ

یادداشت؛

دانستن حق مردم و شفاف‌سازی وظیفه مسئولان!

دانستن حق مردم و شفاف‌سازی وظیفه مسئولان!
این روزها موضوع شفاف‌سازی در سطح وسیع و گسترده‌ای مطرح است؛ می توان گفت پس از کلید خورد طرح شفافیت در مجلس شورای اسلامی این طرح شامل تمامی ارگان‌های تقنینی، نظارتی و اجرایی خاصه مردمی نظیر شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است؛ چرا که دانستن حق مردم و شفاف‌سازی وظیفه مسئولان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ این روزها موضوع شفاف‌سازی در سطح وسیع و گسترده‌ای مطرح است؛ هرچند طرح این مسئله دیر است؛ اما موضوعی مهم و اساسی است که طرح آن از جانب نمایندگان مردم در خانه ملت جای تقدیر دارد و علی رغم رأی بالای نمایندگان برای اصل آن عدم رای آوردن این طرح در صحن علنی جای تعجب دارد!!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

 اما باز هم جای شکرش باقی است که مجلسیان برای جبران غفلت، این موضوع مهم را مطرح و برای رد گم کردن، گسترش آن را وسیع نموده و ضرورت شفافیت را به بسیاری از نهادها و مراکز تسری داده اند؛ اما بحث شفافیت خیلی گسترده تر از این است و صرفاً شامل مراکز، دستگاه‌ها و ارگان‌های تقنینی و نظارتی نمی باشد؛  بلکه  این طرح شامل تمامی ارگان های تقنینی، نظارتی و اجرایی خاصه مردمی نظیر شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری ها و دهیاری ها است.

,

جا دارد که از اقدامات عمرانی دستگاه‌های اجرایی از جمله اقدامات شهری شهرداری کرمان تشکر کرد اما مدیران شهرداری و منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر با شفافیت سازی به اندکی از سوالات عدیده شهروندان پاسخ منطقی و مستدل ارائه دهند  که به پاره ای از آنها اشاره می شود.

,

بدان امید است که با طرح موضوع شفاف‌سازی، پاسخ مستدل مسئولان زمینه همراهی و همکاری بیشتر شهروندان و مساعدت و مشارکت جدی آنان موجب عمران بیشتر شهر کرمان دیار کریمان شود تا حمایت عملی و جدی‌تر از مسئولان خدوم شهر فراهم آید.

,
  1. ساختمان جدید شهرداری چگونه و در کدام مرجع مطرح،  تصویب و چگونه و توسط چه کسی و با کدام بودجه مصوب و از چه محلی اجرا شده است؟
  2. موضوع بام کرمان چیست؟ از نظر اجرا در چه مرحله ای قرار دارد؟ سرانجام آن به کجا می انجامد؟ نحوه واگذاری این طبیعت زیبا چگونه و با کدام ارزیابی، نرخ و مجوز و به چه کسی و به استناد کدام قانون واگذار شده است؟ ارتباط آن با تله کابین چیست؟ متولیان این پروژه چه کسانی هستند؟
  3. جابجایی میدان تره بار کرمان اقدام ارزنده و در خور شان کرمان است که جای تقدیر و تشکر دارد اما وضعیت کاربری و مالکیت میدان تره بار قدیمی در مجاورت میدان بیرم آباد  چگونه است؟ و فعلا متعلق به کیست؟ با کدامین مجوز واگذار شده است؟ سهم شهرداری و مالکیت شهرداری چگونه است؟ اگر واگذار و فروخته شده با کدام قیمت، مجوز و چگونه و در چه زمانی صورت گرفته است؟  مدیران سابق و فعلی این پروژه عظیم چه کسانی بوده و هستند؟ آیا صحت دارد که سهم شهرداری قبل از پایان یافتن کار و قابل بهره برداری شدن که ارزش افزوده بالایی خواهد داشت به دلایل نامعلوم و غیرقابل توجیه به مالک و مجری فروخته شده و در عمل منافع بالای پروژه که حق شهروندان و شهر کرمان است به مالک خصوصی تقدیم شده است؟
  4. مبنای نرخ گذاری عوارض عمده شهری چیست؟ رابطه آن با قوانین جاری کشور و نرخ تورم مورد تایید دولت چیست؟ مفهوم و میزان M-P و MK در تعیین عوارض چیست؟ شورای محترم شهر که نماینده مردم هستند در جهت تأمین و دفاع از حقوق مردم چه کرده و چه می‌کنند؟ اگر تصمیم، مصوبه و وصولی خلاف قانون باشد چه باید کرد؟ و چه کسی مسئول است؟
,
  • ساختمان جدید شهرداری چگونه و در کدام مرجع مطرح،  تصویب و چگونه و توسط چه کسی و با کدام بودجه مصوب و از چه محلی اجرا شده است؟
  • ,
  • موضوع بام کرمان چیست؟ از نظر اجرا در چه مرحله ای قرار دارد؟ سرانجام آن به کجا می انجامد؟ نحوه واگذاری این طبیعت زیبا چگونه و با کدام ارزیابی، نرخ و مجوز و به چه کسی و به استناد کدام قانون واگذار شده است؟ ارتباط آن با تله کابین چیست؟ متولیان این پروژه چه کسانی هستند؟
  • ,
  • جابجایی میدان تره بار کرمان اقدام ارزنده و در خور شان کرمان است که جای تقدیر و تشکر دارد اما وضعیت کاربری و مالکیت میدان تره بار قدیمی در مجاورت میدان بیرم آباد  چگونه است؟ و فعلا متعلق به کیست؟ با کدامین مجوز واگذار شده است؟ سهم شهرداری و مالکیت شهرداری چگونه است؟ اگر واگذار و فروخته شده با کدام قیمت، مجوز و چگونه و در چه زمانی صورت گرفته است؟  مدیران سابق و فعلی این پروژه عظیم چه کسانی بوده و هستند؟ آیا صحت دارد که سهم شهرداری قبل از پایان یافتن کار و قابل بهره برداری شدن که ارزش افزوده بالایی خواهد داشت به دلایل نامعلوم و غیرقابل توجیه به مالک و مجری فروخته شده و در عمل منافع بالای پروژه که حق شهروندان و شهر کرمان است به مالک خصوصی تقدیم شده است؟
  • ,
  • مبنای نرخ گذاری عوارض عمده شهری چیست؟ رابطه آن با قوانین جاری کشور و نرخ تورم مورد تایید دولت چیست؟ مفهوم و میزان M-P و MK در تعیین عوارض چیست؟ شورای محترم شهر که نماینده مردم هستند در جهت تأمین و دفاع از حقوق مردم چه کرده و چه می‌کنند؟ اگر تصمیم، مصوبه و وصولی خلاف قانون باشد چه باید کرد؟ و چه کسی مسئول است؟
  • ,

    آنچه که مسلم است دانستن حق مردم و شفاف‌سازی وظیفه مسئولین است؛ اطلاع رسانی وظیفه مطبوعات و رسانه‌ها، بازرسی و حاکم نمودن حق و عدالت مسئولیت سازمان های اجرایی، نظارتی و دستگاه قضایی است.

    ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه