اخبار داغ

در گفتگو با دانا عنوان شد؛

ورود یک جریان مافیایی جدید به سینمای ایران/ جبار آذین: اگر چراغ سبز نامدیران نبود قطعا مافیا و پول شویان نمی توانستند در بخش های مهمی از سینما حاکم باشند +فیلم

ورود یک جریان مافیایی جدید به سینمای ایران/ جبار آذین: اگر چراغ سبز نامدیران نبود قطعا مافیا و پول شویان نمی توانستند در بخش های مهمی از سینما حاکم باشند +فیلم
جبار آذین منتقد سینما گفت: در شرایط کنونی فرهنگ جامعه ما دچار مشکلات و بحران های فراوان است که به نوعی فرهنگ جامعه به جای حرکت در مسیراهداف و ارزش های مردمی به سمتی گرایش پیدا کرده است که زیر مجموعه های فرهنگف هنر و به ویژه سینما را از جریان اصلی فرهنگی جامعه فاصله انداخته است.
[

جبار آذین منتقد، مدرس و کارشناس سینما در خصوص وضعیت سینما در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: در شرایط کنونی فرهنگ جامعه ما دچار مشکلات و بحران های فراوان است که به نوعی فرهنگ جامعه به جای حرکت در مسیراهداف و ارزش های مردمی به سمتی گرایش پیدا کرده است که زیر مجموعه های فرهنگ و هنر و به ویژه سینما را از جریان اصلی فرهنگی جامعه فاصله انداخته است.

وی افزود: فضا به گونه ای شده که آلودگی و مسمومیت در فضای فرهنگی کشور کاملا مشهود است، این مورد را بارها هم مقام معظم رهبری روی آن انگشت تاکید گذاشته اند و همچنین کارشناسان و منتقدان عدالتخواه بر روی آن بحث های مفصلی داشته اند؛ بالطبع در چنین فضایی نتیجه ورود سیاست و تجارت و جایگزین شدن آن ها به جای فرهنگ، در فضای کنونی فرهنگ و هنر کشور رخ داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,

 

,

, ,



آذین اظهار داشت: سینما به عنوان یک رسانه، صنعت و هنر دارای وظایف و رسالت هایی است که متاسفانه در جامعه ما و در قانون ما به درستی مورد توجه قرار نگرفته است و ابعاد آن تبیین نشده است، گرچه در قانون اساسی مختصر نگاهی به آن صورت گرفته است اما این نگاه مختصر، کلی و گذرا است؛ ما در ایران بعد از صد سال که از ورود سینما به کشورمان می گذرد هنوز صنعت سینما نداریم، آن چه در ایران جریان دارد بازار مکاره سینمای کشور است.

این منتقد سینما اذعان داشت: در سال های اخیر به ویژه بیش از یک دهه اخیر، جریانی از سوی دولت در سینما شکل گرفته که این جریان پیش از این که وفادار به فرهنگ و باورهای جامعه باشد، جامعه را به بیراهه کشانده است که ما به جای آن که شاهد تولیدات و عملکرد شایسته و مثبت در جهت فرهنگ سازی باشیم به سمت فرهنگ سوزی حرکت کرده ایم، به عبارت صریح این که مسئولانی که برای اداره سینمای کشور گزینش شده اند، معیار انتخاب آن ها فرهنگ، هنر و رسانه نیست بلکه عمدتا سیاست و رفاقت است.

وی در ادامه عنوان کرد: وقتی که معیار این باشد کسانی متولی سینمای کشور می شوند و شده اند که هیچ نوع سنخیتی با فرهنگ و هنر کشور ندارند و به ناچار می باید از مشاورانی استفاده کنند که در زمینه سینما، فرهنگ و هنر صاحب تخصص باشند، اما متاسفانه مسئولان کنونی سینما در این گزینش هم مسیر درستی را طی نکرده اند و از کسانی استفاده کرده اند که پیش از آن که به فرهنگ وفادار باشند مانند خود انها به سیاست توجه دارند.از همین رو پای بسیاری از هنرمندان ارزشی، متعهد و کسانی که می خواهند در عرصه سینما آثار سلامت تولید کنند از سینما بریده شده است و به جای ان ها کسانی در این فضا مشغول فعالیت هستند که نگاهشان به گیشه، هدف اول آن ها را تشکیل می دهد. به همین دلایل است که شاهد به وجود آمدن و رشد و سلطه جریان مافیا در سینمای کشور، نه فقط در صحنه اکران بلکه در مناسبات تولیدی فیلم ها نیز هستیم.

,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,



جبار آذین گفت: متعاقب این قضیه به خاطر غفلت ها و اهمال ها یک جریان منفور دیگری در سینما تحت عنوان پول شویان شکل گرفته است که این ها با استفاده از باز بودن فضا برای ابتذال گرایی وارد این عرصه شده اند و پول های کثیف را که از جاهای نامشروع به دست آورده اند می خواهند در سینمای کشور به پول تمیز تبدیل کنند و متاسفانه توانسته اند بر مدیران سینما اثر بگذارند و تولیدت سینما را به سمت نابسامانی هدایت کنند، اوضاع کنونی سینمای کشور نه تنها بهینه نیست بلکه از مسیر فرهنگی جامعه کاملا فاصله گرفته است و آن چه که در فیلم های به تصویر کشیده می شود کمتر برخاسته از بطن نیازها، سلیقه ها و آرمان های مردم است.

,
,
,

وی اظهار داشت: این که در مقطعی مالیات از سینما و هنرمندان برداشته شد به دلیل تولید آثار سالم و با کیفیت در سینما بود، وقتی این اتفاق در سینما نیفتاده است چرا هنرمندان باید از پرداخت مالیات معاف شوند؟ با توجه به این که هنرمندان ما، در واقع هنرمند نماهای ما هم از وام های دولتی سود می برند و هم از رابطه های ناسالم میان باندهای مختلف سینمایی و اقتصادی و هم این که پیش از تولید و هنگام تولید و همینطور پس از تولید استفاده های کلانی از سینما با خود به منزل می برند، این ها باید یک جایی ثبت شود، چرا نباید مالیات بدهند؟

,

این کارشناس سینما عنوان کرد: پول شویان یک قبیله و طایفه خاطی هستند که با سوءاستفاده از غلط های نامدیران سینما سر و کله این پول شویان پیدا شده است؛ اگر چراغ سبز نامدیران نبود قطعا مافیا و پول شویان نمی توانستند در بخش های مهمی از سینما حاکم باشند. پول شویان در سینما اساسا جزو تروریست های اقتصادی و فرهنگی محسوب می شوند و با تروریست ها نمی شود از دریچه نقد و نصیحت صحبت کرد.

,

وی اذعان داشت: به وجود آمدن مافیا، پول شویان و سلبریتی ها نتیجه غلط های نامدیران سینما است که این نامدیران اشتباهی سینما بر اثر اشتباه آگاهانه دولتی ها انتخاب شده اند، بدیهی است که آدم هایی با این نوع نگرش در عرصه فرهنگ به دنبال اجرای اهداف گروهی و جناحی، سیاسی خود هستند، این ها اگر قرار بود در خدمت جامعه باشند، عملکردشان باید منطبق بر نیازهای مردم باشد اما این اتفاق را در سطح سینما نمی بینیم، به همین دلیل است که به جای حفظ فرهنگ جامعه و تبلیغ و ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی شاهد تبلیغ و ترویج زندگی های غربی، تجمل گرایی و گرایش به سوی اشرافیت های جدید هستیم؛ این ها آفت هایی هستند که فرهنگ ما را آلوده کرده اند، این ها در واقع نتیجه همان عملکردهای نادرست، غیرفرهنگی و سیاسی کسانی است که سکوی سینمای کشور را به غلط در اختیار گرفته اند.

,

این منتقد سینما و تلویزیون بیان داشت: جشنواره فیلم فجر از بنیاد دچار انحراف و مشکل است، روزگاری در سینمای ایران از دهه 70 سینمای کشور ویترین و آینه ای را برای نمایش بضاعت سینمای ایران به عنوان جشنواره فیلم فجر تعبیه کرد، گرچه تمامیویژگی های این جشنواره به خوبی پیاده نشد اما سینما جهت و معنی پیدا کرد، اما در سال های بعد با جایگزین شدن کسانی که هیچ ربطی به هنر، فرهنگ و سینما نداشتند این جشنواره به موازات انحراف میر سینمای کشور دچار انحراف شد، به عبارت صریح آن چه تحت عنوان جشنواره ملی فیلم فجر و جشنواره جهانی فیلم فجر در حال برگزاری است درواقع 2 جشنپاره هستند و هیچ ربطی به جشنواره فیلم فجر ندارند، چون جشنواره فیلم فجر دارای اهداف و برنامه های تعریف شده بود.

,

جبار آذین در پایان گفت: مسئولین بر اثر ایجاد یک سری کشمکش های داخلی که عمدتا بحث ها و برخوردهای مالی منشا آن بود به جای ان که براساس کار کارشناسی در صدد ارتقا کمی و کیفی جشنواره فیلم فجر باشند، آمدند جشنواره را تکه پاره کردند و به 2 جشنپاره تقسیم کردند، با این اقدام موقعیت سینمای کشور را متزلزل کردند و 2 بودجه سنگین را به بیت المال کشور تحمیل کردند و بیت المال را حیف و میل کردند و همینطور هیچ دستاورد فرهنگی و سینمایی در کشور نداشته است، انتخاب نادبیران این جشنپاره ها بر اساس همان نگاه حمایتی سیاستی و رفاقتی است، هیچکدام از این مسئولان سابقه، تجربه و دانش برگزاری جشنواره های استاندارد را ندارند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه