اخبار داغ

عضو انجمن مهندسی نفت ایران عنوان کرد

بهره‌گیری از نخبگان راه برون‌رفت دولت از خود تحریمی/ چرا در مجلس فراکسیون نخبگان وجود ندارد؟

بهره‌گیری از نخبگان راه برون‌رفت دولت از خود تحریمی/ چرا در مجلس فراکسیون نخبگان وجود ندارد؟
عضو انجمن مهندسی نفت ایران بهره‌گیری از نخبگان را راه برون‌رفت دولت از خود تحریمی عنوان کرد و گفت: مهمترین عامل نگرانی جامعه گرانی، بی ثباتی بازار سرمایه‌گذاری، نوسانات قیمت و افزایش تورم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزبه مفیدیان در گفتگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به وضعیت کنونی اقتصادی کشور اظهار کرد: اتمسفر اقتصادی امروز ایران با درجه اطمینان بالا تحت‌تاثیر چنین موانع مدیریتی قرار دارد که می‌توان با یک اقدام حساب‌شده، آنها را برطرف و مسیر پیش‌‌روی توسعه کشور را هموارتر کرد؛ لزوما آنچه به عنوان تحریم‌ داخلی یا خودتحریمی شناخته می‌شود به همین موارد ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه  فعالان اقتصادی بر این باورند که با حرکت‌های درست ، روحیه سودآوری بخش ‌خصوصی را می توان احیا کرد، یادآور شد: در این وضعیت دولت باید به قانون احیای سرمایه اجتماعی رجوع کند و در کنار آن اقدامات عملی مثبتی داشته ‌باشد. در واقع در این مقطع زمانی نیاز به این وجود دارد که مردم احساس کنند دولت به موقع تصمیم می‌گیرد، به موقع دست به کار می شود و فرآیندها تحت‌تاثیر رفتار دولت اصلاح می‌شوند.

توجه به میثاق نامه رهبری برای نخبگان

مشاور نخبگان ریاست جمهوری مازندران تصریح کرد: با توجه به میثاق‌نامه رهبری برای نخبگان می توان به نگاه ایشان به نخبگان پی برد، تمام دستگاه های اجرایی ملزم و مکلف به اجرایی سازی این پیمان هستند، اما نمی‌دانیم چرا در مجلس یک فراکسیون نخبگان وجود ندارد.

وی ادامه داد: وقت آن نیست که جامعه ما از وجود این خیل عظیم نخبگان و روشنفکران که در جای جای ایران از کوچکترین و دورافتاده ترین روستاها گرفته تا شهرهای بزرگ و کلان شهرها حضور دارند بهره‌مند شوند؛ شاید این دکترین را باید در عملکرد نمایندگان مجلس جستجو کرد و ما باید با انتخاب نمایندگان همسو با دیدگاه های نخبگانی مطالبه گری کنیم و از این طریق حرف خود را به کرسی بنشانیم؛ این مهم نیازمند آن است تا با یک توازن و هم اندیشی گروه‌های مختلف و همفکر جامعه با یکدیگر به تفاهم و هم آوایی برسند و به خواسته های مشترک یکدیگر جامه عمل بپوشند.

عضو پژوهشکده نانو بیو تکنولوژی دانشگاه صنعتی بابل با بیان گسست میان دولت و ملت، عنوان کرد: وقتی جامعه اقتصادی منتقد اصلی دولت شود دیگر مردم به گروه های مرجع بی اعتماد می‌شوند و گمان می کنند دولت دیگر قادر به کنترل اوضاع اقتصادی نیست و این گسست بین دولت و ملت از عوال مهم بحران های سیاسی و اجتماعی کشور است.

مفیدیان مهمترین عامل نگرانی جامعه را گرانی و بی ثباتی بازار سرمایه گذاری و نوسانات قیمت و افزایش تورم خواند و تاکید کرد: همه اینها باعث آشفتگی و تصمیم گیری های عجولانه در برخی سیاست‌های دولت شده است که ازین دست مصادیق می توان به برخی سفرهای استانی و تصویب چند پروژه بدون پشتوانه مالی اشاره کرد.

دولت خود تحریم!

وی ادامه داد: انتظار از دولت این بود که در همه امور از یک نخبه علمی بهره می برد و اینگونه دچار خودتحریمی نمی شد.

عضو انجمن مهندسی نفت ایران به تصمیم آمریکا مبنی بر خروج برجام اشاره کرد و گفت:  تمام معادلات را بهم زد؛ چرا که ورود هیات های بلند پایه اقتصادی از اروپا و کشورهای درجه یک دنیا نویدبخش آینده ای روشن و بسیار درخشان بود اگر این سیاست ادامه پیدا می کرد.

 مفیدیان از مشکلات بعد از برجام عنوان کرد: خالی شدن خزانه و کاهش قیمت نفت مشکلات را دو چندان کرد ولی دولت می توانست با دو عامل ضربتی مسیر جاده ابریشم را به سمت خود تغییر دهد؛ استفاده از ظرفیت خصوصی سازی و اصلاح نظام گمرکی و بانکی که هیچکدام به نحو عملیاتی اجرا نشد و حتی در جاهایی سنگ اندازی نیز شد.

وی تشکل‌ها را در هر ملت توسعه‌ گرایی بازوی حرفه‌ای و مشاور بلامنازع دولت دانست و گفت: تشکل‌گرایی یعنی دولت بدون مشورت افراد صاحب نظر و نواندیش تصمیم گیری نکند، آنها نه در حرف بلکه عملا اعتقاد و باورشان را نشان می‌دهند؛ ولی امروزه چند درصد تصمیمات دولت با مشورت بخش خصوصی کشور انجام می‌شود؟ اساسا تشکل‌ها یا سمن ها کجای اقتصاد ایران ایستاده‌اند؟ آنها را چقدر صاحب‌نظر می‌دانیم و چقدر معتقدیم که حضورشان فقط مزاحمت و انتقاد است؟

انتهای پبام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
, توجه به میثاق نامه رهبری برای نخبگان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دولت خود تحریم!,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه