اخبار داغ

ضرر گوجه‌کاران در فصل برداشت؛

رنگ زرد کشاورزان سرخی گوجه فرنگی را بر باد داد!

رنگ زرد کشاورزان سرخی گوجه فرنگی را بر باد داد!
این روزها تصاویر تلخی از دور ریختن محصول گوجه فرنگی در فضای مجازی دست به دست می شود که دل هر انسانی را به درد می آورد ...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، این روزها تصاویر تلخی از دور ریختن محصول گوجه فرنگی در فضای مجازی دست به دست می شود که دل هر انسانی را به درد می آورد ، کشاورزی یکی از مشاغلی است که کمترین هزینه را برای دولت دارد و کشاورزان با استفاده از زمین‌های خود و سرمایه‌ای که در اختیار دارند، اقدام به کاشت، داشت و برداشت می‌کنند و ضروری است که در برخی موارد همچون فروش محصول دولت یار و همراه آنها باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

فروش محصول برای کشاورزان اهمیت فراوان دارد زیرا اگر این محصول به قیمت خوب به فروش برسد، کشاورزان سود بیشتری کسب و در آینده نیز اقدام به کاشت این محصول می‌کنند. اما اگر کشاورزان از فروش محصولی ناامید شوند، دیگر کاشت آن برای‌شان سودی نخواهد داشت و تولید نکردن آن محصول موجب افزایش بیش از حد قیمتش برای مصرف‌کننده خواهد شد.

,

کشاورزان کُردستانی این روزها دل‌هایشان همچون گوجه‌فرنگی خونین و پرغصه است، چراکه خسته از ناملایمات این روزهای بازار، همچون هر سال باید شاهد این اتفاق تلخ باشند که دلالان محصولات آنها را با قیمت ناچیز خریداری می‌کنند و با قیمت چند برابر در بازار می‌فروشند و در نهایت سود اصلی، با وجود قیمت بالای رب‌گوجه‌فرنگی، در جیب کارخانه‌داران می‌رود.

,

, ,

یکی از گوجه‌فرنگی‌کاران کامیارانی گفت: این محصول هم‌اکنون به صورت میانگین به قیمت هر کیلوگرم 7 هزار ریال به فروش می‌رسد. این در حالی است که ۵۰ هزار ریال نیز هزینه یک عدد جعبه است و برای یک کارگر هم روزانه 800 هزار ریال پرداخت می‌کنیم. در نهایت، با هزینه‌های بالای حمل‌و‌نقل، تولید این محصول مقرون به صرفه نیست.

,

محمد کمانگرپور نبود چندین کارخانه رب‌سازی و صنایع تبدیلی را در این منطقه از مشکلات موجود شهرستان عنوان کرد و افزود: از مسئولان انتظار داریم با تنظیم بازار به فکر ما کشاورزان باشند چرا که وجود یک کارخانه رب سازی جوابگوی نیاز کشاورزان نیست و حدود 4 روز باید کشاورزان در صف خالی کردن گوجف فرنگی باشند تا بتوانند محصول خود را بفروشند که در نهایت این گوجه فرنگی ها آب شده و هزینه آنچنانی برای کشاورز باقی نخواهد گذاشت.

,

, ,


خرید حمایتی مرهمی بر زخم کشاورزان

,
, خرید حمایتی مرهمی بر زخم کشاورزان, خرید حمایتی مرهمی بر زخم کشاورزان,

با وجود آنکه کشاورزان وضعیت پیش آمده را بحران می‌دانند، اما مدیر کل تعاون روستایی کردستان نظر دیگری دارد: از آنجا که گوجه فرنگی در فهرست محصولات مشمول قانون خرید تضمینی قرار ندارد، دولت اقدام به خرید حمایتی این محصول کرده است. چنانچه کشاورزان راغب باشند محصولات آنان خریداری می‌شود. مراکز حمایتی خرید گوجه فرنگی درکردستان برپاست.

,

یمان اسکندری اظهار داشت: خرید حمایتی به علت کاهش قیمت گوجه فرنگی و برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان،  از بین رفتن انگیزه کشت و تولید این محصول از سوی تعاون روستایی انجام میشود.

,

وی افزود: سازمان تعاون روستایی کردستان این طرح را با همکاری کارخانه رب گوجه فرنگی روژین تاک کرمانشاه انجام میدهد و بهره برداران می توانند تا اطلاع ثانوی محصول خود را درب این کارخانه تحویل دهند.

,

اسکندری اضافه کرد: در قالب این طرح حمایتی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به نمایندگی از دولت نسبت به خرید حمایتی گوجه فرنگی در قالب ساز و کار تعریف شده و با رعایت سقف قیمت ۱۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم محصول تحویل درب کارخانه (مرکز خرید) اقدام میکند.

,

, ,

عدم رعایت الگوی کشت مهمترین علت نابسامانی محصول گوجه فرنگی است

, عدم رعایت الگوی کشت مهمترین علت نابسامانی محصول گوجه فرنگی است, عدم رعایت الگوی کشت مهمترین علت نابسامانی محصول گوجه فرنگی است,

در راستای بررسی اخرین وضعیت خرید حمایتی گوجه فرنگی در کردستان جلسه ای با حضور مدیرکل بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان و برخی دیگر از دست‌اندرکاران کارگروه تنظیم بازار این استان برگزار شد.

,

جعفری گفت:  امسال پیش بینی می شود ۱۲۰ هزار تُن از این محصول در استان برداشت شود.

,

وی اذعان داشت: گران بودن قیمت این محصول در سال گذشته عمده دلیل رغبت کشاورزان برای کشت بیش از حد در این استان و برخی مناطق کشور بود که زیر مجموعه های سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت های دولت از بهره برداران اقدام به خرید حمایتی این محصول کردند.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: این استان در سال زراعی گذشته سهمیه ابلاغی کشت گوجه فرنگی را در ۹۰۰ هکتار داشت که بهره برداران علیرغم هشدارها و مشاوره های کارشناسان این سازمان این میزان را رعایت نکردند.

,

جعفری یادآور شد: همچنین اعمال تعرفه گمرکی از سوی اقلیم کردستان عراق و ممنوعیت واردات گوجه فرنگی از سوی این اقلیم باعث شد محصول تولیدی در این استان صادر نشود و در نهایت منجر به کاهش قیمت محصول شود.

,

وی افزود: سازمان تعاون روستایی کردستان به عنوان مباشر هم اکنون با ۲ کارخانه فراوری قرارداد همکاری امضا کرده تا بتواند محصول مازاد بر نیاز کشاورزان این استان را خریداری کند و این روند نیز تا پایان فصل برداشت محصول از تمام نقاط استان ادامه دارد.

,

 

,

, ,

نرخ خرید تضمینی در قبال هر کیلوگرم ۱۰ هزار ریال در درب کارخانه

, نرخ خرید تضمینی در قبال هر کیلوگرم ۱۰ هزار ریال در درب کارخانه, نرخ خرید تضمینی در قبال هر کیلوگرم ۱۰ هزار ریال در درب کارخانه,

مدیرکل بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور در این جلسه گفت: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی سال زراعی گذشته گوجه فرنگی در ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشور کشت شده و پیش‌بینی برداشت نیز چهار میلیون تُن است.

,

مرتضی معتمد با بیان اینکه این میزان تولید خیلی بیشتر از میزان مصرف کشور است، افزود: سازمان تعاون روستایی از مرداد امسال خرید حمایتی در استان های مختلف از جمله همدان، زنجان، قزوین، کرمانشاه و کردستان را آغاز کرد و به مرور زمان این اقدام با آغاز فصل برداشت در سایر استان‌ها نیز آغاز می‌شود.

,

وی یادآور شد: کردستان به واسطه فعالیت برخی کارخانه‌ها و استمرار پیگیری مسئولان استانی از استان‌های موفق در زمینه خرید حمایتی گوجه فرنگی بوده و تاکنون قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.

,

معتمد با بیان اینکه اکنون عرضه گوجه‌فرنگی بیش از نیاز صنایع و تازه خوری کشور است، اضافه کرد: این محصول به دلیل تولید و عرضه بسیار زیاد دچار افت قیمت شده اما خرید حمایتی تعاون روستایی پس از ۲ ماه این افت قیمت را تعدیل کرده است.

,

وی با بیان اینکه در خرید حمایتی کارخانه ها از طرف سازمان تعاون روستایی محصول گوجه کاران را خریداری و فراوری و به این سازمان تحویل می دهند، افزود: هم اکنون نرخ خرید تضمینی در قبال هر کیلوگرم ۱۰ هزار ریال در درب کارخانه مصوب شده است.

,

مدیرکل بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور تاکید کرد: برخی از کارخانه های اقدام به خرید حمایتی از کشاورزانی که با آنان قرار داد همکاری دارند می کنند و کشاورزانی که قرارداد همکاری با این کارخانه‌ها ندارند،  نمی توانند محصول خود را بفروشند.

,

وی گفت: این سازمان در نظر دارد با همکاری کارخانه خرمدشت کردستان محصول این کشاورزان را خریداری و از بهره بردارانی که این شرایط را دارند حمایت کند و در این راستا قرارداد همکاری خود را نیز به امضا رسانده است.

,

 

,

اجرایی نشدن طرح الگوی کشت با توجه به بحران شدید آب، به‌ویژه در تولید برخی محصولات کشاورزی سبب صدمات زیادی به منابع آبی و خاکی کشور شده و به‌تبع آن بیش‌ترین ضرر و زیان متوجه تولیدکنندگان و بهره‌برداران شده است. 

,

مدیریت منابع آبی و نبود یک بانک اطلاعاتی جامع از شرایط کشاورزی کشور عامل اتخاذ تصمیمات غیراصولی و غیرکارشناسی در عرصه کشاورزی کشور شده است؛ بنابراین ایجاد یک بانک اطلاعاتی دقیق و جامع از بخش کشاورزی و فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه کشت محصولات بسیار مهم است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه