اخبار داغ

معاون بنیاد مسکن استان قم:

هزینه طراحی نقشه در روستا 20درصد شهر است

هزینه طراحی نقشه در روستا 20درصد شهر است
معاون بنیاد مسکن استان قم بااشاه به اینکه مالکین خود می توانند اقدام به تهیه نقشه ساختمان کنند، گفت: هزینه طراحی نقشه در روستاها 20درصد هزینه طراحی نقشه برای مسکن های شهری است که این هزینه توسط مالک پرداخت می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، همانطور که امروز مسکن یکی از دغدغه های اساسی برای مردم تبدیل شده است باید به ایمنی مسکن هم توجه ویژه ای شود و مسکن خود را مقاوم و ایمن بنا کنیم چرا که برخی حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل عاملی برای حوادث تلخ شوند.
طبق آمار ایران ششمین کشور زلزله‌خیز دنیا محسوب می‌شود و سالانه ۲۴۰ مورد زلزله‌ با بزرگی بیش از ۴ ریشتر در آن اتفاق می‌افتد و طبق آمار موجود به‌طور متوسط در ایران هرسال یک زلزله بزرگ و هر ۱۰ سال یک زلزله با بزرگی ۶ درجه و بیش‌تر در مقیاس ریشتر به وقوع پیوسته است که گواه این مسئله می توان به زلزله اخیر در کرمانشاه اشاره کرد.

60درصد روستاهای کشور با کوچک‌ترین زلزله فرومی‌ریزند
این در حالی است که مهمتر از مسکن شهری باید به مسکن روستایی هم اشاره کرد چرا که بیشتر مسکن های روستایی مقاوم نیست و باید برای مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی اقدامات جدی تری و سریعتری انجام بگیرد از همین رو طبق آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تنها ۲.۲ میلیون واحد مسکن روستایی معادل ۴۰ درصد از کل مسکن‌های روستایی موجود به صورت مقاوم هستند و مابقی حدود ۳.۱ میلیون واحد نیاز به بهسازی و نوسازی دارد. به عبارت دیگر ۶0 درصد از مسکنهای روستایی سطح کشور با کوچک‌ترین زلزله فرومی‌ریزند و به این ترتیب، جان 13 میلیون روستایی در خطر است.

این درحالی است که استان قم هم یکی از شهرهایی می باشد که روستاهای بسیاری دارد که نیازمند مقاوم سازی است؛ طبق آمار سرشماری سال 95 حدود 400 روستا در استان قم وجود دارد که بیش از 15هزار خانوار در آن ها زندگی می کنند که در این خصوص باید گفت: هنوز حدود 11000 واحد مسکونی غیر مقاوم در روستا های قم وجود دارد که نشان از درجه اهمیت موضوع است.

از همین رو محمد ملااسماعیلی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به نارضایتی روستائیان در خصوص معماری های موردتایید بنیاد در پرداخت تسهیلات، اظهار داشت: تسهیلات طرح ویژه مقاوم سازی مسکن روستایی جهت ساخت وساز و مقاوم سازی واحدهای احداثی روستایی در نظر گرفته شده است تا در مواقع حوادث طبیعی تلفات به حداقل برسد.
وی ادامه داد: در این خصوص جهت داشتن یک ساختمان مقاوم قبل از اجرا نیاز به نقشه های مهندسی و نظارت ناظر نظام فنی روستایی است که مطابق قانون می بایست توسط مهندس معمار و سازه دارای پروانه مهر و امضا شود.

هزینه طراحی نقشه در روستا 20درصد شهر است
 معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن قم با اشاره به اینکه  دفاتر طراحی معرفی شده توسط بنیاد مسکن به تعداد 11 دفتر است، بیان داشت: هزینه طراحی نقشه در روستاها 20درصد هزینه طراحی نقشه برای مسکن های شهری است که این هزینه توسط مالک پرداخت می شود.

مالکین خود می توانند اقدام به تهیه نقشه ساختمان کنند
وی بیان داشت: مالک میتواند خود اقدام به تهیه نقشه کند ولی می بایست نقشه ها توسط یک نفر مهندس معمار و سازه دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی و دارای صلاحیت طراحی تهیه و مهر و امضا شود.
ملا اسماعیلی تاکید کرد: در حال حاضر با نقشه های معماری و سازه ، نقشه های مربوط به کاهش مصرف انرژی به مالک ارائه می شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  قم فردا، ,  قم فردا,  قم فردا, ،,
,
,
, 60درصد روستاهای کشور با کوچک‌ترین زلزله فرومی‌ریزند,
, ,
,
,
,
, قم فردا,
,
,
, هزینه طراحی نقشه در روستا 20درصد شهر است,
,
,
, مالکین خود می توانند اقدام به تهیه نقشه ساختمان کنند,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه