اخبار داغ

گزارش دانا از سردرگمی دانش آموزان در مدارس؛

حذف دوباره مدارس تیزهوشان؛ از تغییر موضع 180 درجه‌ای برخی نمایندگان مجلس تا بی‌خبری آقای وزیر!

حذف دوباره مدارس تیزهوشان؛ از تغییر موضع 180 درجه‌ای برخی نمایندگان مجلس تا بی‌خبری آقای وزیر!
حذف مدارس نمونه دولتی و سمپاد در حالی به تصویب مجلس رسید که از یک سو برخی نمایندگان فاقد ثبات رای لازم پیرامون آن بوده و از سوی دیگر میان نمایندگان و کارشناسان پیرامون مصداق عدالت آموزشی اختلاف نظر وجود دارد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته و بعد از اینکه رئیس جمهور اساسنامه مدارس تیزهوشان را ابلاغ کرد یکباره مجلس قانون جدیدی برای مدارس آموزش و پرورش وضع کرد؛ در همین راستا بر اساس پیشنهاد الحاقی احمدی لاشکی به طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ کلیه واحدهای آموزشی تحت مدیریت را منحصراً به صورت دولتی و غیردولتی اداره کند به گونه ای که به جز مدارس استثنایی دولتی تنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت نام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این پیشنهاد الحاقی، با ۱۱۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به تصویب رسید. اما جمع بندی  مناسب و قابل اجرایی نسبت به این پیشنهاد همچنان در مجلس و دولت صورت نگرفته است.

,

تبصره این ماده نیز «تأسیس هر نوع مدارس خاص» را صرفاً با مجوز مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر دانسته است.

,

این مصوبه پر ابهام مجلس حتی از دیدگاه نمایندگان مختلف تفسیرهای متفاوتی به دنبال داشت؛ به طوری که در همین رابطه جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته است: «بر اساس این مصوبه مدارس نمونه دولتی، هیئت امنایی و استعدادهای درخشان منحل خواهند شد.» وی در بیان مزایای کاهش تنوع مدارس گفت: «کاهش تنوع مدارس قطعاً به نفع دانش‌آموزان است چرا که در گذشته مدارس دولتی خاص که امکانات بیشتری داشتند میزبان گروه خاصی از دانش‌آموزان بودند اما با حذف این تنوع، تمام مدارس دولتی می‌شوند».

, رابطه جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس,

نکتۀ قابل توجه آنکه کوچکی نژاد در جریان حذف مدارس سمپاد در سال 96 موضعی کاملا متفاوت داشت. وی گفته بود: «کمیسیون آموزش به مصوبه حذف مدارس سمپاد از متوسطه اول ورود خواهد کرد و از وزارت آموزش و پرورش توضیح خواهد خواست زیرا مدارس عادی جواب گوی پرورش استعدادهای درخشان و برتر نیست».

, کوچکی نژاد در جریان حذف مدارس سمپاد در سال 96,

 

,

عدم آگاهی وزیر آموزش و پرورش از آثار اجرای مصوبۀ «حذف تنوع مدارس»

, عدم آگاهی وزیر آموزش و پرورش از آثار اجرای مصوبۀ «حذف تنوع مدارس», عدم آگاهی وزیر آموزش و پرورش از آثار اجرای مصوبۀ «حذف تنوع مدارس»,

فارغ از چرخش رویکرد فوق، تصور اشتباه وزیر آموزش و پرورش از آثار اجرای این مصوبه جالب توجه است. حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش معتقد است: «با این مصوبه، مدارس سمپاد تضیف نخواهند شد؛ چرا که زیر مجموعه مدارس دولتی هستند». این تصور وی در حالی است که علاوه بر اظهار نظر کوچکی نژاد مبنی بر حذف مدارس سمپاد، مشروح مذاکرات مجلس نیز حذف مدارس سمپاد را تایید می‌کتد.

, حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش,

 

,

وجود مدارس سمپاد؛ خلاف عدالت آموزشی یا عین عدالت آموزشی

, وجود مدارس سمپاد؛ خلاف عدالت آموزشی یا عین عدالت آموزشی, وجود مدارس سمپاد؛ خلاف عدالت آموزشی یا عین عدالت آموزشی,

همچنین در رابطه با حذف مدارس سمپاد فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است: «یکسان‌سازی مدارس با هدف عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی مصوب شده است چرا که اولیای دانش آموزان فرزندندانشان را به عنوان‌آخرین گزینه در مدارس دولتی ثبت نام می‌کنند».

, فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس,

وی ادامه می دهد: «برای آنکه جایگاه مدارس دولتی ارتقا یابد و خدمات یکسانی برای تمام دانش آموزان ارائه شود، این قانون تصویب شد تا تمام دانش آموزان بتوانند از نیروی انسانی یکسان، خدمات مشابه و امکانات آموزشی برابری بهره‌مند شوند».

,

بر خلاف باور سعیدی، ایمان افتخاری رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بر این باور است که وجود مدارس سمپاد در راستای عدالت آموزشی است؛ وی معتقد است: «در شرایطی که نمی‌توانیم شرایط تحصیل خوب را برای همه فراهم کنیم، اگر توان اقتصادی تعیین‌کننده باشد، مخالف عدالت آموزشی است». البته افتخاری در صورت حذف مدارس سمپاد نسبت به آینده کشور نیز هشدار داده است. اینکه این اتفاق برای رشد استعدادها می‌‌تواند منشأ آفات‌های زیادی باشد و تبعات بلند مدت آن 15 یا 20 سال دیگر لمس شود.

, ایمان افتخاری رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران,

 

,

مصوبۀ «حذف تنوع مدارس» نیازمند کار کارشناسی بیشتر

, مصوبۀ «حذف تنوع مدارس» نیازمند کار کارشناسی بیشتر, مصوبۀ «حذف تنوع مدارس» نیازمند کار کارشناسی بیشتر,

در همین راستا، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و عضو کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی در خصوص مغایرت های مصوبه حذف تنوع مدارس گفت: مصوبه حذف تنوع مدارس ابهام دارد و رویکرد نظام و سیستم آموزشی کشور حذف مدارس نمونه و سمپاد نیست.

,

«مغایرت‌های مصوبه با مراجع بالادستی»، «ابهامات متن مصوبه»، «آسیب‌های اجرایی‌سازی مصوبه» و «بی‌توجهی به تجارب بین‌المللی» از ابهامات اساسی این مصوبه است.

,

مبتنی بر تغییر کامل دیدگاه برخی نماینده ها و اختلاف با نظر کارشناسان پیرامون مفهوم عدالت آموزشی و نیز عدم آگاهی وزیر آموزش و پرورش از جزئیات اجرای این مصوبه، به نظر می‌رسد برای این مصوبه کار کارشناسی کافی انجام نشده است. بر این اساس امید می‌رود اعضای محترم شورای نگهبان این طرح را برای کار کارشناسی بیشتر به مجلس ارجاع دهند.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه